Recenzia – Žoldnéř 3: Zkoušky (komiks)

Žoldnéř 3 - Zkoušky

Pozor! Na dráhe č. 8 pristáva tretí diel európskej komiksovej legendy.

Po predchádzajúcom dobrodružstve so zradným alchymistom Claustom sa bezmenný Žoldnier vracia do tajomného kláštora v Kráteri. Tam musí podstúpiť sériu skúšok, aby mohol chrániť tunajšie jedinečné prostredie plné vynálezov a mágie. A taký je ostatne aj podnázov tohto komiksu. Zkoušky. Bude to však nesmierne náročné. Ešte náročnejšie ako skúšky v autoškole. Dokonca je možné, že to statočný bojovník neprežije. Máte pravdu. Nič nové pod oblakmi.

Keď sa vo vydavateľstve CREW minulý rok pustili do vydávania ságy Vicenta Segrellesa Žoldnéř, zbytočne neotáľali a behom niekoľkých mesiacov dali von hneď tri exkluzívne albumy s rešpekt budiacimi rozmermi 240×320 mm. Spočiatku ma však nezaujali. Prvý diel, Kult svatého ohně, totiž disponoval slabým príbehom. V podstate ani nešlo o scenár, ale skôr o zlepenec niekoľkých dlhých scén. Sám autor v dodatkoch priznal, že práce na prvej časti boli chaotické; okrem tvorby Žoldnéřa súbežne pracoval na ilustráciách obálok iných kníh. V neposlednom rade bol v komiksovom svete neskúseným nováčikom a nevedel, ako to chodí a ani ako to má vyzerať.

Dvojka, Tajemná formule, už býva všeobecne po stránke scenára hodnotená pozitívnejšie, pričom Segrellesa v tvorbe povzbudil aj slávny taliansky režisér Fellini. Žoldnierovo univerzum sa v dvojke rozšírilo o nové svety, postavy, smery a zápletky s veľkým potenciálom do budúcnosti.

A to sa v trojke potvrdilo. Zkoušky sú vyladenejšie. Autor v nich ubral v zobrazovaní nahých žien a namiesto toho sa hlbšie ponoril do zoznamovania so svetom, s jeho pravidlami, zákonmi, zákonitosťami a vynálezmi. Zkoušky sú plné úžasných architektonických zjavov, rozprávkových živočíchov a… Nuž, klamal by som, ak by som tvrdil, že v nich nezavadíte o žiadnu nahú ženu. To ozaj nie, hoci Segrelles sa oproti minulým epizódam naozaj krotil.

Čo sa musí trojke uznať, je vskutku neskutočný vizuál. Nech už je scenár akokoľvek jednoduchý, a čitateľovi by to možno aj chcelo vadiť, tak nemôže. A to práve z dôvodu kresby. Či skôr maľby. Konkrétne olejomaľby. To, čo kultový španielsky umelec Vicente Segrelles (ktorý mimochodom stále žije, narodil sa v roku 1940) vytvoril, po vizuálnej stránke ohromuje (a azda i ochromuje) dodnes. Obrazy, ktoré daroval svetu, udivujú, omračujú a napriek detailnosti podnecujú predstavivosť.

S heslom „fantázii sa medze nekladú“ Vicente vymyslel previazané univerzum, odohrávajúce sa brutálne vysoko. V mystických veľhorách sa to len tak hemží neskutočnými stavbami, palácmi, divokými, uhrančivými prírodnými scenériami, náhornými plošinami, skaliskami, hornatým povrchom a magickou zvieracou ríšou. Je v tom trochu Orientu, trochu Stredoveku a veľmi veľa fantasy. Uhrančivé, omamné obrazy ako keby zamrazené v čase a priestore. Skalnatý povrch krajiny vyzerá nehostinne, ale hlboko pod zemou, za vodopádmi a v kráteroch, sa ukrývajú neskutočné skvosty a rozsiahle svety plné záhad, ktoré treba rozlúštiť (ale možno je lepšie radšej ich nechať spať).

