14 dôvodov, prečo niektorí ľudia nemajú radi (superhrdinské) komiksy

komiksy kucera 1
komiksy kucera 2
komiksy kucera 3

Po desaťročiach strávených v spoločnosti komiksov som sa pokúsil spísať hlavné dôvody, pre ktoré ich niektorí ľudia nemajú v láske. Som si však vedomý, že sa určite nájdu ešte nejaké ďalšie.

(Upozornenie: V článku sa vyskytujú spoilery.)


Dôvod č. 1: Smrť nič neznamená

To, že v komikse umriete, neznamená, že to tak navždy zostane. V histórii zomrelo množstvo postáv. Pritom sa vonkoncom nebavíme len o vedľajších, ale o hlavných. Občas sa ale stane, že návrat (kvázi) mŕtvej postavy späť do sveta živých je spracovaný tak pútavo, že to svet superhrdinu obohatí a nakopne k novým sériám (comeback Buckyho alias Zimného vojaka). V diele Kravenův poslední lov Spider-Man neustál boj s neľútostným lovcom. Nakoniec to ale celé bolo „prekvapivo“ inak. História sa zopakovala v spajďáckom rune Ten druhý, kde Spidey zomrel… ale prežil to. Podobných prípadov by sme našli veľa. Zo známych spomeňme smrť legendárnej Daredevilovej Nemesis menom Elektra. Grécku vrahyňu v roku 1981 v sérii Daredevil stvoril Frank Miller a šokujúco ju po pár číslach odstránil. To by ale v tom bol čert, aby sa nevrátila!

Z ďalších slávnych úmrtí uveďme Spajďákovu blonďavú lásku Gwen a jej otca (Ultimátní komiksový komplet: The Amazing Spider-Man – Smrt Stacyových), ale i detektívku DeWolffovú (Komiksový výběr Spider-Man: Smrt Jean DeWolffové). Temné udalosti otriasli Petrovým životom.

Hoci to znie zvrhlo, a asi to aj zvrhlé je, smrť obľúbených postáv je medzi čitateľmi populárna. Nakoniec sa ale skôr alebo neskôr vrátia. Niekedy rafinovane (vo forme klonov, tým pádom sa spätne neznehodnocuje stará smrť, keďže ide v podstate o nové postavy), niekedy menej (ukáže sa, že smrteľné zranenia neboli smrteľné).


Dôvod č. 2: Zavádzajúce obálky

Veľa zlosti v ľuďoch vzbudzujú zavádzajúce, vyložene klamlivé obálky. Na obálke jedného daredevilského komiksu bol zobrazený Diabol z Hell ´s Kitchen, ktorému v priamom zábere strelili do hlavy. Zjavne išlo o smrteľnú ranu. Myslíte si, že niečo také v samotnom komikse bolo? Našepkám vám: nebolo.


Dôvod č. 3: Silácke vyhlásenia

Hlavne v starších amerických mainstreamových komiksoch boli bežné vyhlásenia čelných predstaviteľov firiem. Každý druhý marvelácky komiks obsahoval vety ako: „Staňte sa svedkami najšokujúcejšou príbehu v dejinách!“ Alebo: „Garantujeme vám, že sa práve vrháte na najepickejší komiks, aký kedy vyšiel“. Na prvý raz sranda, na druhý raz úsmevné, na tretí raz fajn. Pri osemdesiatej variácii toho majú po krk aj zaprisahaní fanúšikovia.


Dôvod č. 4: Bizarné masky a kostýmy

Hobgoblin budí strach. Lebkový kostým Punishera vzbudzuje rešpekt. Mnohé ďalšie postavy sú však navlečené v kostýmoch, ktoré vyzerajú ako z krajčírovho zlého sna. V komiksoch je bežné, že sa niekto premáva na verejnosti v spodnej bielizni, prípadne má na hlave nasadený zelený klobúk. Kultové Supermanove slipy natiahnuté na legínach? Bez komentára. Rhino v kostýme nosorožca? Trápny.

