Joker v noci (opäť raz) spáchal čosi príšerné. Nič nové pod mesiacom, poviete si. Mali by ste pravdu. Nebyť toho, že sa v tú noc dokázateľne nachádzal na troch rozličných miestach naraz.
Iste. Vyškerený sadista často (a rád) používal dvojníkov. Prípadne jeho obete vinou chemického útoku dostali taký záchvat špecifického smiechu a tvár im znetvoril taký bláznivý úsmev, že vyzerali ako on. Toto je ale iné. Zdá sa, že po Gothame skutočne behajú traja „plnohodnotní“ Jokeri.
Joker a Batman. Extrémne vyhrotený, špecifický a deštruktívny vzťah plný trýznenia, bolesti, ubližovania, násilia a teroru. Idú po sebe a pritom sa navzájom fascinujú a zvráteným štýlom obohacujú. Hoci by podsvetie dalo milióny za informáciu, kto sa ukrýva pod netopierou maskou, a hoci polícia i verejnosť posadnuto túžia dozvedieť sa, kto je Joker a prečo robí to, čo robí, im dvom na identite protivníka nezáleží. Ak by sa ju aj dozvedeli, nič by sa na ich choromyseľnom pomere nezmenilo. Dokonca je možné, že už dávno skutočné meno svojho soka poznajú.
Vzťah i po desaťročiach inšpiruje ďalších a ďalších tvorcov, vrátane filmových. Výborne tému spracoval Christopher Nolan v Temnom rytierovi (2008). V ňom prišiel nielen s hneď niekoľkými teóriami o klaunovom zrode, ale i s tým, že sa on a Batman nemôžu zabiť, lebo sa potrebujú.
V roku 2020 sa k myšlienke v grafickom románe Batman: Tři Jokeři vyjadril aj jeden z najslávnejších súčasných mainstreamových amerických komiksových scenáristov, Geoff Johns (Batman: Země jedna, Green Lantern: Tajemství původu, Superman: Utajený počátek, Flashpoint). Síce nie príliš inovatívne, ale napriek tomu zaujímavo pracuje s tým, čo je na Jokerovi najatraktívnejšie: že sa nikdy nedozvieme, kým bol predtým, než mu tvár zohyzdil kuriózny úsmev. Ani to, čo ho doviedlo na dráhu najrenomovanejšieho gothamského kriminálnika.
Počas čítania vás bude zaujímať v prvom rade odpoveď na otázku: „Prečo sú Jokeri traja?“ Dobrou správou je, že je komplikovanejšia; scenárista sa neuspokojil s najlacnejším vysvetlením typu „bola to Batmanova nočná mora“ alebo (to snáď nie!) „dvojník“. Ako to už ale pri epických otázkach býva, odpoveď ani pri najlepšej vôli nedokáže uspokojiť každého.
Geoff Johns sa vzdelane pohráva s dlhou, pestrou a bohatou minulosťou postáv. Vracia sa k najzásadnejším udalostiam, ktoré formovali postavy. Pozerá sa na dané momenty z iných uhlov. Smrť rodičov v bočnej uličke, pád do nádrže, útoky na Jasona Todda a Barbaru Gordonovú. Všetko hodil do hrnca, premiešal, skombinoval, poprepájal a špecificky dochutil.
Príbeh je krátky, vďaka tomu úderný a priamy ako nečakaný pád z bicykla na betón. Keďže ide o edíciu Black Label (v ktorej vyšli Batman: Zatracení, Harleen, Batman: Bílý rytíř a Wonder Woman: Mrtvá země), tvorcovia mohli zájsť o čosi ďalej, než je v DC obvykle povolené. Pridali krv, smrť a násilie a do epicentra toho všetkého zamiešali úderné trio. Batmana, ktorý si neúprosne letí za svojím, a jeho dve „deti“ – napriek tomu, čo jej v minulosti Joker urobil, stále optimistickú Batgirl a naopak temného Red Hooda. Ten je nekompromisný a kontroverzný. Prekračuje hranice, za ktoré Batman nikdy nešiel, keďže sa bál, že by sa zaradil na stranu tých, proti ktorým celý život brojil.
Aj keby mal tento komiks zlý scenár (čo nemá), stál by za kúpu kvôli kresbe. Jason Fabok (Batman/Flash: Odznak) ponoril Gotham do atmosférickej noci, počas ktorej sa môže stať všetko. Silní muži, silné ženy, silné zbrane, silné stroje. Zo všetkého odkvapkáva majestátnosť, drsnosť, nebezpečenstvo. Nevieme, čo od nepredvídateľného príbehu čakať a štýl kresby tomu zodpovedá. Tváre, po ktorých steká dážď, vetrom roztancované plášte, postavy plachtiace vzduchom, do noci červeným svetlom blikajúce majáky sanitky, zviera oslepené svetlami kamióna, kŕdeľ netopierov vzlietajúci k nebu. Fabok si to užíva. A my s ním.
Bonusy sú síce skromné (medailóniky tvorcov, propagačné kresby a alternatívne obálky), o to viac sa však CREW pohrala so šitou obálkou v tvrdých doskách. Dominuje jej zelený Joker, ktorý sa na jednej strane usmieva a na druhej mračí (ten bol odjakživa strašidelnejší). Skutočnou chuťovkou je ale až prebal. Jednak je sám osebe vydarený (autor variuje notoricky známe opice, z ktorých jedna si zapcháva uši, druhá odmieta vidieť a tretia si zakrýva ústa) a jednak sa dá rozložiť do plagátu s rozmermi cca 56×52 cm. Môžeme síce pochybovať o praktickosti tohto nápadu (ktorý zberateľ bude mať to srdce zbaviť komiks navždy prebalu a nalepiť si ho na stenu?), ale ak máte podobné vychytávky radi (napr. aj lentikulárna obálka zo spomínaného Odznaku), bude sa vám páčiť aj táto.
Geoff Johns vymyslel provokatívnu záhadu, ale na dostatočne uspokojivú a veľkolepú odpoveď mu stopercentne nezostali sily. Zrejme by to chcelo patriť medzi budúce batklasiky, ale je otázne, či bude tento pokus raz korunovaný úspechom. Tak či onak je to po scenáristickej stránke dostatočne „iné“ na to, aby ste si to kúpili. A kresba je super.
Hodnotenie: 70 %
Batman: Tři Jokeři (orig.: Batman: Three Jokers)
Autor: Geoff Johns
Vydavateľstvo: CREW
Rok vydania: 2021
Ilustrácie: Jason Fabok
Jazyk: český
Preklad: Ľudovít Plata
Počet strán: 160
Väzba: šitá v tvrdých doskách s prebalom s plagátom na vnútornej
strane
ISBN: 978–80–7679–025–4
Recenzent Ivan Kučera je pod prezývkou Tron aktívny na stránkach CSFD.cz. Ivana Kučeru poznáme aj ako autora knihy Obchádza nás temnota, na ktorú tu máme recenziu, a najnovšie aj hororu Prasa, na ktorý tu máme tiež recenziu a môžete si ho kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link.
Pod týmto linkom nájdete články od Ivana Kučeru na Fandom.sk.