Recenzia – Katarína Soyka: Svedomie temnej časti

Svedomie temnej casti

Ktovie, či by to bolo skutočne možné – pomocou mágie rozdeliť človeka na dve časti: dobrú a zlú. Ani jednu z nich však nemožno zničiť, pretože hoci existujú v dvoch fyzických podobách, v skutočnosti sú stále dokonale prepojenou jednotou. Sú jedným, aj keď dobro sa môže usmievať a zlo škľabiť. Navždy zlikvidovať dobro znamená, že prestane existovať aj zlo.

Na túto myšlienku stavila vo svojej najnovšej knihe Katarína Soyka. Svedomie temnej časti rozpráva príbeh mladej a krásnej čarodejnice Deiny, ktorá je síce proti zlu, no aby splatila starý dlh, určitú chvíľu mu musí pomáhať. Zlosyn Dobrog (zaujímavé meno pre zloducha) v pivnici jej chyžky, ktorá je vďaka čarám pre oči smrteľníka neviditeľná, ukryje zmučeného človeka. Deininou úlohou je dohliadnuť, aby tam bol dotyčný schovaný niekoľko dní. Stvorenie trpí a každá ďalšia návšteva Dobroga mu prináša nové varianty bolesti. Deina sa na tom nechce podieľať, protiví sa jej to, no nemá na výber. Ak by to nezvládla, boli by mučení ďalší. Hoci, tvor v jej pivnici nie je len tak hocikto.

Dobrog túži po moci, no sám ju získať nedokáže. Vyvolá preto na svet stelesnené zlo, mocného čarodejníka, ktorý už raz bol inou mágiou pred svetom ukrytý. Len ukrytý, pretože nie je možné zničiť ho úplne. Dobrog si to predstavuje jednoducho: vyvolá Blahowitzapla, poskytne mu svoje telo a spoločne ovládnu mesto. A potom ďalšie a ďalšie. Neráta však s tým, že zlo nie je stvorené na dohadovanie a zmluvy a spoluprácu. Zlo si vezme, čo potrebuje. A čo nechce, to zničí.

„,Viac ma nezaskočíš. Odteraz ma každý zmárnený život posilní. Postarám sa o to osobne. Ale,´ pohladil ju po tvári, odporom sa jej stiahli všetky svaly, ,vybral som si ťa. Si správne rozporuplná. Potrebujem sa živiť tvojím dobrom a kŕmiť tvoje zlo. Máš obrovský potenciál.´“

Blahowitzapl je mocný, a práve on je tým, kto dokáže rozdeliť človeka vo dvoje. Na ľuďoch ho zaujíma len tá nedobrá časť – slabosti, láskavosť, priateľstvo či pomoc sú mu ukradnuté. No tú polovicu, ktorá všetko toto obsahuje, zlikvidovať nemôže. Zničil by aj tú zlú. Tú, v ktorej sú sústredené všetky človečie neduhy – nenávisť, pomstychtivosť, závisť, túžba po moci a po sile. Tieto časti rozdelených stvorení mu slúžia, pretože ich spája jeden cieľ: Zlobou si podmaniť svet, a v jeho mene sa preto neštítia ničoho.

Deina je lepšia čarodejnica, ako si myslí (v zmysle talentu, nie povahy), a práve jej úlohou je zabrániť Blahowitzaplovi podmaniť si mesto. Nebude však na neľahkú úlohu sama. Má priateľov, ktorí jej pomôžu. Vlastne, priateľov… To je silné slovo. Spoločný cieľ spojí aj tých, ktorí v mierových časoch spolu príliš nevychádzajú…

„,Kto si?´ Opýtala sa a telo sa jej triaslo nemilou predtuchou.

,Vieš, kto som,´ konečne triumfovala protivníčka. ,Som ty. Všetko zlé, čo sa v tebe skrýva. Tvoja temná stránka, potláčaná nemilá povaha, druhý hlas, ktorý si nechcela počúvať, hoci s tebou vždy bol,´ smiala sa, až sa zakláňala. Odrazu zvážnela a ľadovým hlasom zdôraznila: ,Som ty, o ktorej si nechcela počuť, ani vedieť, a predsa sme boli vždy spolu.´“

Svedomie temnej časti je rozsiahlejšou poviedkou, ktorá má výbornú myšlienku. Čitateľovi sa však môže zdať, že sa veci v knižke diali prirýchlo. Chýba podrobnejšie vykreslenie viacerých udalostí, hlbšie vrstvenie postáv a odhaľovanie ich pohnútok, pretože občas nerozumiete, prečo ten či onen koná tak ako koná. Navyše, ak je raz niekto desivý čarodejník Blahowitzapl, ale zväčša sa o ňom v knihe píše ako o Blahovi, vôbec to nevzbudzuje pocit hrôzy. Skôr naopak, Blaho by mohol byť aj váš mierne spomalený sused…

Nedá sa povedať, že by Katarína Soyka písať nevedela, ale aj keď je kniha istým spôsobom pôsobivá, nevtiahne čitateľa do seba. Voľajaký malinký kúsok k tomu chýba. Navyše, ak ste absolútne antiromantický typ, ako napríklad ja, tie láskoidné časti vás baviť nebudú. Našťastie ich veľa nebolo.

Knihu Svedomie temnej časti si môžete kúpiť napríklad v Martinuse so zľavou ISIC, pre podrobnosti kliknite na tento link


Svedomie temnej časti
Autorka: Katarína Soyka
Vydavateľstvo: Hydra
Rok vydania: 2016
Počet strán: 200
Väzba: pevná
ISBN: 9788089840342


23. februára 2017
Zuzana Švecová