Reportáž: SlavCon 2017

SC 2017 - odpocivajuci stit
SC 2017 - beseda s Artis Omnis
SC 2017 - Kniha roka 2016
SC 2017 - krst Kontaktu
SC 2017 - hobitia kaviaren
SC 2017 - krst Oceloveho zezla
SC 2017 - rad na podpis Juraja Cervenaka
SC 2017 - divaci
SC 2017 - beseda s Hydrou
SC 2017 - stanok Artis Omnis
SC 2017 - stanok Funtastic

Prvý slovenský sci-fi román sa volá Hviezdoveda alebo životopis Krutohlava, čo na Zemi, okolo Mesiaca a Slnka skúsil a čo o obežniciach, vlasaticiach, pôvode a konci sveta vedel. Napísal ju gemerský rodák, Gustáv M. Reuss v 19. storočí. Kniha by sa v skratke dala nazvať Pod hviezdnou oblohou. Lenže kniha sa tak nevolá a preto sa Pod hviezdnou oblohou stalo hlavnou témou XI. ročníka festivalu fantastiky – SlavConu.


Festival sa uskutočnil cez víkend od 28. do 30. apríla 2017. Hlavnou zmenou oproti predchádzajúcim ročníkom bolo, že si našiel nový „domov“ – Dom kultúry Dúbravka. Pretože mi povinnosti nedovolili sa zúčastniť od piatku, rozhodol som sa stráviť v spoločnosti fantastiky a histórie aspoň víkend. Tí, ktorí ste sa zúčastnili prvý deň, ste si určite nenechali ujsť prednášku s názvom Šamanky, víly, strigy od českej spisovateľky Františky Vrbenskej alebo rozprávanie o Kvantových vílach Jana „Arkora“ Brauna, ktorého knihu s rovnomerným názvom vydalo vydavateľstvo Hydra minulý rok.

V sobotu ráno som sadol na vlak. O necelú hodinku som bol na mieste. Dom kultúry Dúbravka nebolo ťažké nájsť. Nielenže ho označoval plagát festivalu, ale pred ním už mali rozložené stany rytieri z Rádu svätého Galahada. Na druhej trávnatej ploche sa nachádzal postapokalyptický tábor fanúšikov Mad Maxa. Registráciu som si vybavil rýchlo, keďže vstupenku som mal kúpenú v predpredaji.

Vo vestibule sa nachádzali stánky partnerov SlavConu. Knihy a komiksy predával Funtastic, vydavateľstvo Artis Omnis prinieslo zasa svoju knižnú ponuku fantastickej literatúry spolu s horúcou novinkou, ktorá sa popoludní mala krstiť. Olejár books predávali staršie knihy, ale ponúkali aj nové vydanie románu Stratený svet od Sira Arthura Conana Doyla. Priaznivci steampunku si mohli doplniť svoj kostým v obchode New Feron Steampunk. Vedľa nich bol stolík s ponukou kníh z vydavateľstva Straky na vrbě. Ak ste si chceli kúpiť akčnú figúrku, hrnček či čarodejnícky prútik nesmeli ste obísť ponuku Madmaxonshopu. Obchodík Sestier Zlopočasných zasa ponúkal záložky, odznaky, tričká, mikiny a tašky s logom Slavconu.

Prednášalo sa v štyroch miestnostiach – Oranžovej, Červenej, Modrej sále a v Zasadačke. Mojím „domovom“ sa stala Červená sála, kde prebiehal program, ktorý zaujímal nielen mňa, ale i ostatných fanúšikov fantastiky. Pred začiatkom prvej prednášky som si dal ešte kávu v kaviarni Hobbit.

Sobotný program začal pre mňa besedou – Desať rokov fantastických kníh s Artis Omnis. Na pódiu sa usadili zástupcovia vydavateľstva Andrea a Ivan Harmanovci, spisovatelia Jana Plauchová, Juraj Červenák, Alexandra Pavelková, Janko Iša a hlavný organizátor Martinus Cena Fantázie Ivan Aľakša. Odbočme teraz trochu k histórii vydavateľstva. Prvou vydanou knihou žánru fantastika, bola zbierka poviedok s názvom Neželané dedičstvo po neobľúbenom strýkovi. Vyšla v roku 2006, bola produktom občianskeho združenia Mastodont, ktorého hlavným ideológom bol Michal Spáda. Táto útla knižočka obsahovala prevažne hororové poviedky napr. Dušana Fabiana, Michala Jedináka, Michala Spádu a iných.

