Retro: Votrelci

Votrelci

Dnes sú Votrelci kult. Počas natáčania ale všetko napovedalo tomu, že je zamiesené na problém. Na obrovský problém.


S nápadom na sequel kultového sci-fi hororu Ridleyho Scotta Votrelec z roku 1979 prišiel James Cameron. Každý sme nejako začínali. Neskorší režisér Avatarov nebol výnimkou. Skúsenosti získal vo filmoch legendárneho producenta Rogera Cormana, ktorého snímky sa preslávili brakovými nápadmi, nákazlivou chuťou do života a minimalistickými rozpočtami. To často viedlo k šetreniu na najnepravdepo­dobnejších miestach. Mladý Cameron jednu dodnes dobre vyzerajúcu futuristickú kulisu (v dávno zabudnutom filme) vyrobil z nádob, do ktorého vám reštaurácia zabalí jedlo.

Votrelca 2 sa rýchlo stali Votrelci. Ako to už s pokračovaniami chodí, dvojka mala mať väčší rozmach a ambicióznejší rozsah. Plánovalo sa viac votrelcov. Oveľa viac. A na rozdiel od Scottovej jednotky sa nemali schovávať v tme a v šere. Ich počet sa šplhal na desiatky. Cameron vymyslel nový druh monštra: Kráľovnú. Znáša vajcia. Scott s takou informáciou nielenže vonkoncom nepracoval, ale dokonca natočil scénu, v ktorej je vznik vajec vysvetlený. A nachádza sa v absolútne ostrom rozpore s Cameronovým tvrdením. Síce danú scénu napokon vystrihol, ale…

Na triky bol najatý tím okolo Stana Winstona, ktorý neskôr stvoril aj iné legendárne vesmírne monštrum – Predátora. S Cameronom v minulosti už spolupracoval, a to na ničom menšom, než na prvom Terminátorovi.

Rozpočet sa predbežne odhadoval na niečo medzi 30 – 35 miliónmi dolárov. Bolo to veľa, štúdio váhalo, či do niečoho takého ísť. Tu sa však opäť prejavil Cameronov talent na prácu s rozpočtom. Prišiel s viacerými nápadmi na výrazné šetrenie. Vďaka tomu predpokladané náklady zrazil na 18 miliónov. Štúdio mohlo dostať výrazné zľavy presunom natáčania mimo USA. Cameron preto radikálne zavelil na odlet do Veľkej Británie, kde ostatne vznikol už prvý diel. Ďalšiu nemalú časť rozpočtu ušetril používaním miniatúr, čo je s odstupom desaťročí predsa len už jemne poznať. Cameronove filmy každopádne vo všeobecnosti zvyknú po vizuálnej stránke starnúť pomalšie než filmy iných režisérov. Napríklad loď Sulaco je jednak miniatúra a jednak sa ju režisér rozhodol snímať len z jednej strany. Takže druhá sa nemusela vyrobiť. Diváci si nič nevšimli a štáb ušetril.

Scenár bol. Herci tiež. I záujem štúdia. Podmienky na natáčanie v Británii sa úspešne vyrokovali. Až potom Cameron so šokom zistil, že štúdio neoslovilo hlavnú hviezdu jednotky Sigourney Weaverovú. Vyjednávanie s ňou si nechávalo na poslednú chvíľu. Cameron dal štúdiu podmienku: odchádza na svadobnú cestu (bral si Gale Anne Hurd, ktorá následne Votrelcov produkovala a ktorá tiež svojho času získavala cenné skúsenosti u Cormana) a kým sa vráti, musí byť Weaverová na palube. To sa napokon stalo. Všetko napovedalo tomu, že to bude super. No a bolo to peklo.