Trápnosť je však len jedným problémom kostýmov. Druhým je nie ani tak to, že by v reále vyzerali príšerne, ale to, že mnohí nechápu, ako je možné, že hrdinov pod často mimoriadne jednoduchými maskami nikto nespozná. U Batmana prezradenie až tak nehrozí, ale naozaj nikomu nedocvakne, že lukostrelec Green Arrow, vybavený špecificky zastrihnutou briadkou, je slávny Oliver Queen, taktiež vybavený špecificky zastrihnutou briadkou, ktorého v meste každý pozná? Podotýkam, že nemá masku na celú tvár, ale iba škrabošku (!). Superman pre istotu rovno ani žiadnu masku nenosí… a napriek tomu ho ako Clarka Kenta nikto nespozná.


Dôvod č. 5: Samoúčelná akcia

Akcia ku komiksu samozrejme patrí, ale často to s ňou tvorcovia preháňajú. Asi si myslia, že komiks bez akcie nie je komiks. Problém je, že mnohých tony nezmyselne opulentnej akcie otravujú. Dvojnásobne akčné scény, v ktorých proti sebe stoja desiatky postáv. V takých sa čitateľ stráca. Pritom veľa problémov by namiesto bitky vyriešil dialóg a pre dej by to bolo uveriteľnejšie. Nechcem miešať mango s banánmi, ale nikdy nezabudnem na finále tarantinovky Kill Bill 2. Divák čakal polhodinovú akčnú nálož a namiesto nej sa postavy „len“ rozprávali. A bolo to geniálne.


Dôvod č. 6: Extrémna previazanosť

Jasné. „Seriálová“ previazanosť je jeden z dôvodov, prečo máme komiksy radi. Ale ak dá laik komiksu šancu, niekedy to dopadne tak, že sa uprostred čítania dozvie, že pre plné pochopenie príbehu musí poznať udalosti z Green Lanterna z roku 1968, konkrétne z čísla osemnásť a ešte konkrétnejšie zo strán 28, 48 a 51.


Dôvod č. 7: Napodobňovanie

Odkukávanie je najviditeľnejšie pri súboji DC/Marvel. Veľa postáv na jednej strane sa podozrivo podobá na svoje proťajšky z druhej stajne. Chcete brilantného lukostrelca? Marvel dá do hry Hawkeyea, DC Green Arrowa. Potrebujete megarýchleho bežca? V ponuke je Marvelácky Quicksilver aj Flash od DC. Alebo miliardár-playboy so záľubou v domácom kutilstve? Nech sa páči: Iron Man vs. Batman. Do očí to udiera aj pri Bažináčovi a Man-Thingovi. Spider-Man má mačaciu Black Cat, Batman má Catwoman. Marvel vlastní princa Namora, DC zas Aquamana. Takto by sme mohli pokračovať veľmi dlho.


Dôvod č. 8: Mätúce paralelné svety

Cestovanie v čase, paralelné svety a im podobné záležitosti sú ďalšie atrakcie, ktoré mnohí milujú, ale menej skúsených čitateľov odrádzajú. Prečo existuje tak veľa alternatív jednej postavy? Prečo je v jednom svete Batmanom Bruce Wayne a v druhom jeho otec? Mnohí to vzdajú namiesto toho, aby tomu dali šancu.


Dôvod č. 9: Priatelia či nepriatelia?

Toto je obľúbená fanúšikovská zápletka, aby proti sebe v boji stáli spojenci, napr. Batman a Superman. Radovému čitateľovi to ale nesedí a neorientuje sa v tom. Prečo spolu bojujú priatelia? Vysvetlenie tomu nepomáha, spravidla ide o niečo veľmi nenáročné (napr. rôznorodá forma manipulácie zo strany zla).


Dôvod č. 10: Nedôstojnosť

Povedzme to otvorene: mnohým pripadá nedôstojné čítať niečo s naťahovacím elastickým chlapíkom alebo vedcom, ktorý, keď sa nahnevá, zmení sa na zeleného obra. Proste sú príliš… dospelí?


