Retro: Fenomén Bublinky

O komikse, ktorý formoval naše detstvo a náročnú pubertu. Čo je vec hodná medaily.


Prvé číslo kultových Bubliniek sa objavilo na pultoch novinových stánkov v roku 1990. Od ďalšieho roka sa vydávanie rozbehlo naplno a z Bubliniek sa stal mesačník. Kvalitné a vysoké tempo vychádzania bohužiaľ nevydržalo dlho a v roku 1992 vyšlo posledné číslo. Do výpočtu musíme zaradiť aj Bublinky Extra; šlo o polovicu menší formát, akési špeciálne vydanie, ktoré sa nedostalo do bežného predaja a mali naň nárok len ocenení účastníci súťaží, kvízov a hier. Mám ho s osobným venovaním Fera Mráza. Toto exkluzívne číslom obsahovalo čierno-bielu adaptáciu poviedky A. C. Clarka Záchranná akcia, krížovky a v strede prázdnu dvojstranu, na ktorú ste si mohli nakresliť svoj vlastný komiks.

Bublinky otvorili komiksovú bránu, ktorá sa v najbližších rokoch nezatvorila. Prevažne v prvej polovici 90. rokov k nám doputovalo množstvo záležitostí. Asi najmohutnejšie vďaka firme Semic-Slovart, ktorá dnes už klasickú vlnu vydávania komiksov odpálila v roku 1991 Záhadným Spider-Manom. Do masívneho portfólia tejto spoločnosti ďalej patrili pecky Fantóm, G. I. Joe, Transformers alebo Conan a viacero detských vecí v čele s Garfieldom, Ružovým panterom a Nilsom Holgerssenom. Samozrejme, istý okruh čitateliek (a bližšie nemenovaných čitateľov) by ma pravdepodobne ukameňoval krémešmi, koňakovými špicmi a doboškami v prípade, ak by som nespomenul New Kids on the Block. Verte neverte, aj to vychádzalo.


Bublinky na kope Obálka Groven Dvakrát

Výrazným hráčom na komiksovom poli sa stal na detského čitateľa orientovaný Egmont. Ten vydával Duck Tales, ktorého neskôr rafinovane premenoval na Mickey Mousea a toho následne ešte rafinovanejšie na Káčera Donalda. Kto by si nepamätal hračky a iné špeciality pribalené k jednotlivým číslam, ktoré keď dieťa uvidelo vo výklade stánku, okamžite sa mu rozžiarili oči a zaťahalo rodiča za rukáv, aby mu to kúpil? Egmont stál tiež za Bugsom Bunnym, Šmolkami a obľúbenými Nindža korytnačkami. Detský fanúšik komiksov mal v tej dobe bez debaty na ružových ružiach ustlané; vychádzali Tom a Jerry, Mestečko pod lopúchom, Včielka Maja alebo Medvedíkovia Šťastíkovia.

Na vyložene dospelého čitateľa bol orientovaný detektív Rip Korby, na mladšieho Jupííík, Pif alebo podobne pomenované záležitosti K.O. mix a Komix mix (v ňom vychádzal Sudca Dredd). Obľúbené boli tiež komiksy vychádzajúce na pokračovanie v časopise Kamarát (legendárna súrodenecká dvojka Kamko a Kamka), Elektrón (napríklad adaptácia Součkovej Cesty slepých vtákov alebo Zelená smrť podľa Crichtonovho Kmeňa Andromeda) a Zenit (do podoby komiksu spracované sci-fi Nonstop od Aldissa). Z ďalších komiksových vydavateľstiev spomeňme napr. Semic Media (Akty X), Unicorn International (Batman Shaman, Spektakulárny Spider-Man), Stredoslovenské vydavateľstvo (Stopár, Posledný mohykán, Na začiatku vekov, Tarzan) alebo Stratos (Ľudia a netvory). Vynikajúca situácia panovala v Čechách, kde vychádzali bomby Kometa, Funky Koval, Aréna, Thorgal, Stopa alebo megakultové 3× Kája Saudek.


Obálka Storm Storm obalka Muchmuch

Ale Bublinky boli Bublinky. Klasika, kult, legenda. Šéfredaktorom bol Fero Mráz a prvé číslo stálo 13 Kčs. Okrem komiksov boli súčasťou Bubliniek napríklad aj inzeráty. Boli to temné, neelektronické doby, takže ak ste inzerát chceli mať uverejnený, museli ste ho napísať na korešpondenčný lístok (prinajhoršom pohľadnicu) a poslať do vydavateľstva. Poštou.

Určite nielen mojou obľúbenou súčasťou časopisu boli plagáty a vystrihovačky spravidla spojené s bombami, ktoré vtedy trhali kiná. Boli to časy Terminátorov, Predátorov, Sylvestra Stallonea, Arnolda Schwarzeneggera, Petra Nagya, Dr. Albana (a jeho It´s My Life), Dády Patrasovej (ešte psychicky zvládate?), Mladých pušiek, Erica Robertsa a mnohých ďalších. Deväťdesiate roky boli v tomto smere čudné, pretože po páde komunizmu s drastickým oneskorením začali do našich kín prúdiť filmy, ktoré mali v USA premiéru dávno. Napríklad Votrelci mali v Amerike kinopremiéru v 80-tych rokoch, no ja si pamätám, ako nám raz hovorila triedna na základke, že včera na nich bola – a podrobne nám opísala celý dej. Načúvali sme so zatajeným dychom. Bublinky na tento zvláštny stav reagovali tak, že kým v USA bol Steven Seagal v tom čase už solídnou akčnou hviezdou, Bublinky nás o tom, kto to je, ešte len nesmelo informovali a dávali nám na známosť, že niekto taký vôbec existuje.

