Recenzia - Dmitry Glukhovsky: Metro 2034 - audiokniha

Audiokniha-Metro-2034-Dmitry-Glukhovsky

Príbeh ľudí uväznených po jadrovej tragédii v moskovskom metre, ktorí v ňom následne vytvorili pomerne špecifickú spoločnosť, zaznamenal po svojom vydaní značný úspech a ohlas. Román Metro 2033 od Dmitrija Glukhovského bol v roku 2016 narozprávaný aj ako audiokniha a toto médium prinieslo aj jeho pokračovanie – Metro 2034. Nadzemná apokalypsa v ňom stále pretrváva a katastrofálny stav v podzemí dáva tušiť, že aj tu sa schyľuje k niečomu závažnému. Takmer 13,5 hodiny rozprávania tentokrát zabezpečili uhrančivé hlasy hercov Alexeja Pyška a Evy Josefíkovej. Variabilita hlasov pomáha nielen vzhľadom k významnej ženskej postave, ale aj kvôli deju, ktorý tentokrát plynie pomalšie a nachádzajú sa v ňom až esejistické prvky.

Ukážka z audioknihy Metro 2034

Od poslucháča Metra 2034 sa už predpokladá, že pozná určité zákonitosti nemilosrdného sveta tunelov metra, preto Glukhovsky veľa nevysvetľuje a priamo uvrhne do deja: Stanica Sevastopoľskaja stratí telefónne spojenie a zásobovanie a miznú aj vyslaní prieskumníci. Zistiť, čo sa stalo, sa podujme starec s prezývkou Homér, zabijak Hunter a cestou sa k nim pridá dievča Saša. Hunterova metodika je priamočiara – akékoľvek prekážky prekonáva násilím, zatiaľ čo Homér a Saša vkladajú veľké očakávania do komunikácie. Počas ich putovania sa ukazuje, že v komunitách, ktoré neustále striehnu na vpád nepriateľa, je nenásilné riešenie problémov značne naivnou predstavou, a predsa sa nevzdávajú. Objavujú sa pritom náznaky, že na smrteľné nebezpečenstvo prichádzajúce z jednej zo staníc existuje aj iné riešenie ako úplné vyhladenie celého jej obyvateľstva.

Metro 2034 má dve hlavné línie: prvou sú akčné scény, v ktorých dominuje Hunter a pripomínajú princíp počítačovej hry, kde hlavná postava postupuje od nebezpečenstva ku nebezpečenstvu a v prípade potreby (čo je takmer vždy) sa prestrieľa do ďalšej epizódy. Oproti tomu Homér dej upokojuje, dodáva mu určité literárne kvality. Starec sa totiž pokúša vytvoriť kroniku nového sveta, aj keď nevie, pre koho bude presne tento text určený. Zapisuje udalosti a vlastné úvahy o povahe dejín a mieste človeka v nich. Saša vnáša ďalší prvok: Jej zážitky sú spojené s povýšeneckým správaním mužov voči ženám, s napätím medzi dvomi pohlaviami, zvlášť ak sa prejaví vzájomná príťažlivosť. Postupne sa v texte objavujú aj otázky o povahe ľudského správania, čo robí človeka človekom a či je možné zmeniť násilie na pokojné riešenie konfliktov.

Priaznivci Metra 2033 si budú asi zvykať na odlišný štýl druhej časti voľnej trilógie. Občas nie je zreteľná motivácia konania postáv, zvyknú sa správať čiernobielo, príležitostne je mätúci aj dej a chýba aj zobrazenia metra ako kaleidoskopu rôznych subkultúr, obchodných organizácií, mocenských záujmov a ľudských kuriozít. Oveľa väčší priestor tu oproti tomu získava psychológia postáv a filozofia dejín budovaná nanovo, bez predchádzajúcej tradície, pretože Homér bol vo svete pred jadrovou kalamitou rádovým zamestnancom metra. Koho ale svet podzemia vtiahol do svojich neónovo blikajúcich priestorov, nemal by si nechať ujsť príležitosť navštíviť ich prostredníctvom audioknihy znovu.

Audioknihu Metro 2034 si môžete stiahnuť na stránke Audiolibrix, pre podrobnosti kliknite na tento link


Metro 2034
Audiokniha
Žáner: science fiction
Autor: Dmitry Glukhovsky
Vydavateľstvo: OneHotBook
Rok vydania: 2018
Interpret: Alexej Pyško, Eva Josefíková
Dĺžka trvania: 13 hodín 22 minút


Súvisiaci link

Recenzia: Metro 2033 – audiokniha


Viac autorových článkov nájdete Medzi knihami.


30. augusta 2018
Ján Blažovský