V roku 2007 nasledovala kniha bizarného autora Miroslava Šusteka, ktorý žil na okraji Žiliny a spoločnosti. Bol považovaný za blázna. Kniha sa volala Nie ste vy náhodou ten chýrny pán Rafin? Ako podotkol Juraj Červenák, texty pána Šusteka prekonávajú aj texty Marka E. Pochu (pozn red.: viď ukážka v prelinku na knihu). Ďalšou knihou bola fantazijná groteska Tisíc toliarov za Oľgu Stadnicku od Miloša Ferka, ktorá vyšla v roka 2008. Nielen tieto prvé tri spomenuté knihy, ale aj ďalšie vznikli vďaka odporúčaniu Michala Spádu.

Prvou vážnejšou knihou bola v roku 2008 kniha Dušana Fabiana s názvom Pestis Daconum. Táto kniha je zasadená do sveta, s ktorým ste sa mohli zoznámiť v románe Invocatio Elementalium, vydaným iba v češtine. O štyri roky neskôr mu vychádza zbierka hororových poviedok – Odbila 13. hodina. Jeden z najpredávanejších slovenských autorov Juraj Červenák dostal príležitosť vydať svoju prvú knihu v slovenčine v roku 2009, tiež na odporúčanie Michala Spádu. V tom čase mal už v Čechách vydaných skoro dvadsať kníh. Jeho prvá kniha Vládca vlkov je dodnes jeden z najúspešnejších titulov vydavateľstva Artis Omnis. Urobilo sa z nej už päť dotlačí. Nasledovali ďalšie tituly, ako napr. Sekera z bronzu, rúno zo zlata, pokračovania kníh o Čiernom Roganovi a najnovšia prepracovaná kniha Oceľové žezlo.

Na festivale Istrocon v roku 2011 sa pokrstila antológia hororových poviedok Farby strachu, po ktorej nasledovala antológia fantasy poviedok Čas hrdinov a ukončili ju Dotyky budúcnosti (antológia sci-fi poviedok – 2014). Hlavným iniciátorom tohto veľkého vydavateľského projektu bol Martin „Roger“ Králik, ktorý si ku každej antológii prizval spoluzostavovateľa. Na Farbách strachu s ním spolupracoval Peter Uličný, na Čase hrdinov Alexandra Pavelková a Dotyky budúcnosti s ním zostavila Zuzka Stožická.

Medzi ďalšie knihy, ktoré vydalo vydavateľstvo Artis Omnis, patria Vyššie záujmy Lucie Droppovej (2010), antológia Kniha bolesti (zostavil Mark E. Pocha, 2013), Veža elfov od Mariána Kubicska (2014). Nielen títo autori, ale aj mnohí ďalší dostali príležitosť vydať svoju knihu. K nim patrí aj Jana Plauchová, ktorej vyšli už tri romány: Nula Kelvinov, (2012), Večnosť omylov (2014) a Úvod do teórie chaosu (2016). Určite by ste nepovedali, že táto mladá dáma píše poctivú sci-fi. Ako prezradila, v zásuvke svojho písacieho stola má ešte veľa rukopisov, ktoré napísala počas štúdia na dvoch vysokých školách.

Vydavateľstvo Artis Omnis podporuje aj Martinus Cenu Fantázie, resp. jej hororovú časť, kde udeľuje Cenu Béla. Túto cenu vzkriesili v roku 2009. Je pomenovaná po maďarskom hercovi Bélovi Lugosim, ktorého najznámejšou filmovou postavou bolo stvárnenie grófa Draculu, v roku 1931. Držiteľmi tejto ceny sa stali napríklad: Dušan Fabian, Janko Stopjak, Jozef Karika či Janko Iša. Posledný menovaný získal túto cenu v roku 2015 za poviedku Kladivák. Táto poviedka zaujala vydavateľstvo natoľko, že Jankovi ponúkli vydanie jeho románu, o ktorom mylne predpokladali, že ho má už napísaný. Temnota z Pressburgu vyšla až v roku 2016 a slávnostne sa krstila na Bibliotéke. Tento rok by malo vyjsť aj pokračovanie príbehov Kladiváka s názvom Čierny kráľ.

Alexandra Pavelková zhrnula svoje poviedky do zbierky s názvom Medzi nami, ktorá uzrela svetlo sveta minulý rok. Ako prvý žánrový titul z oblasti fantastiky sa stala Knihou roka 2016 v ankete zorganizovanej Knižnou revue. Vyhlásenie výsledkov sa konalo 22. apríla 2016 v Zichyho paláci v Bratislave, kde toto ocenenie za autorku prevzali zástupcovia vydavateľstva. Záverom tejto besedy bolo odovzdanie diplomu za potlesku divákov. Všetci prítomní autori boli po ukončení k dispozícii pri stánku vydavateľstva, kde ste si mohli dať podpísať ich knihy.

