Recenzia: Krize identity (komiks)

Krize identity

Čo všetko sú superhrdinovia ochotní urobiť, aby ochránili svojich najbližších? Kde je hranica? Je vôbec nejaká?


Na začiatku je vražda. Vražda dobrej a nevinnej ženy, ktorá nikdy nikomu neublížila. Len chcela žiť a milovať manžela, superhrdinu Elongated Mana. Jeho kolegovia okamžite vyrážajú po stopách neznámeho vraha. Ale len Batman vie, že jeho identitu odhalí základné pravidlo detektívov: Vrahom je ten, komu vražda najviac prospeje.

Lenže komu by mohla prísť vhod smrť „obyčajnej“ ženy?

V roku 2004 začala na americkom trhu vychádzať udalosť, ktorá sa konečne dostáva aj k nám. Hoci sú postavami slávni superhrdinovia zo stajne DC, komiks je zbavený zlých, útrpných, nekonečných súbojov s požieračmi galaxií a s hromovládcami, ktorí chcú ovládnuť planétu.

Zamysleli ste sa niekedy nad takou samozrejmosťou, ako sú masky superhrdinov? Prečo ich nosia? Niekedy, ako u Batmana, je to symbol. Odkaz, ktorý chcú zasiať do sŕdc vyplašených nepriateľov. Inokedy sú ale dôvody oveľa praktickejšie. Skrátka nechcú, aby ich niekto spoznal. Majú rodiny. A kto by chcel mať kvôli svoje druhej identite rodinu v ohrození?

Scenárista Brad Meltzer (Batman Detective Comics 5: Gothtopie) rozohral hru, ktorú niektorí odmietnu. Akcie je minimum. To je odvážne rozhodnutie, ak uvážime, že Krize identity má temer tristo strán. Čo tvorí obsah? Vzťahy, zvraty, dialógy. More dialógov.

Ako Paul Dini a Alex Ross v JLA: Svoboda a spravedlnost, tak aj Meltzer postavil superhrdinov proti súperovi, ktorého nie je ľahké poraziť. Superman mu nemôže jednu streliť. Hawkman ho nemôže schmatnúť, vzniesť sa s ním do výšin a pustiť dole. Kým v JLA: Svoboda a spravedlnost bol protivník, proti ktorému stáli, voľným okom neviditeľný mikroorganizmus, tu je ním pokrivená morálka. Alebo nie pokrivená? Na to už si zrejme bude musieť odpovedať každý čitateľ sám.

Meltzer stavia do popredia menej atraktívnych hrdinov. Zachádza tak ďaleko, že najdôležitejšou postavou rozprávania je „naťahovací“ Elongated Man, ktorého u nás nikto nepozná. Krize identity pôsobí dojmom, ako keby Meltzer chcel urobiť službu menej známym, na okraji záujmu sa pohybujúcim postavám s béčkarským, vari až céčkarským imidžom. A darí sa mu to. Superman, Aquaman a Wonder Woman majú len malý priestor. Niektorí dokonca cameo.

Batman sa naplno objaví až ďaleko za stranou sto. Dovtedy je iba zlovestným tieňom, ktorý zatiaľ nevidí dôvod vystúpiť do popredia. Ako to už pán netopier zvykne, vedie separátne vyšetrovanie. O gothamskom strážcovi sa bez spoilerov nedá kompetentne baviť, ale pre „modrých“ dodáme, že po tom, čo spravil kolegom v Babylonské věži (v češtine vyšla v r. 2017), nemohol čakať, že s ním budú narábať zhovievavejšie. Karma je zdarma.

Na konci prichádza rozuzlenie, na ktoré sme sa tešili stovky strán. Vysvetlenie úvodných tragických udalostí kráča v plnom súlade predchádzajúceho štýlu: je civilné, komorné a uveriteľné.

Niektorí komiks prirovnávajú ku kultovým Watchmen. Alan Moore je síce Alan Moore, ale v niektorých častiach prirovnanie nie je od veci (oba príbehy šikovným spôsobom pracujú s demýtizáciou superhrdinov).

Ilustrátor Rags Morales (Hawkman: Nekonečný let, Superman Action Comics 1 – 3) postavy nakreslil s tvárami slávnych hercov. Nightwing je Johnny Depp, Flash Brad Pitt. Vidno, že mu krásne sadol komorný dej. I v civilnej, pri zemi sa držiacej zápletke vie nájsť epické momenty. Či už je to masívna scéna pohrebu alebo „shawshankovská“ pasáž. Zároveň sa šikovne pohral s myšlienkami postáv. Tie sa nachádzajú v rámikoch s farbou prislúchajúcou tomu-ktorému hrdinovi (Green Arrow má zelenú atď.).

Bonusy sú ukážkové. Temer päť desiatok strán obsahujúcich exkluzívne veci, v ktorých sa scenárista a ilustrátor vyjadrujú k „hereckej“ inšpirácii pri tvorbe postáv alebo detailne rozoberajú jednotlivé kapitoly, nápady a momenty. Možno až vďaka nim naplno pochopíte, aké komplikované, na realizáciu v rôznych smeroch náročné monštrum tento komiks bol. Vyjadrujú sa tiež k svojim najobľúbenejším scénam. K tomu galéria alternatívnych obálok, ukážky zo scenára, nákresy postáv, skice obálok a medailóniky autorov. Opomenúť nesmieme úvodné slovo zanieteného komiksového fanúšika (a v neposlednom rade filmového a seriálového tvorcu) Jossa Whedona.

Najväčším nepriateľom tohto komiksu je paradoxne povesť, ktorá mu predchádza. Veci neznalý čitateľ logicky očakáva ranu medzi oči, megaudalosť so šokujúcim finálnym odhalením typu „Batman je sériový vrah“. Krize identity však nie je rozbúrená rieka. Je to vodný tok nenápadne bublajúci pod povrchom. Pracuje v utajení a odrazu sa prepadnete do hlbín a už v nich zostanete.

Priznám sa, že po prvom prečítaní som bol trochu sklamaný. Čakal som viac. Našťastie, každý komiks čítam minimálne dva razy a práve vďaka repríze som zistil, že je to nádherne a prehľadne vystavané dielo, kde všetko má svoje miesto a plus-mínus nič nie je navyše. Dokonca i tých pár povinných akčných scén je do deja implementovaných tak, aby neboli samoúčelné. Pri druhom čítaní na vás v plnej sile doľahne nenápadný, ale o to silnejší etický problém, s ktorým príbeh operuje.

Hodnotenie: 80 %

Komiks Krize identity si môžete kúpiť napríklad v Martinuse momentálne so zľavou 5 %, pre podrobnosti kliknite na tento link


Krize identity (orig.: Identity Crisis)
Autor: Brad Meltzer
Vydavateľstvo: CREW
Rok vydania: 2022
Ilustrácie: Rags Morales
Jazyk: český
Preklad: Ľudovít Plata
Počet strán: 288
Väzba: šitá v tvrdých doskách s prebalom
ISBN: 978–80–7679–141–1


Recenzent Ivan Kučera je pod prezývkou Tron aktívny na stránkach CSFD.cz. Ivana Kučeru poznáme aj ako autora knihy Obchádza nás temnota, na ktorú tu máme recenziu, a najnovšie aj hororu Prasa, na ktorý tu máme tiež recenziu a môžete si ho kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link.

Pod týmto linkom nájdete články od Ivana Kučeru na Fandom.sk.


3. mája
Ivan Kučera
Zdroj informácií