Retro: Anaconda

Anaconda - plagat

Do hlbokého temného srdca nebezpečnej amazonskej džungle vyráža štáb filmárov. Zohranú partiu vedie Dr. Cale (Eric Stoltz). Chcú nakrútiť dokument o záhadnom indiánskom kmeni. Ale plán naruší búrka, počas ktorej vezmú na palubu rozheganej lode drsného dobrodruha Paula Seroneho (Jon Voight). Rád rozpráva o gigantických anakondách, ktoré tu údajne žijú. A má mačetu. A psychopatic­ký úškrn.

V polovici 90. rokov sa začal otvárať trh s filmovými počítačovými efektmi. Po trikových zázrakoch, ktoré predviedli v rokoch 1991 James Cameron (v T2, na ktorý sa pripravoval formou obdobných efektov v Priepasti/1989) a 1993 Steven Spielberg (Jurský park, samozrejme), ste si ich do svojho filmu mohli zadovážiť aj vy. Za šťavnatý príplatok, ale mohli. Keď George Lucas videl, ako ďaleko to zašlo, vrátil sa do sveta Star Wars a nakrútil trojicu prequelov. A Luis Llosa Anakondu.

Kto???

Luis Llosa! Maník z Peru, narodený v roku 1951, sa do sveta kinematografie nikdy nezapísal. Avšak filmoví fanúšikovia ho poznajú. Bol to on, kto donútil ešte prakticky neznámu Sandru Bullock zahrať si s Craigom Shefferom v takmer pornografickej scéne v Amazonke v plameňoch (neskôr Steven Seagal nakrútil sequel Aljaška v plameňoch :)). Potom dal dokopy Sylvestra Stallona a Sharon Stone v explozívnom Špecialistovi… a v roku 1997 nakrútil Anakondu.

Iste sa to dalo aj bez efektov. Horko-ťažko a tak, aby megahada väčšinu času nebolo poriadne vidno, viď. Čeľuste. A ak by sa predsa len raz za čas ukázal, riešilo by sa to formou animatronických modelov ako niektoré druhy dinosaurov v Jurskom parku. A tak sa to nakoniec aj riešilo; gigantická anakonda je občas poctivým animatronickým modelom. V mnohých pasážach je však dielom trikárov. V dnešných časoch tieto momenty brutálne zostarli a pôsobia podozrivým dojmom. Ale tak to proste s CGI chodí. A vtedy to rozhodne prestarnuté nebolo. Naopak, bolo to veľkolepé a každý to chcel vidieť v kine. A aj videl. Vrátane mňa. Dvakrát. Bol som nadšený a svet bol nadšený so mnou.

Anakonda patrila k nečakaným hitom leta 1997 a podľa zákonov Hollywoodu mala dostať pokračovanie. Lenže pri filmoch ako je tento sa voľné pokračovania robia ťažko. Keď už sequely predsa len vzniknú, už z princípu sú WTF. Napríklad Čeľuste 2, 3 a 4. Lenže kasový úspech je kasový úspech, a tak sa štúdio pokúsilo druhý raz vstúpiť do rovnakej rieky. Išlo na to rafinovane a namiesto klasického sequelu do roka a do dňa poslalo do kín Chobotnicu – príbeh o skupine moderných morských pirátov túžiacich vylúpiť novodobý Titanic. Predbehla ich však gigantická chobotnico-sépia. Nechýbala variácia na jednu z najslávnejších scén z Anakondy. Správne, grcky grcky. Modrí vedia.

Anakonda sa nakoniec pokračovaní predsa len dočkala. Pôvodne sa mal dej odohrávať v New Orleans (viď. Candyman 2). Anakonda sa mala pohybovať v kanáloch a prenasledovať ju mala už skúsená Jennifer Lopez. Nakoniec to ale nedopadlo a tak v roku 2004 vznikla aspoň Anakonda: Lov na krvavú orchideu. Nevrátila do hry J. Lo (zato ušetrila prachy obsadením neznámej herečky, podobajúcej sa na J. Lo) a dej presunula na Borneo. V čase premiéry schytala príšerné recenzie, ale s odstupom rokov je to celkom zábavné dobrodružno-hororové béčko. Navyše, hoci sa to nezdá, ide o plnohodnotný sequel. Ale spozorovať to môžete len vďaka nenápadnej hláške jednej postavy (narážajúcej na Ice Cubea z prvej časti).

V rokoch 2008 a 2009 vznikli ďalšie dve Anakondy (s Gimlim z Pána prsteňov a s nesmrteľným plavčíkom Davidom Hasselhoffom). Navyše sa priplazili rôzne ďalšie veci s ohromujúcimi hadmi, väčšinou veľmi nízkej televíznej alebo rovno video úrovne s tomu zodpovedajúcimi (ne)rozpočtami (ne)kastingmi a (ne)ambíciami. Menujme: Boa verzus pytón (!) alebo Megakrajta vs. Aligátor (!!) a radšej utekajme.