Prvý Votrelec je síce koprodukciou Veľkej Británie a USA, ale primárne šlo o anglický film od anglického režiséra natáčaný v Anglicku a s tamojším štábom. Ten bol oslovený aj pre natáčanie dvojky. Tentokrát však natáčanie prebiehalo v značne napätom duchu. Štáb nebol zvyknutý (a hlavne zvedavý) na americké postupy, ktoré na pľac zaviedol kanadský režisér s americkou producentkou (a zároveň svojou manželkou). Nechápal, prečo to zase nerobí Scott. Každý člen štábu veril, že natáčaniu rozumie viac ako režisér. Tak vznikali momenty, v ktorých sa strácali dôležité filmárske komodity: čas, nervy a peniaze. Kameraman si to robil podľa svojho s odôvodnením, že to vie lepšie ako režisér. Problémy robil aj Cameronov (anglický) asistent. Zvyšok štábu bol z ustavičných komunikačných a iných rozbrojov znechutený a otrávený. Natáčanie sa dostalo do sklzu.

Možno si štáb myslel, že to Cameron vzdá a ustúpi. Už vtedy to však bol tvrdohlavý perfekcionista, ktorý musel mať všetko pod palcom. Toto anglický štáb hrubo podcenil. Cameron vedel, že nesmie ubrať. Predtým natočil Piraňu 2 (bez komentára) a Terminátora, ktorý však bol (oproti dvojke a vlastne aj oproti Votrelcom) nízkorozpočtový film. Votrelci boli Cameronovou prvou hollywoodskou ligou. Nesmel zlyhať. A veru ani nezlyhal. Anarchistické správanie britského štábu dlho nestrpel a dal výpoveď ako kameramanovi, tak asistentovi.

Vojna však ani potom neutíchala. Radikálne výpovede sa totiž nepáčili štábu. Odmietol pokračovať. Malér uhasila Weaverová, ktorá pochopila vážnosť situácie. Herečka si odjakživa rozumela nielen s kolegami a režisérmi, ale aj s „obyčajným“ štábom. Vždy s ním našla spoločnú reč. Uznávala, že je samozrejme nevyhnutne potrebný pri natáčaní. Nikdy sa nadeň nevyvyšovala. Naopak, mala štáby vždy rada a štáby ju mali rady ju. Do vojny medzi Cameronom a štábom teda vstúpila ako diplomatický mediátor. Situáciu rýchlo vyriešila a natáčanie sa konečne rozbehlo.

Ťažkosti ale nekončili. Herca Jamesa Remara geekovia poznajú (Dexter, Vtedy v Hollywoode), ale nie je to žiadna superhviezda. Mohol sa ňou stať vďaka Votrelcom? Ktovie. V danom čase však bol závislý na drogách, niekto ho udal, anglická polícia podnikla raziu v jeho hotelovej izbe, našla to, čo našla, a herec bol z natáčania odídený. Nahradil ho Michael Biehn, s ktorým sa Cameron poznal z Terminátora. Niektoré scény s Remarom ale vo filme zostali, je na nich snímaný od chrbta.

Weaverová sa s odstupom času vyjadrila, že s Remarom by Votrelci boli iný film. Áno, Remar je skutočne odlišný typ herca, než pokojný Biehn. Chémia medzi Hicksom v podaní Remara by bola iná ako v podaní sympaťáka Biehna. Biehn je každopádne vo svojej úlohe vynikajúci. Bez problémov mu veríte, že nepovažuje za potrebné sa neustále hádať ani zvyšovať hlas, ani sa angažovať vo veciach, ktoré neovplyvní. Existuje vojenská hierarchia a on v nej nie je postavený vysoko. Keď ale zlyhajú vyššie hodnosti, preživší sa s nádejou obrátia práve naňho.

Výborným parťákom je mu perfektná Weaverová. Obľúbená herečka sa stala predzvesťou nástupu silných akčných žien. Dovtedy bolo publikum privyknuté na slabé hysterky (Kate Capshaw – Indiana Jones a Chrám skazy, Linda Kozlowski – Krokodíl Dundee, Kathleen Turner – Honba za diamantom). Ozdoby mužov, ktoré raz za čas síce mohli urobiť niečo odvážne, ale následne bolo nutné rýchlo sa vrátiť do rohu a tam potichu fňukať.