Čo sa vystrihovačiek a plagátov týkalo, kto kupoval Bublinky, málokedy odolal a nenalepil si nad posteľ plagát Barbara Conana a Jean-Claudea Van Dammea a nevystrihol si Kylea Reesea s brokovnicou. Bol som rovnaký, čo vtedy bolo super, ale dnes už to až tak super nie je, lebo by som viac ocenil luxusne vyzerajúcu zbierku než rozstrihané, v ruke sa rozpadávajúce časopisy.

Myslím si, že nebudem zavádzať, ak poviem, že najslávnejším bublinkárskym komiksom bol záhadný Storm. Magický čarodejník s tretím okom od autorskej dvojice Juraj Takáč/Fero Mráz sa na stránkach časopisu objavil už v prvom čísle. Hoci šlo o jednoduchý príbeh, univerzum malo veľký potenciál, ktorý bol naplno zužitkovaný v neskorších pokračovaniach. V nich sa dej rozrástol do pomerne veľkolepej fantasy ságy. Bublinky ale mali viacero príbehov na pokračovanie (Konyn, Groven). Vlastne je otázne, či komiksov na pokračovanie nebolo v histórii tohto skvelého časopisu viac než komiksov s uzavretým dejom, ktoré sa objavili len v jednom čísle.

Bublinky sa dočkali aj maďarskej mutácie. Maďarskí bratia to volali COCO a pýtali za to 59 forintov. Nikdy som ich verziu nedržal v ruke, avšak túto pozoruhodnú informáciu priniesli slovenské Bublinky, ktoré sa tým pochválili (a priniesli aj ukážku skopírovanej maďarskej obálky) v čísle 7/1991.

Bublinky sa nevyhýbali žiadnym štýlom, žánrom. Každý príbeh bol nakreslený inak. Natrafili ste na realistickú kresbu, „detskú“ kresbu, komplikovanú, náročnú, bohatú na detaily, farebnú i čiernobielu. Niektoré kresby boli hravé, iné svojou pochmúrnosťou vyvolávali nočné mory. Čo sa žánrov týka, bez problémov ste v jednom čísle natrafili na fantasy, sci-fi aj „obyčajný“ dobrodružný príbeh. Mojím favoritom bol horor, ktorý bol prekvapivo bohato zastúpený (Tajomstvo neviditeľnosti, Much Much, Hrůzný stařec).


Obálka Predátor Pilcerová Tommy

V neposlednom rade sme sa na stránkach časopisu často stretali s komiksovou adaptáciou známeho literárneho diela od rôznych autorov, ako boli napr. Dmitrij Bilenkin (sci-fi Príhoda na Ome), Arthur Conan Doyle (horor Tommy), Karl May (dobrodružný western Syn lovca medveďov), H. P. Lovecraft (horor Hrůzný stařec), Jack London (western Zlatý kaňon) alebo Rudyard Kipling (dobrodružný Mauglí).

Čo sa ilustrátorov týka, okrem Fera Mráza ste mohli natrafiť aj na Martinu Pilcerovú, ktorá sa špecializovala najmä (ale nielen) na sci-fi (Enuil, Planéta, Vrah na základni MX713). Po ich boku bolo umožnené debutovať aj vyložene amatérskym komiksom zo strany čitateľov a fanúšikov Bubliniek.

V roku 1992 vyšlo posledné číslo Bubliniek. Redakcia to vedela, a tak sa s nami dôstojne, pekne a dojemne rozlúčila: „S ľútosťou oznamujeme všetkým spolupracovníkom, priaznivcom a čitateľom, že vzhľadom na distribučné problémy je toto číslo Bubliniek číslom posledným! Od 1. 1. 1993 tento časopis už vychádzať nebude. Veríme však, že sa opäť stretneme niekedy v lepších časoch.“

Lepšie časy sa nedostavili. Bublinky odvtedy už nikdy nevyšli. Bola to zlatá éra komiksu na Slovensku, ktorá sa nikdy nezopakovala. Bublinky však žijú ďalej – v našich srdciach a v našich spomienkach.


Vystrihovačka Posledné číslo


Recenzent Ivan Kučera je pod prezývkou Tron aktívny na stránkach CSFD.cz a s jeho článkami sa môžete stretnúť aj na jeho autorovom blogu. Ivana Kučeru poznáme aj ako autora knihy Obchádza nás temnota, na ktorú tu máme recenziu, a môžete si ju kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link.

Pod týmto linkom nájdete články od Ivana Kučeru na Fandom.sk.


Všetky články rubriky Retro nájdete pod týmto linkom.


11. októbra
Ivan Kučera