Ohnivé pero Q2 2018: Po bouři...

ohnive pero

Něco mě zašimralo vzadu na krku. Vosa, napadne mě hned co dostanu žihadlo do pátrajícího prstu. Seskočím z kola a opřu ho o nejbližší strom. Je horko, asi to dost oteče… Sakra. Prst poměrně dost pálí. Vytáhnu z batohu láhev s vodou. Nemám jí tolik, abych mohl půlku vylít… Kam dohlédnu, nevidím žádné obydlí ani jiný zdroj vody. Vyrazím tedy hledat vodu nebo stavení.

Chvíli jedu a zatím nevypadá, že by to mělo natékat. Na obzoru zahlédnu siluetu menšího kostelíku. U kostela bývá hřbitov a na hřbitově pumpa…

Přijedu blíž, kostel je opravdu obehnán starou hřbitovní zdí porostlou břečťanem. Železná vrátka bez kliky. Na nich visí plechová cedulka s otevírací dobou pro veřejnost, chybí na ní jeden hřebík. Strčím do vrátek a ty se s vrznutím otevřou. Projdu kolem několika honosných hrobek s mramorovými sloupky. U jedné se zastavím, v jejím čele se skví zlatý nápis:

„Kdo v myslích našich žije dál
a stále vzpomínáme naň,
kde pak smrti tvé je vítězství,
kde smrti tvá je zbraň?“

Příliš patetické, pomyslím si a jdu dál hledat pumpu.

Osvěžený, s mokrým kapesníkem kolem prstu se vracím k východu kolem řady nízkých hrobů. Hřbitov je zvláštní místo, člověk by čekal, že na něj padne tíseň, ale cítí jen klid, jako by všechno co se děje, dávalo určitý smysl… Některé hroby zběžně přehlédnu.

Upoutá mě hrob s čerstvými květinami. Na náhrobní desce je několik jmen s daty.

RUDOLF PÁNEK *18. 8. 1929 – + 17. 1. 2005

BOŽENA PÁNKOVÁ *24.10. 1931– + 5. 12. 2010

PETR PÁNEK *3. 2. 1951 – + 30. 7. 2013

Popojdu blíž. Na posledním řádku mi něco nesedí… přečtu ho ještě jednou: JIŘÍ PÁNEK *10. 9. 1969 – +

Nechápavě hledím na text vyrytý zlatým písmem do černé žuly. Hlavně na zatím prázdné místo za ním… evidentně zbytečně nakloním se blíž. Nevíš dne ani hodiny…

V korunách stromů povívá mírný vítr a listí šumí.

Zacukalo mi v ovázaném prstu. V tom se leknu, až sebou trhnu. Zvoní mi mobil. Než ho z batohu vyhrabu, zvonit přestane. Neznámé číslo.

Vítr najednou sílí a zvedá prach. Asi bude bouřka, snad ještě stihnu dojet domů.

Najednou mě popadl takový nápad. Nikdy jsem neměl rád příběhy s otevřeným koncem… Do roka a do dne… Až léto podzim vystřídá… Co třeba pozítří?… Ale ne, půjdu odtud.

Poměrně rychle se však zatahuje, vítr stále sílí, domů už to před bouřkou nemůžu stihnout. Budu to tu muset nějak přečkat… zrovna tady…!

Dojdu k domku správce hřbitova. Je zamčeno. Před dveřmi je tabule s naškrábaným nápisem: „1. 6. – Dnes tu nejsem a nebudu“ . Na kraji dřevěného rámu je zbytek křídy, na zemi kolem malé úlomky žuly.

Táhne mě to zpátky k tomu podivnému nedokončenému nápisu…

Bouřka se přehnala v pár minutách, rychle byla zase pryč. Domů jsem dojel opět se sluncem nad hlavou. Ani jsem moc nezmokl.

*

Za pár dní jedu tudy zase. Už zdálky slyším tklivý sborový zpěv. Pohřeb… Rezavá vrátka hřbitova jsou tentokrát pootevřená. Venku stojí dva vozy.

Jdu dovnitř a podívám se, odkud se zpěv line. Skoro se zdráhám uvěřit, že nepočetný hlouček pohřebních hostí stojí opravdu u té hrobky… Trochu ještě popojdu, stále jsem však od nich dost daleko. Všichni přítomní jsou v tu chvíli ke mně otočeni zády. Zaváhám…

Rychle se otočím, vyjdu ven, nasedám na kolo a mizím odtud. Zvoní mi v uších nebo je to ještě ten zpěv? V tom za sebou uslyším skřípot brzd. Tupý náraz, ticho a tma…

Z té tmy vystupuje žulová náhrobní deska s nápisem, jménem a dvěma daty, narozením a úmrtím. Datum úmrtí je dnešní, 6. 6. 2016, ale ostatní text je zamlžený, nemůžu ho přečíst… Na kratičký okamžik přesto zahlédnu datum narození, zdá se že souhlasí s mým… !? Pak už nevidím vůbec nic.

Tak brzy, ach jo…

  • Toto je príspevok do súťaže mikropoviedok Ohnivé pero.
  • Je publikovaný v pôvodnom stave, neprešiel redakčnou ani jazykovou úpravou.
  • Súťažné poviedky sú publikované pravidelne, každý pondelok jedna až dve.
  • Uzávierka súťaže nie je, súťaž trvá priebežne, kým prichádzajú príspevky.
  • Čiastkové uzávierky sú dvakrát do roka (jarné a jesenné kolo súťaže) a sú oznámené s dostatočným predstihom. Poviedky, ktoré prídu po uzávierke, sú po dohode s autorom presunuté do ďalšieho kola.
  • Na hodnotenie poviedky má vplyv jej čítanosť, počet a obsah komentárov a najmä záverečné verejné hlasovanie, ktoré sa uskutoční po čiastkovej uzávierke.
  • Vyhodnotenie a odmenenie víťazov sa uskutoční priebežne, po ukončení hlasovania, dátum najbližšieho termínu redakcia oznámi s dostatočným predstihom.
  • Viac v pravidlách súťaže.
  • Najnovšie aktuality o súťaži Ohnivé pero sa dozviete aj na facebookovskej stránke súťaže.

3. decembra 2018
Daniela Šišková