Po tejto hodinu a pol trvajúcej besede som sa vybral nadýchať čerstvého vzduchu, keďže v Červenej sále sa kyslík rýchlo míňal. O pol hodiny neskôr a ďalšej káve som sa tam vrátil, pretože sa tam konal krst románu Kontakt – Záhuba prichádza z nebies, z pera spisovateľa Marka E. Pochu. Túto knihu, tak ako predošlú s názvom Krajina kanibalov vydalo vydavateľstvo Hydra. Po príhovore jednej z „hláv Hydry“ – Kataríny Soyky, za zvukov hudby vybehol na pódium Titl. Doc. RNDr. Markus Epochus CSSSCs., aby nás uviedol do sveta UFO a ich výskytov na Zemi. Po úvodnej prezentácii spolu so Zombie Einsteinom som počul, ako jedna z návštevníčok vraví svojmu priateľovi: „S týmto chlapom nechcem nič mať, idem radšej na inú prednášku. Je to totálny úchyl!“ Následne autor predstavil poslucháčom zvláštneho hosťa, ženu, ktorá prežila únos mimozemšťanmi. Volala sa Irena Sexxx a prišla porozprávať o svojich pocitoch a poznatkoch. Z jej (ne)súvislej reči sme sa dozvedeli, že ju po unesení šúchali a treli a nakoniec sa s ňou rozhodli natočiť UFOPORNOFILM! Pri spomienkach na prežité hrôzy sa nervovo zrútila a museli ju odviesť zamestnanci ústavu, z ktorého prišla na con. Po jej odchode sa pristúpilo k samotnému krstu. K profesorovi Markusovi Epochusovi sa pridal krstný otec Kontaktu, šéfdramaturg Rádia FM, Maroš Hečko. Kniha sa krstila trojnásobným krikom takzvaných „scream queens“, ktoré by mal mať každý správny horor. Pokrstenú novinku ste si mohli kúpiť priamo na mieste, buď samostatne, alebo spolu s Krajinou kanibalov, poprípade tričkom vydavateľstva Hydra či tričkom s nápisom I Love Mark E. Pocha. Pre tých, ktorí ste tam neboli a chceli by ste si poriadne zakričať pri čítaní Kontaktu, od začiatku mája je kniha dostupná vo väčšine novinových stánkov na Slovensku.

Krst sa skončil a ja som sa rozhodol ísť na menší obed, veď už bolo neskoré popoludnie. Voľba padla na reštauráciu vedľa vchodu do Domu kultúry. Pri jedle, pivku a hlavne rozhovore s Petrom Šufliarskym, Ondrejom Trepáčom, Optošom Loptošom a Romanom „Doktorom“ Hruškom tá hodinka oddychu rýchlo ubehla. Medzitým Červenú sálu obsadila Stand-up comedy Dungeon, v Zasadačke zasa prednášal dvorný ilustrátor obálok kníh Juraja Červenáka Michal Ivan. V Modrej sále Alexandra Pavelková uviedla rady začínajúcim autorom s názvom Rýchlokurz písania v 24. bodoch.

Znovu som sa vrátil do Červenej sály, kde nasledoval jeden z hlavných bodov sobotňajšieho programu – krst románu Oceľové žezlo od Juraja Červenáka. Táto kniha je prvou časťou trilógie s názvom Bohatier. Na pódiu sa znova objavil zástupca vydavateľstva Artis Omnis, Ivan Harman a spisovateľ Juraj Červenák. Ako povedal Juraj, Oceľové žezlo vyšlo prvýkrát pred desiatimi rokmi v Čechách. Táto „staronovinka“ je však prepracovaná, keďže za ten čas získal veľa informácií o období, v ktorom sa príbeh odohráva. Niektoré pasáže vyškrtol, iné dopísal, ďalšie zasa iba prepísal. Druhá časť tejto bohatierskej trilógie by mala byť pokrstená na Istrocone 2017, ak všetko dobre pôjde. Červenákove knihy sa krstili napr. medovinou, prebodnutím kopijou, zaťatím sekery, a tento rok to nebolo inak. Kniha bola pokrstená úderom slovanskej sekery. Tí, ktorí si knihu kúpili alebo priniesli so sebou, prípadne doniesli iné knihy, si ich mohli dať podpísať nielen autorovi, ale aj jeho ilustrátorovi. Rad čakajúcich na podpis sa ťahal celým vestibulom. Mne sa tiež podarilo „uloviť“ ich podpisy. (Pozn. red.: v tejto chvíli až do zajtrajšieho poludnia ešte prebieha súťaž o knihu Oceľové žezlo s podpisom Juraja Červenáka a Michala Ivana a plagátom).

