Prichádza pán Rafin

Miroslav Šustek

Vyše štyridsať rokov strávil v ústraní, v ktorom vytvoril viac ako tisíc podivuhodných príbehov. Miroslav Šustek, šesťdesiatnik, svojrázny, v mieste svojho rodiska a bydliska Žiline tajomstvom a legendami opradený spisovateľ. Polovicu zo svojich poviedok po prečítaní ihneď zničil, výber z tej druhej predstavujú Občianske združenie Mastodont a vydavateľstvo Artis Omnis pod názvom Nie ste vy náhodou ten chýrny pán Rafin? ako Šustekovu debutovú zbierku.

Kniha obsahuje dvadsaťsedem príbehov pána Rafina, chýrneho lovca záhad, znalca paranormálnych javov a pokleslej hororovej literatúry, ktorý je nútený pred zrakom čitateľov zápoliť s vlkolakmi, upírmi, hypnotizérmi, liliputánskymi atentátnikmi, duchmi, prízrakmi i vnadnými, zároveň však zradnými dámami. Starnúci dobrodruh Rafin v neodmysliteľnom staromódnom hubertuse a jeho verný sekundant pán Pluš sa chystajú stať Holmesom a Watsonom slovenskej mysteriózne orientovanej dobrodružnej literatúry.

Miroslav Šustek (1947) dosiaľ svoje diela publikoval výhradne časopisecky a na internete, predovšetkým v hororovom magazíne Hlboký hrob (2000–2004). Dvoma poviedkami prispel do antológie Neželané dedičstvo po neobľúbenom strýkovi (Artis Omnis, 2006), jeho autorský portrét a štyri texty v českom preklade priniesol v roku 2008 prestížny český literárny magazín Host. Svojím nevšedným životným štýlom a názormi upútal aj bulvárnu tlač („Karel Gott je podľa neho schizofrenik“), vizuálna umelkyňa Pavlína Fichta Čierna ho použila ako hlavnú postavu svojho dokumentu Difúzny rozhovor.

Zbierka Nie ste vy náhodou ten chýrny pán Rafin? je súčasťou edície Margo, v rámci ktorej vydavateľstvo Artis Omnis a OZ Mastodont predstavujú málo známe zákutia slovenskej literárnej tvorby, bohaté na fantáziu i fantastiku. Kniha, vydaná s podporou grantového systému Mesta Žilina, sa v týchto dňoch objavuje v ponuke slovenských kamenných a elektronických kníhkupectiev za odporúčanú cenu 199,– Sk. Ďalšie informácie o zbierke a autorovi, vrátane ukážky vo formáte pdf, nájdete na stránkach www.hlbokyhrob.sk a www.artisomnis.sk.


30. apríla 2008
Michal Spáda