Film Anakonda vyzerá super. Džungľa je krásna, tajuplná, majestátna. Je tu množstvo pôsobivých panoramatických záberov na nekonečný prales a majestátne povodie gigantickej rieky, nad ktorou sa nadpozemsky skláňa krvavá obloha. Mnohé zábery sú inovatívne, nasnímane z obskúrnych uhlov. Imitujú pohľad k útoku sa chystajúcej anakondy. Po vizuálnej stránke to vyzerá dobre. Plno stromov, lagún, vodopádov, močiarov a medzi tým všetkým loď s vystrašenými Američanmi.

OK, niektorí sú vystrašení viac. Niektorí menej. A vôbec nie je vystrašená len jedna. Jedna z najvydarenejších záporných kreatúr 90. rokov. Paul Serone. V parádnom podaní z reťaze odtrhnutého a nakrúcanie si užívajúceho veterána Voighta. Diváci, ktorí staré veci nevyhľadávajú, ho poznajú zo seriálu Ray Donovan, ako prezidenta z Transformers a v neposlednom rade ako otca Angeliny Jolie (s ktorou si zahral v Tomb Raiderovi). Filmový znalci na Jona pre zmenu nedajú dopustiť za Návrat domov, za ktorý získal Oscara, alebo za kultové hixploitation Vyslobodenie. Nevraviac o Hlave 22 a Polnočnom kovbojovi. Jon od konca 60. rokov stvárnil desiatky úloh. Sranda je, že kým do Anakondy hral veľmi nečasto (behom 80. rokov ani v piatich filmoch), po nej začal prijímať všetky ponuky, ktoré mu pristáli na stole.

Voight si hlavnú zápornú rolu užíva plnými dúškami. Dlho nie je vyložená sviňa, ale z jeho dvojzmyselných kecov, nepredvídateľného správania a čudnej mimiky sa necítite dobre. Tušíte, že je to len maska, ktorá ak raz padne, bude zle. Voight mal v roku 1997 „len“ 59 rokov, no ako puberťákovi sa mi to zdalo strašne veľa, tesne nad hrobom. Dnes je situácia s akčnými postavami diametrálne odlišná, dokonca existuje „dôchodcovský“ podžáner (séria 96 hodín, 3 dni na zabitie s Costnerom, Harry Brown). Keď som si Anakondu nedávno pozrel stý raz na Dajto s nie príliš vydareným slovenským dabingom, musel som spätne doceniť Voightovu kondičku. V Anakonde vyzerá dobre. Uhrančivo, fyzicky na vrchole síl, ako niekto, koho by ste chceli mať po svojom boku uprostred vlhkej, smrteľne nebezpečnej džungle. Alebo nechceli? Je totiž možné, že by vás podrezal a s úškrnom, z ktorého zlieza koža z tváre, vás použil ako návnadu. Čo sa mňa týka, s touto postavou to filmári prehnali len raz: v scéne, kedy je priviazaný, sedí a následne v sekunde vyskočí do dvojmetrovej výšky.

Jennifer Lopez a Ice Cube sú postačujúci, adekvátni. Sú to sympaťáci, plusom je tiež to, že scenáristi nás neotravovali nudnou láskou. Sú to starí kamoši, ktorí sa poznajú milión rokov. Žiadny blbý, iritujúci románik. Ten Luis Llosa prenechal Owenovi Wilsonovi a nenáročnej herečke Kari Wuhrer. A oboch za to následne krvavo potrestal, pretože v Amazonke nemá láska čo hľadať.

Dobrý je i Jonathan Hyde, prekvapivo stvárňujúci asi najprepracovanejšiu postavu filmu: z rozmaznanej a protivnej moderátorskej hviezdy sa vyformuje akčný týpek, na ktorého sa dá spoľahnúť. Mojím favoritom je ale Eric Stoltz v úlohe múdreho, schopného, rozvážneho, skúseného, sčítaného a inteligentného šéfa výpravy. Nemieni sa s ničím dlho paprať, nikomu nedovolí skákať mu po hlave a už tobôž nemieni nikomu umožniť, aby ohrozil výpravu, ktorú starostlivo plánoval. A tak je, v súlade s nepísanými hororovými pravidlami, z hry vyradený ako prvý. S touto postavou sa spája jedna nelogická vec. Serone cíti konkurenciu, ktorá by mohla ohroziť jeho plány s odchytom živej anakondy, a tak sa muža pokúsi zabiť. Následne je to ale práve on, kto mu v poslednej chvíli zachráni život. To čo?