Vydavateľstvo Hydra prinieslo prehľad slovenskej fantastiky za minulý rok. Nebolo tomu inak ani dnes. Katarína SoykaLenonou Štiblaríkovou predstavili väčšinu diel slovenských autorov. Celkovo vyšlo 34 fantastických kníh, z toho deväť kníh pre deti, šesť poviedkových zbierok, dva horory, tri e-booky a sedem kníh si autori vydali sami. Najviac kníh vydali vydavateľstvá Artis Omnis a Hydra. Z poviedkových zbierok už tradične patrí „prvé“ miesto výberu najlepších poviedok súťaže Martinus Cena Fantázie – Fantázii 2016. Tento zborník obsahuje 20 najlepších sci-fi, fantasy a hororových poviedok. Minulý rok bola členkou poroty aj Katarína Soyka. Vydavateľstvo Hydra prinieslo minulý rok tri poviedkové zbierky. Tou prvou je Zombie apokalypsa – antológia poviedok českých a slovenských autorov. Ako sám názov napovedá, jej témou sú zombie. Ďalším produktom je zbierka hororových poviedok Ivana Kučeru – Obchádza nás temnota. Ak vás zaujímajú záhady a konšpiračné teórie, nemali by ste si nechať ujsť zbierku Kvantové víly alebo Neznámi hrdinovia tvoria dejiny, ktorú napísal Jan Arkor Braun.

Aj vydavateľstvo Artis Omnis vydalo zbierku poviedok Alexandry Pavelkovej – Medzi nami. Ako som už písal vyššie táto kniha sa stala Knihou roka 2016 v súťaži, ktorú už 26 rokov organizuje Knižná revue. Poslednou knihou je zbierka steampunkových poviedok od Petra Jelínka – Norr ochraňuj Britániu, ktorú si autor vydal sám. Medzi hororové knihy môžeme zaradiť Trhlinu od Jozefa Kariku a Krajinu kanibalov od Marka E. Pochu. Žáner fantastickej absurdnej grotesky zasa zastupuje kniha Škoricovník II – Zrkadielko, sci-fi tituly prinieslo vydavateľstvo Artis Omnis – Sabotáž na okraji vesmíru od Richarda Brenkuša a Jana Plauchová vydala svoj druhý román s názvom Úvod do teórie chaosu. Netreba zabudnúť ani na knihy Temnota z Pressburgu od Janka Išu a Prízraky na Devíne od Juraja Červenáka. Vydavateľstvo Hydra okrem vyššie spomenutých kníh prinieslo svojim čitateľom aj fantasy román Kataríny Soyky – Svedomie temnej časti a knihu určenú najmä mladším čitateľom – Potvorobijci od Mariána Kubicska. Z kníh pre mládež možno ešte spomenúť Vladimíru Šebovú a jej prvý diel plánovanej trilógie Insomnia, Viktóriu Drgoncovú s románom Nepriatelia Urdisu. Vymenovať všetky knihy a prezradiť čo to o obsahu by si vyžadovalo množstvo strán. Na záver tejto prednášky dievčatá z Hydry predstavili edičný plán. Na Slavcone pokrstili román Marka E. Pochu – Kontakt, Katarína Soyka vydá svoj román Príšery z prímestskej štvrte a Lenona Štiblaríková zasa Prehnité mesto. Táto kniha sa pokrstí v septembri na Istrocone. V pláne majú ešte vydať young adult fantasy Vity Jamborovej – Stará kliatba a zbierku najlepších poviedok zo súťaže Poviedka Istroconu, ktorá práve prebieha. Máme sa na čo tešiť, čo poviete?

