Trilógia o metre od ruského autora Dmitrija Glukhovského dospela do svojho vrcholu v nateraz poslednom diele Metro 2035. Zatiaľ čo v prvej knihe Metro 2033 sme sa zoznámili s neuveriteľným panoptikom postáv a sociálnych skupín žijúcich pod zemou po celosvetovej nukleárnej katastrofe, v druhej sa dej sústredil na akčný aspekt, tretia sa vo svojom posolstve značne odlišuje. Glukhovsky ju napísal ako metaforu vývoja ruskej spoločnosti za posledné štvrťstoročie a v excelentnom prejave Michala Zelenku v trvaní takmer 20 hodín sa môžeme do tohto diela započúvať aj vo formáte audioknihy.
Vypočujte si ukážku z audioknihy Metro 2035
Po vypočutí predchádzajúcich častí už vieme, že svet metra je rozdelený do množstva malých komunít prepojených obchodnými alebo vojenskými vzťahmi. Nachádzajú sa v ňom aj ľudia s povolaním stalkera, ktorí chodia na zemský povrch a hľadajú náznaky prežitia iných ľudí v ďalších mestách. Takým je aj mladý muž Arťom, ktorého vyhľadá nám už známa postava starca Homéra. Ten pred nejakým častom zachytil informáciu, že v metre existuje človek, ktorý vie, odkiaľ prichádzajú signály o iných prosperujúcich enklávach. Spolu sa teda vydajú na cestu nájsť ho. Hoci si mnohí ešte pamätajú svet pred katastrofou, existenciu iných preživších považujú za mýtus a Arťoma za poloblázna. Arťom sám pôsobí zo začiatku ako naivný rojko, no postupne sa ukáže, že ide skôr o silnú integritu jeho osobnosti pevne odhodlanú dosiahnuť svoj cieľ.
Počas putovania po metre sa naplno ukáže, do akého štádia sa dostali jednotlivé samosprávy v ňom: všadeprítomná korupcia vyžaduje správne známosti na správnom mieste a dostatočnú zásobu nábojov, jediného univerzálneho platidla. Skrytý alebo zjavný antisemitizmus súčasného Ruska našiel v Metre 2035 svoju podobu v myšlienke „čistoty národa“. Množia sa genetické mutácie, rodia sa deti bez očí, masívne sa šíri rakovina a určité skupiny obyvateľstva si predsavzali, že je potrebné túto situáciu riešiť čistými génmi, odstránením závadných občanov, takzvaných „nečistých“. Neofašizmus sa šíri aj na iných staniciach, symptomatické sa to stáva vo vete obdivujúcej toto usporiadanie: „Na první pohled tam mají pořádek.“ Práve v tomto okamihu sa stáva dôležitou postava Homéra. Homér získal svoju prezývku tak, že sa kedysi rozhodol spísať dejiny súčasnosti. Značnú časť deja je len pasívny pútnik, no dôležitú úlohu zohrá v kontakte s neofašistami. Diskutuje s ich učiteľom o povahe pravdy, o rozlišovaní medzi realitou a manipuláciou.
Metro charakterizuje neuveriteľná rôznorodosť: na jednej strane Hanza, elita žijúca v luxuse, na druhej strane škály ľudia žijúci takým primitívnym spôsobom života, až pripomína paleolit. „Svět je těžký jako vagon metra.“ Apatia ľudí hraničí s vegetatívnym stavom, keď občanov už nezaujíma skutočný stav vecí, jediným cieľom sa stáva jedlo. Dôležitým motívom v Metre 2035 je aj cenzúra, obmedzovanie osobnej slobody s vysvetlením, že obyvatelia metra sú chránení pred hrozbou z vonku. Táto hrozba pritom nemá konkrétne pomenovanie, vodcovia len tvrdia, že tam je. Je v poriadku klamať ľuďom pre vlastnú záchranu?
Ako už bolo spomenuté, text narozprával Michal Zelenka, ktorý bol postavený do neľahkej úlohy. Svoj hlas prepožičal na jednej strane Arťomovi s nekonečným odhodlaním priniesť ľuďom pravdu o vonkajšom svete a tiež o skutočnom usporiadaní metra, na druhej strane nekonečným pochybovačom a osobám šíriacim skepsu. Do toho vstupujú rôzne škriepky, konflikty, agresívne potýčky, žiadny hlas pritom nestráca na svojej autenticite a je ľahko rozoznateľný. Z uvedeného vyplýva dôležitosť ústneho prejavu, a ten je naozaj výborný. Dej príležitostne sprevádzajú zvuky kvapkania vody alebo ozveny v tuneloch, dokonca salvy ako zo samopalu. Klaustrofobická atmosféra priestorov pod zemou sa prenáša dokonca aj na povrch, kde postavy neustále sprevádza paranoja zo sledovania.
Metro 2035 je dôstojné ukončenie trilógie, aj keď sa už šíria správy o potenciálnom ďalšom pokračovaní. Ak by sme ho vnímali ako politický komentár, tak je to zároveň vysvetlenie, prečo je autor v Rusku označovaný za zradcu a rusofóba. Tiež ide o zaujímavý príklad, ako dokáže literatúra, či už v písanej alebo hovorenej podobe, znepokojovať vládnu moc.
Audiokniha Metro 2035 je okamžite dostupná na stiahnutie na Audiolibrix
Metro 2035
Séria Metro 3
Audiokniha
Žáner: science fiction
Autor: Dmitry Glukhovsky
Vydavateľstvo: OneHotBook
Rok vydania: 2019
Interpret: Michal Zelenka
Dĺžka trvania: 19 hodín 48 minút
Literárny publicista Ján Blažovský píše recenzie pre domovskú stránku Medziknihami.sk, o fantastike pre Fandom.sk a príležitostne publikuje v SME, v prílohách Kultúrny život a Magazín o knihách. Pod týmto linkom nájdete všetky články Jána Blažovského na Fandom.sk.
Súvisiace linky
Recenzia – Dmitry Glukhovsky: Metro 2034 – audiokniha
Recenzia – Dmitry Glukhovsky: Metro 2033 (audiokniha)