Počas napätého natáčania sa ukázal byť rozveselovačom kolektívu Bill Paxton. Ukecaný Hudson patrí k najvýraznejším charakterom. Zaujme jeho prerod z neznesiteľne otravného blbca na schopného vojaka, o ktorého sa ostatní môžu oprieť. Ďalším stmeľovačom sa stal srandista Paul Reiser ako Burke. Cameron nutne potreboval herca, z ktorého nebude na prvý pohľad jasné, že hrá zápornú rolu. Kasting sa v tomto smere podaril dokonale. Burke je zamestnanec „spoločnosti“, ktorého mariňáci nemajú v láske. Na tom mal svoj podiel samotný režisér, ktorý rafinovane hercov pred natáčaním poslal na niekoľkodňový náročný vojenský dril, aby pred kamerou pôsobili ako zohratý kolektív. Reiserovi však účasť nepovolil, aby si herci od neho držali dištanc. Okrem toho hrá civila, takže by jeho účasť na vojenskom výcviku ani nedávala zmysel.

Cameronov hit s odstupom desaťročí nie je taký dokonalý, akým bol dlhé roky po svojom vzniku. Niektoré miniatúry bijú do očí, v počte postáv je chaos, hrdinovia disponujú čudným priestorom (niektorí majú tri krátke scény, iní povedia ledva jednu vetu). Dnes každý Scotta kritizuje za nelogické správanie sa postáv v Prometheovi a Covenantovi, ale už nikto nevidí amatérske počínanie skúsených, profesionálnych členov armády (neuposlúchnutie rozkazov atď.).

Režisér zvolil zaujímavý prístup. Hoci má film viac ako dve hodiny, počas prvej sú prítomné len náznaky prítomnosti vesmírnych monštier s kyselinou namiesto krvi. Cameron šponuje atmosféru napätia a neznesiteľného ticha pred búrkou. A to existuje ešte režisérsky strih, ktorý je dlhší o dvadsať minút. Pre fanúšikov je nutnosťou, keďže obsahuje viacero exkluzívnych momentov. Uvidíme stanicu Hadley pred napadnutím, staneme sa svedkami toho, ako dôjde k prvej infekcii a dočkáme sa guľometov na nožičkách reagujúcimi na pohyb, ktoré medzi votrelcami narobia obrovské škody a aspoň na pár minút vyrovnajú skóre. Existuje kniha od Alana Deana Fostera Votrelci (pozn. red.: oplatí sa prečítať). Je adaptáciou Cameronovho scenáru. Obsahuje tým pádom aj scény, ktoré nie sú ani v režisérskom strihu (napríklad Burkeov koniec, ktorý je v oboch verziách pomerne hmlistý, hoci určite nie optimistický).

Votrelci sa stali pojmom. Patria do siene klasických akčných sci-fi hororov. Mnohí ich nielenže citujú, ale keď sa dnes objaví film s mariňákmi, automaticky si každý spomenie na Camerona. Nasledovalo viacero sequelov a prequelov, ale to už je iný príbeh. Vasquezová si otvorila obchod s oblečením. Newt už nehrá. Všetko je proste tak, ako má byť.


Votrelci (orig.: Aliens)
Žáner: sci-fi, horor
Výroba: USA, Veľká Británia, 1986, 137 min.
Réžia: James Cameron
Hrajú: Sigourney Weaverová, Carrie Henn, Michael Biehn, Paul Reiser, Lance Henriksen, Bill Paxton, William Hope, Jenette Goldsteinová, Al Matthews, Mark Rolston a ďalší.


Všetky články rubriky Retro nájdete pod týmto linkom.


Recenzent Ivan Kučera je pod prezývkou Tron aktívny na stránkach CSFD.cz. Ivana Kučeru poznáme aj ako autora knihy Obchádza nás temnota, na ktorú tu máme recenziu, a najnovšie aj hororu Prasa, na ktorý tu máme tiež recenziu a môžete si ho kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link.

Pod týmto linkom nájdete články od Ivana Kučeru na Fandom.sk.


28. januára
Ivan Kučera
Zdroj informácií