Dôvod č. 11: Nelogika

Keď je v nebezpečenstve Spider-Man, prečo nezavolá na pomoc Avengers? Niekedy to scenárista vysvetlí (Fantastická štvorka je práve vo vesmíre, X-Meni sa ako na potvoru práve teraz nachádzajú na tajnej misii na opačnom konci sveta). Väčšinou však nášmu obľúbenému superhrdinovi prekvapivo ani nenapadne zavolať pomoc.


Dôvod č. 12: Ustavičný návrat osvedčených gaunerov

Ak zlosyn neumrie, ale prežije a je zavretý do basy, je len otázka času, kedy ujde a peklo začne odznova. O gothamskom Arkhame sa dokonca robia žarty, že v ňom majú otočné vchodové dvere. Vracajú sa však aj mŕtve postavy. Green Goblin spôsobil smrť Spideyho lásky, za čo si vyslúžil smrť. Tento silný moment bol následne potupený Goblinovým návratom do sveta živých. Podobných prípadov sú desiatky.


Dôvod č. 13: Reštarty

Toto je ďalšia vec, ktorá ku komiksom patrí ako rožky k pekárovi, ale predsa sa nájdu ľudia, ktorým to vadí, pretože sú popreté zásadné veci a začína sa odznova. Jeden príklad za všetky: Dlho trvalo, kým Marvel postrčil do manželského chomúta Petra Parkera a MJ. Keď sa k tomu schyľovalo a keď k tomu následne definitívne došlo, ocitol sa Marvel pod paľbou kritiky. Všetko tým pokazíte! To nemôžete urobiť! Všetko, len nie svadbu! Keď sa svadba napriek tomu konala, postupne si všetci zvykli. A keď J. Michael Straczynski univerzum reštartoval, fanúšikovia sa opäť búrili. Neberte nám ich! Milujeme toto manželstvo! Nič im však nepomohlo, manželstvo bolo anulované. Scenárom.


Dôvod č. 14: Presahy do iných sérií

Znova si uveďme príklad. V rámci superhrdinských komiksov má slušné renomé Občianska vojna, ktorá sa dočkala aj filmového spracovania. Tony Stark v nej prehovára svojich superhrdinských kolegov, aby odtajnili svoje identity a stali sa zamestnancami štátu. Konkrétne v tomto príbehu mal Spider-Man zvláštny priestor: spočiatku dobrý, ale s pribúdajúcimi stranami nie dobrý. Mnohí sa pýtali: „A to je všetko?“ Nuž… áno… aj nie. „Skutočných“ dôsledkov Občianskej vojny sa Peter Parker za svoje správanie dožil paradoxne nie v Občianskej vojne, ale až vo svojich vlastných sériách. Až v nich boli dôsledky jeho rozhodnutia odmaskovať sa pred verejnosťou poriadne rozpitvané do detailov. Odvíjali sa od nich zásadné, azda až revolučné zvraty (u nás sme sa k nim mohli dostať vďaka komiksovým kompletom, konkrétne napr. v knihách Jen o den víc alebo Zpátky v černé).


My ostatní niektoré zo spomenutých dôvodov chápeme, ale napriek tomu (alebo možno práve vďaka tomu) komiksy zbožňujeme.


Súvisiace linky

Recenzia: Občanská válka (komiks)

Komiksové komplety I

Komiksové komplety II

Retro: Dobrý sused Spider-Man


Recenzent Ivan Kučera je pod prezývkou Tron aktívny na stránkach CSFD.cz. Ivana Kučeru poznáme aj ako autora knihy Obchádza nás temnota, na ktorú tu máme recenziu, a najnovšie aj hororu Prasa, na ktorý tu máme tiež recenziu a môžete si ho kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link.

Pod týmto linkom nájdete články od Ivana Kučeru na Fandom.sk.


2. novembra
Ivan Kučera