Samozrejme, týmto sobotný program nekončil. Už o malú chvíľku sa Červená sála opäť otvorila návštevníkom, aby sa v nej odohral večerný program spolu s vyhlásením výsledkov súťaží a tombolou. Programom sprevádzali Roman Táborský a Veronika Frankovská-Hincová. Ako prvé prebehlo vyhlásenie výsledkov Víkendu na Rokforte. Na prvom mieste s počtom 429 bodov skončil Bystrohlav, za ním Chrabromil (390 bodov), Slizolín (383 bodov) a posledné miesto obsadil Bifľomor (338 bodov). Nasledovalo vyhlásenie výsledkov Tolkien kvízu, kde na prvých dvoch miestach skončili súťažiaci s rovnakým počtom bodov. Takže organizátorovi nezostávalo nič iné, len urobiť rozstrel. Finálna otázka znela: „Uveďte presný dátum (deň, mesiac a rok), kedy zomrela matka profesora Tolkiena na cukrovku.“ Finalisti sa poriadne zapotili, ale nakoniec prvé miesto získalo dievča. Nasledovalo tanečné vystúpenie skupiny Sahra. Ďalej sa udeľovali ceny v literárnej súťaži, do ktorej ste sa mohli zapojiť do 14. apríla. Príspevky mohli byť prozaického či poetického charakteru a museli sa týkať témy tohtoročného Slavconu – Pod hviezdnou oblohou. Mená víťazov si už nepamätám, ale tretie miesto v poetickej časti získala 87-ročná pani, ktorá do súťaže poslala viacero príspevkov. Nasledovala ukážka „bojového“ umenia baritsu v podaní Roberta „Roba“ Waschku a jeho skupiny Dům rytířskych cností. Ďalším v poradí bolo vyhlásenie výsledkov kostýmovej súťaže. Keďže porotu nezaujal žiaden okostýmovaný muž, rozhodla sa cenu za najlepší mužský kostým neudeliť. Udelila iba tri ceny, a to v skupinách: Najlepší ženský kostým, Najlepšia kostýmová skupina a Cena poroty. Štvrtou cenou bola cena Hlas ľudu. Nasledovala tombola, kde ste mohli vyhrať zaujímavé ceny, ako napríklad akčné figúrky, hrnčeky, knižky, tričko SlavConu a iné veci.

Hlavný program sa skončil. Nasledovala rozprava Branislava Jobusa o jeho knihách. Ako vznikli, kto sú ich hrdinovia (napr. muflón Anciáš) a čo pripravuje. Na festivale Vrbovské vetry, ktoré sa uskutoční 15. júla 2017 vo Vrbovom, pokrstí svoju knižnú novinku Žubrienky inštalatérky. Pokračovalo sa koncertom skupiny Vrbovskí víťazi. Záver sobotňajšieho programu patril skupine Inspinia, ktorá predviedla fantastickú ohňovú show Dragon demo. Ešte som chvíľu posedel v blízkej pizzerii s dievčatami z vydavateľstva Hydra, spisovateľom Antonom Stiffelom, bloggerkou Anetou „Riddick“, organizátorom Martinus Cena Fantázie Ivanom Aľakšom a potom sa pomaly pobral na hotel. Tí, ktorým sa nechcelo ísť spať, mohli navštíviť Dungeon Pub, kde sa konala SlavCon after party, skoro až do rána.

V nedeľu o desiatej hodine dopoludnia som už stál pred bránami DK. Vestibul bol skoro prázdny, až na pár skorých návštevníkov. Vybral som sa do Oranžovej sály, kde sa konali Raňajky so scifistami v podaní Hany „Mystic“ Vrbovskej. Ponúkla nás sušienkami a pozreli sme si animované seriály ako Tom a Jerry, Pat a Mat, Bob a Bobek, Ninja korytnačky. Seriály, ktoré väčšina z nás pozná z detstva a nestratili svoje čaro ani keď sme dospeli. Po tejto hodinke smiechu som sa vybral do Červenej sály, kde som si pozrel spolu s ostatnými sériu hudobných videoklipov s názvom Hudobné absurdity vol. 2. Tiež som sa dobre pobavil. Tieto dve prednášky boli pre mňa posledným programom Slavconu, keďže ma volali rodičovské povinnosti. Verím, že všetci návštevníci si festival užili. Nielen pri prednáškach a krstoch kníh, ale aj pri LARP-och, Víkende na Rokforte, metlobalovom turnaji, workshopoch a pohybových aktivitách. SlavCon každým rokom zvyšuje svoju úroveň, všimol som si tam i veľa rodín s malými deťmi. Z nich vyrastie, dúfam, nová generácia fanúšikov fantastiky.


Foto: Autor. Viac fotiek autora si môžete pozrieť v jeho facebookovskom albume Slavcon 2017.

Redakcia Fandom.sk bola na SlavCone tiež. Ďalšie fotky si môžete pozrieť na facebookovskom albume Rastislava Webera.


9. mája 2017
Serjoža Serjožovič