Vyššie záujmy

Lucia Droppová, 2010.

Vyššie záujmy

Lucia Droppová sa do sveta slovenskej literárnej fantastiky uviedla viacerými úspechmi v žánrových súťažiach, dvakrát získala Cenu Fantázie. V zbierke Vyššie záujmy ponúka čitateľom červy, trpaslíkov, dokonalé šťastie, superschopnosti, výlet do ZOO, ľudské zvery, zverských ľudí… Samozrejme bez upozornenia, že za všetko z toho sa platí cena vyššia, než si človek pôvodne predstavoval.

Droppovej hrdinovia sa prebíjajú kulisami sveta, ktorý sa často nepríjemne podobá tomu nášmu. Nedáva zadarmo nič okrem nepríjemných prekvapení, zväčša nebýva fér a hrá podľa vlastných pokrútených pravidiel, ktorých neznalosť vedie postavy do skazy, či už sú ich zámery neškodné, čisto sebecké, alebo motivované „vyšším záujmom“. Cez ich neradostnú situáciu prebleskuje záľuba v absurdite so štipkou čierneho humoru. V kontraste s vecným, miestami až kostrbato formalistickým štýlom autorka vykresľuje bizarné obrazy, ktoré cez zámer šokovať prechádzajú až na ostrie paródie. Svetoznáma modelka s tajným poslaním zabiť jednorožca si na záver každej prehliadky strháva šaty, aby ho privábila. Odseknutá hlava špičkového vedca napojená na prístroje orálne uspokojuje manželku. Nie vždy to príbehu prospieva – parodický nádych si odporuje s prípadným „serióznym“ zámerom poviedky a uberá postavám na sile. Omnoho lepšie vyznievajú texty, kde sa autorka drží jednotného tónu, nech už je humorný – Príliš teplá jeseň, alebo vážny, ako v poviedke Vyššie záujmy. Práve posledný príbeh tvorí vrchol zbierky a dal jej plným právom meno. Sneh a krv, láska a nenávisť, staré a nové, mužské a ženské rituály… Z notoricky známych ingrediencií namiešaná ľadovo chladná cesta ženy vyhnanej z kruhu tých, ktorých celý život nazývala svojimi. Nitku po nitke ktosi pretína osudy všetkých, čo ju kedy spájali s ľuďmi. Napokon ostane iba jedna možnosť… Ak autorka čitateľa v predchádzajúcich poviedkach niečím nahnevala, Vyššími záujmami si ho udobrí.

Ako príjemný bonus text oživujú perokresby Zuzany Droppovej. Niektoré obrázky poviedkam vyslovene pristanú (titulná kresba k Vyšším záujmom, ilustrácia k Vstupenke, Hladnému tovaru a najmä trpaslíci z Príliš teplej jesene), iné spadajú do priemeru. Vydavateľstvu možno pogratulovať k odvahe venovať sa súčasnej slovenskej fantastike a k dobrej práci, ktorú vydavateľský kolektív odviedol. Stále však ostáva priestor na zlepšenie. Korektúry mohli byť dôslednejšie – v niektorých poviedkach ostalo viacero prehreškov voči jazyku, pár nesprávne použitých fráz pochádzajúcich z češtiny („a rovnako sa tak cítila“, „jakživ sa tvári, akoby sa jej naše zvyky netýkali“), alebo chýb z nepozornosti (najviac v poviedkach Dokonalé šťastie, Niečo obetovať). Odhliadnuc od drobných nedostatkov, zbierka Vyššie záujmy je pekná knižka. Tvrdá väzba ju ochráni v divokom prostredí študentských batohov, príjemný rozmer jej umožní vkĺznuť aj do úsporných dámskych kabeliek a rôznorodý obsah jej dá šancu zaujať publikum širšie než len špecializovaných konzumentov fantastiky.


Vyššie záujmy

Autorka: Lucia Droppová

Vydavateľ: Artis Omnis Žilina

Rok vydania: 2010

Počet strán: 151

Rozmer: 120 × 170 mm

Väzba: pevná


17. marca 2011
Zuska Stožická