Čo ďalej Anakonda, okrem vydarenej výpravy (ktorej dobrodružný fíling dodáva parádna hudba Randyho Edelmana a pestré, divácky vďačné atrakcie ako vodopád, hrádza alebo bývalá továreň, nad ktorou si získava nadvládu príroda) a vyladeného kastingu ponúka? V prvom rade samotnú anakondu. Tá síce na počkanie mení rozmery, vydáva absurdné zvuky a vôbec – správa sa dosť neanakondovsky, za čo ju reálne anakondy nemajú príliš v láske. Ak by to malo byť aspoň trocha skutočné, stačil by jej prvý ulovený a s plným bruchom by sa na najbližšie mesiace utiahla do úkrytu. Lenže tvorcovia toto nepotrebovali. Nepotrebovali spiacu anakondu. Potrebovali aktívnu mrchu, ktorá roznesie na kopytách (ehm, sorry, anakonda) väčšinu prítomného kastingu. A tak má alebo bleskové trávenie alebo zožraté obete vyvrhne, aby mala prázdne brucho. Normálna anakonda sa prirodzene uspokojí s jednou obeťou. Anakondy rozhodne nestvárajú ani také akrobatické megakúsky, ako v scéne so stromom a vodopádom. Za tieto a ďalšie veci to Anakonda dodnes schytáva od odborníkov na plazy. Čo sa mňa týka, nech si pozrú niečo od Davida Attenborougha.

Anakonda je strašidelné zviera. Stačí sa pohrať s netom a nájdete nechutné videá o tom, ako žerie krokodílov alebo ako nažratú anakondu ulovili ľudia, zabili, rozpárali a z jej útrob vyvrhli napoly stráveného človeka. Sú zaznamenané prípady, keď anakonda žerie inú anakondu. Pohľad, na aký sa nezabúda, môžete vidieť v nemeckom dokumente Anakonda – Tichý zabijak, kde oba veľhady visia v korunách stromov a navzájom sa požierajú (!!!).

Ako išiel čas? So samotnou anakondou v už spomínaných sequeloch, z ktorých ste asi videli len dvojku a na ostatné ste nemali čas, nervy, chuť, záujem, energiu atď. Austrálčan Jonathan Hyde to predtým skúšal komickými roličkami (ako safari lovec v Jumanji a komorník Macaulayho Culkina v Sám doma a bohatý). V rovnakom roku, ako so syčaním vtrhla do kín Anakonda, mal rolu v Cameronovom Titanicu, ale žiadna závratná kariéra ho nečakala (pamätať si ho môžete ešte z Múmie Stephena Sommersa). To speváčku a herečku Jennifer Lopez čakala kariéra celkom sľubná a hoci dnes nejde o žiadnu megahviezdu, vo svojom najsilnejšom období si na konto pripísala tituly Cela, Zakázané ovocie a Mravec Z. Potom sa odporúčala do nenáročných romantických komédií (Kráska z Manhattanu) a do ešte nenáročnejších trilerov (Dosť!, The Boy Next Door).

Z hudobnej branže bol aj Ice Cube. I on to po Anakonde začal výraznejšie skúšať so svetom filmu. Dostal jedinečnú príležitosť nahradiť Vina Diesela v dvojke xXx, ale bola to fakt veľká hovadina a príliš mu to na dobrom renomé nepomohlo, skôr naopak. Keď sa ale v roku 2017 objavil v trojke, patrilo jeho cameo k najvtipnejším okamihom filmu. Keď svojho času režiséri potrebovali obsadiť drsného Afroameričana, ktorý nejde po nadávku ďaleko, často siahali práve po ňom (Duchovia Marsu). No len málokedy sa z toho vykľula vydarená záležitosť (Traja králi). Dnes je Ice známy skôr z vulgárnych komediálnych rolí (šéf Channinga Tatuma a Jonaha Hilla v Jump Street 21 resp. 22).

To Eric Stoltz mal smolu. Kým pred Anakondou bol nádejnou novou generáciou (Malé ženy, Mucha 2, Rob Roy a nominácia na Zlatý glóbus za Masku z roku 1985, kde stelesnil mladíka s drastickými telesnými anomáliami), veľhad mu zahatal cestu k sláve. Hoci hrať neprestal, žiadne extra úspešné zárezy sa nekonali. Nešťastne dopadla aj kráska Kari Wuhrer, ktorej v kariére nájdete vskutku všeličo (Útok pavúkov, Stopár 2, Hellraiser: Návrat mŕtvych), ale kvalitu nie. To Owen Wilson sa síce nejaký čas po Anakonde hľadal (viď. obskúrne pokusy o akčnú polohu – Armageddon, Za nepriateľskou líniou), až nakoniec zakotvil v komediálnom združení Frat Pack (Zoolander, Starsky a Hutch). Potom sa pokúsil o samovraždu. Dnes je jeho kariéra v útlme. Mnohí naňho ale nedáme dopustiť za psiu klasiku Marley a ja.