Segrelles sa prakticky okamžite po škole dostal do výroby v automobilovom priemysle. Bolo to prostredie matematiky, geometrie, fyziky a vedných odborov o materiáloch. Na škole patrilo k jeho najobľúbenejším predmetom technické kreslenie. Zkoušky tomuto strojárensko-technickému zameraniu odpovedajú. Mechanizmy, nástroje, zbrane, prístroje alebo napríklad aj postroje, ktoré sú pripevnené k drakom, vďaka ktorým sa jazdci dokážu na tvoroch udržať počas letu, sú realistické a premyslené. Asi preto neprekvapí informácia, že s výtvarným umením tohto majstra sa môžete stretnúť aj v tak prudko odlišných a absolútne nekomiksových knihách, ako sú Ilustrované dějiny letectví alebo Zbraně, které zasáhly do vývoje lidstva.

Segrellesove scenáristické nápady sú síce miestami naivné až detské, avšak to, akú vizuálnu podobu im vtisol, berie dych alebo „aspoň“ budí u čitateľa rešpekt a uznanlivé pokyvovanie hlavou.

Zkoušky sa môžu pochváliť výživnými a v neposlednom rade dlhými a rozsiahlymi záverečnými poznámkami od samotného autora. Segrelles zaujímavou, hravou a originálnou formou zasväcuje čitateľa a fanúšika do svojich vízií, zahlcujúc ho desiatkami šťavnatých informácií. Zaujímavé na záverečných poznámkach je okrem iného to, že pestrou formou kombinujú text s vizuálnymi nápadmi (náčrtky, staré návrhy, pôvodné nápady). Kým bonusy v jednotke a dvojke sa venovali najmä Žoldnéřovi, tie v trojke viac rozoberajú celkovú Segrellesovu tvorbu.

Tretí diel série Žoldnéř je skôr vizuálnym než textovým komiksom. Dá sa prečítať na jedno posedenie, ale napriek tomu z neho budete mať výdatný, mäsový a hustý pocit kresleného naplnenia. Budete sa k nemu spätne vracať, obracať stránky a vnárať sa hlbšie do jednotlivých obrazov a scenérií. Je zaujímavé Zkoušky porovnať s miliónkrát ukecanejšími komiksami, ktoré sa topia v mori textu a pritom sú o ničom. Vďaka malému počtu dialógov, ktoré Zkoušky ponúkajú, sa môžete pohodlnejšie pristavovať na každej stránke… Čo na každej stránke, na každom jednom obrázku a kochať sa. Vychutnávať si.

O čo viac prvý diel čitateľa nudí, o to mohutnejšie bavia jeho pokračovania. Žoldnéř je skvelá postava a svet, ktorý obýva a v ktorom neustále bojuje o život, nie je o nič menej skvelý.

Komiks Žoldnéř 3: Zkoušky si môžete kúpiť napríklad aj v Martinuse momentálne so zľavou 5 %, pre podrobnosti kliknite na tento link


Žoldnéř 3: Zkoušky (orig.: El Mercenario: Las Pruebas)
Autor: Vicente Segrelles
Vydavateľstvo: CREW
Rok vydania: 2019
Ilustrácie: Vicente Segrelles
Jazyk: český
Preklad: Jiří Pešek
Počet strán: 64
Väzba: šitá v tvrdých doskách
ISBN: 978–80–7449–804–6


Recenzent Ivan Kučera je pod prezývkou Tron aktívny na stránkach CSFD.cz a s jeho článkami sa môžete stretnúť aj na jeho autorovom blogu. Ivana Kučeru poznáme aj ako autora knihy Obchádza nás temnota, na ktorú tu máme recenziu, a najnovšie aj hororu Prasa, na ktorý tu máme tiež recenziu a môžete si ho kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link.

Pod týmto linkom nájdete články od Ivana Kučeru na Fandom.sk.


28. februára 2020
Ivan Kučera