Z neba pršia miliardári a Constantineovi už tri desaťročia v skrini škraboce temné detské tajomstvo. Noc ako každá iná.
John Constantine je (anti)hrdina kultovej komiksovej série Hellblazer. V našich končinách je však stále známy bohužiaľ najmä vďaka filmovej adaptácii z roku 2005, v ktorej si zahral Keanu Reeves. Slovo „bohužiaľ“ je asi zbytočne prísne. Ono je to vlastne dobrý film. Avšak po stránke presnosti voči predlohe rozhodne vykazuje zopár významných odklonov. Okrem filmu máme k dispozícii ešte hraný seriál (2014) a niekoľko animákov.
Čo sa komiksov týka, v češtine v rokoch 2006 – 2012 vyšlo šesť Hellblazerov z dielne Gartha Ennisa a Briana Azzarella. Aby sme boli úplne kompletní, dodajme, že John hosťoval v drsnom komikse Batman: Zatracení.
Aktuálne nikotínový detektív prichádza vo vydarenej jednohubke Hellblazer: Vzlety a pády. Prefajčený homosexuálny blonďavý okultista sa predstavuje v natoľko zdatnej forme, že by nebolo od veci uvažovať nad jeho pravidelným vydávaním. Je to osobnosť. Či už v úvodzovkách, alebo (možno) aj bez nich. Ostatne, už tesne po pôrode neplakal len preto, lebo sa mu nechcelo.
Komiks patrí do CREWáckej edície Black Label, ktorej tvorcovia nemusia brať ohľad na univerzum. Doteraz nám Black Label predstavil Harleen, troch Batmanov a jednu post-apokalyptickú Wonder Woman. Je vítaným osviežením, že vydavateľstvo zariskovalo a prišlo s – v našich končinách – stále pomerne neopozeraným antagonistom.
John má skutočne ďaleko od dokonalého hrdinu. Napriek tomu to s ľudstvom nevzdal. Disponuje viacerými relatívne spoločnými bodmi s Doctorom Strangeom, ale kým Strange nikoho nesúdi, Constantine si zamrmle popod nos: „Mŕtvy pracháč, dobrý pracháč“.
O comeback bojovníka s okultnými záležitosťami sa postarala dvojica v zložení: scenárista austrálskeho pôvodu Tom Taylor (Batman: Dravá moc) a americký ilustrátor Derrick Darick Robertson (Banda, Punisher, Transmetropolitan). Johnov svet sa v ich podaní stáva nebezpečným, hriešnym a temným. Na každom kroku číha nadprirodzené zlo. Dobra je pomenej, ale dalo by sa nájsť.
Hellblazer nie je určený prehnaným optimistom. Vo Vzletoch a pádoch sa síce John (pravdepodobne) uzmieri s otcom, no až po tom, ako si s ním súkromne pohovorí Johnov kamarát diabol. Hellblazer jednoducho nie je rozprávkový idealistický svet. Je to priestor, v ktorom sa občas musíte vyhrážať, aby ste dosiahli svoje. Deti nadávajú, nevinní umierajú, rodiny sa rozpadávajú. A rozkošné šteniatka? Tie tu vôbec nie sú!
Takéto čosi logicky nemôže byť zahalené do pozitívnych farieb a štýlov. Nečudo, že inker (rodák z Buenos Aires) Diego Rodriguez potápa Hellblazera do tmavej substancie, depresívnej hmoty, drsnej temnoty, bezútešnej noci, anglickej hmly a hustého cigaretového dymu. Ku koncu je démonov kŕmiacich sa na mukách, žiali a bolesti azda priveľa. Možno by prospelo skôr komorné finále? Ale zas: čo by bol Hellblazer bez démonov kŕmiacich sa na mukách, žiali a bolesti?
Vizuál jemne prevyšuje scenár, ktorý zrejme nebol prioritou dňa. Nie je jasné, v akom svete sa dej odohráva. Vyzerá to na súčasné Anglicko, kde na pozadí síce prebiehajú nadprirodzené boje, ale vidia ich len vyvolení, nie bežná populácia. Potom je však otázne, prečo nikto nerieši, že sa v banke objaví čert a vytrhne strážnikovi obličku, ani to, že nad desiatkami ľudí lieta príšera a trhá ich na kusy. Byť scenáristom, nielenže by som sa toto všetko snažil vychytať, ale tiež by som viac vyzdvihol, že sa dej odohráva vo Veľkej Británii.
Prebal budí pozornosť ležérnym blonďákom opierajúcim sa o stenu. Okrem toho obsahuje medailóniky tvorcov. Bonusy tvoria skicy a alternatívne obálky. Medzi nimi nájdete aj práce Seana Phillipsa (Criminal, UKK Zombie z Marvelu) a Lee Bermeja (Lex Luthor: Muž z oceli, Azzarellov Joker). Práve Bermejovej obálke sa podarilo prebojovať na obal, ktorý vyzerá inak ako prebal (viď. foto). Komiks vychádza s rozmermi 216×276 mm.
Constantine videl veľa a hoci ho to zdeformovalo do takej miery, že medzi cynikmi by ste mu ťažko našli konkurenciu, i práve vďaka tomu neochvejne stojí medzi nami a svetom zla, ktoré si na nás každý deň, každú hodinu, každú sekundu brúsi zuby. Jeho pohŕdanie spoločenskými pravidlami sa premietlo do nenúteného spôsobu vyšetrovania. Občas sa zdá, že sa len prechádza nočným Liverpoolom s cigaretou v jednej a fľašou škótskej whisky (nie whiskey!) v druhej ruke a je svedkom udalostí, ktoré sa snáď nejako skončia, či už samé od seba, alebo s jeho drobným pričinením.
Je to niečo iné, než sme zvyknutí. Možno čiastočne tiež z toho dôvodu (a pre skvelú kresbu) stojí za to tohto bastarda podporiť. Raz možno každý budeme potrebovať jeho pomoc.
Neobzerajte sa. Za vami je symbol pre zaklínadlo.
Hodnotenie: 80 %
Hellblazer: Vzlety a pády (orig.: Hellblazer: Rise and
Fall)
Autor: Tom Taylor
Vydavateľstvo: CREW
Rok vydania: 2021
Ilustrácie: Darick Robertson
Jazyk: český
Preklad: Jan Kukrál
Počet strán: 152
Väzba: šitá v tvrdých doskách s prebalom
ISBN: 978–80–7679–080–3
Recenzent Ivan Kučera je pod prezývkou Tron aktívny na stránkach CSFD.cz. Ivana Kučeru poznáme aj ako autora knihy Obchádza nás temnota, na ktorú tu máme recenziu, a najnovšie aj hororu Prasa, na ktorý tu máme tiež recenziu a môžete si ho kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link.
Pod týmto linkom nájdete články od Ivana Kučeru na Fandom.sk.