Samozrejme, bolo by hriechom zabudnúť na Dannyho Treja. A to až takým, že by sa raz v noci mohol zhmotniť vo vašej spálni a s mačetou v ruke. Danny sa mihne len v úvode, ale je to parádny úvod. Kto pozná Trejovu filmografiu (Kriminál, Desperado, Od súmraku do úsvitu), vie, že ak tento chlap pred bojom uprednostní vyslobodzujúcu guľku do hlavy, mal by byť vystrašený. Danny v snímke stvárnil (ako vidno z fotky, ktorú neskôr pokrčí Serone) bývalého spoločníka Seroneho a mužného fešáka Matea (v podaní Kubánčana Vincenta Castellanosa. Ten má byť zrejme ospravedlnením režiséra ženám, ktoré sa stali obeťou úkladného podvodu zo strany mužských polovičiek, ktoré ich vzali do kina).

A režisér? Dodnes je to pre mňa záhada, že Luis Llosa s nakrúcaním sekol. Anakonda bol dobrý film a hlavne finančne potentný. Štúdiá o jeho robotu museli mať záujem. On nie. Ešte, aby sa nepovedalo, symbolicky nakrútil (v roku 2005) neviditeľnú britsko-španielsko-dominikánskore­publikánsku (???) drámu La Fiesta del Chivo. Je ale faktom, že ostal aspoň producentom. I tak je pre mňa záhadou, prečo nepokračoval v režisérskej kariére. Možno sa ho dotkla nominácia na Zlatú malinu v kategórii najhorší režisér. Anakonda bola na Malinu nominovaná aj v sekcii najhorší film, najhorší herec (Voight) alebo scenár. Ale Zlaté maliny sa mi príliš komentovať nechce a asi to ani nemá priveľký zmysel. Tieto „ceny“ veľakrát nedostanú skutočne najhoršie filmy roka, ale tie, o ktorých sa hovorí najviac.

Hoci scenár nie je na Oscara (písala ho trojica maníkov, ktorá svetu dala Dicka Tracyho, Turnera a Hoocha, Top Gun a iné príbehové veľdiela), je svižný, ponúkne viacero originálnych lokácií i nápadov, má dobré postavy, pôsobivo pracuje s amazonskými legendami o obrích veľhadoch a v neposlednom rade disponuje zábavnými hláškami („Nerobte zo mňa netvora, ja som kapitána nezožral.“ alebo „To by stačilo, vraciam sa do L.A.“). A dialógmi („Nie som tu žiadna slúžka. Som manažérka.“ – „Tak mi odmanažujte batožinu.“).

Anakondu by ste vo voľnej prírode naozaj stretnúť nechceli. Nie je jedovatá, svojím masívnym telom vás však omotá a postupne zvyšuje tlak, až vám praskajú kosti a začnete sa dusiť. Nie je to príjemná, pomalá, sexy smrť. Je to absolútny horor. Je to nechutné, odporné a čím viac sa bránite, tým je zovretie silnejšie. Nie je príliš veľká šanca dostať sa z neho. Potom vás anakonda zožerie. Vcelku. Väčšinou začne hlavou a skončí nohami. V lepšom prípade ste v tom čase mŕtvi. Brilantne pracuje čeľusťami, vďaka čomu dokáže do brucha dostať aj obeť, ktorá je rozmerovo oveľa väčšia než jej hlava.

Anakonda vznikla v koprodukcii USA, Peru a Brazílie a tvorcovia na ňu dostali pekných 45 miliónikov. Výsledkom je film s množstvom šialených nápadov (požiarenie obete snímané zvnútra hada alebo naturalisticky nasnímaná tracheotómia). Niektorí ho neznášajú, iní zbožňujú. Pozná ho ale každý.

Asi.


Anakonda (orig.: Anaconda)
Žáner: dobrodružný, horor
Výroba: USA, Brazília, Pru, 1997, 89 min.
Réžia: Luis Llosa
Hrajú: Jennifer Lopez, Ice Cube, Jon Voight, Eric Stoltz, Jonathan Hyde, Owen Wilson, Kari Wuhrer, Danny Trejo a ďalší.


Viac autorových článkov nájdete na autorovom blogu, na jeho facebookovom profile, pod prezývkou Tron je aktívny na stránkach CSFD.cz.
Ivana Kučeru poznáme aj ako autora knihy Obchádza nás temnota, na ktorú tu máme recenziu a môžete si ju kúpiť napríklad v Martinuse momentálne za 5,99 €, pre podrobnosti kliknite na tento link


Súvisiaci link

Recenzia: Pytón (Ďuro Červenák)


Všetky články rubriky Retro nájdete pod týmto linkom.


26. januára 2018
Ivan Kučera