Pozvánka: Webinár Cesta do dejín japonskej fantázie – zábavná prednáška priblíži históriu anime

Pozvánka webinár 29. 9.

Streda 29. septembra bude v čase od 18:15 hod. vďaka fascinujúcej online prednáške patriť prepracovaným filmom a seriálom, ktoré nám ukázali, že komerčnej animácii nekraľuje iba Hollywood. S nadšencom Pavlom Chmelom vstúpime do sveta japonského anime, kde sa dozvieme, ako to celé vzniklo. Spoznajte kreslené príbehy o láske i zrade, histórii, snoch i problémoch, ktoré uchvátili svet.


Aký starý je koncept anime?

Pavel Chmel: Samotný výraz anime sa v Japonsku objavuje po importe animovaných filmov štúdia Walta Disneyho niekedy tesne pred druhou svetovou vojnou. Väčší rozmach v jeho užívaní japonskou verejnosťou ale nastáva až po uvedení domácich aj dovezených animovaných seriálov v bežnom televíznom vysielaní v priebehu 60. rokov. Pre jeho fanúšikov potom anime takpovediac začína s prvým animovaným seriálom od pána Osamu Tezuka menom Tecuwan Atomu, teda Astro Boy, z roku 1963. Pri jeho tvorbe totiž boli pánom Tezukom formalizované niektoré produkčné a animačné postupy na dosiahnutie relatívne vysokého tempa tvorby epizód za nízku cenu.


Museli jeho tvorcovia čeliť napríklad nepriaznivým udalostiam druhej svetovej vojny?

Pavel Chmel: Ohľadom druhej svetovej vojny a jej vplyvu na tvorcov anime možno povedať, že sa jedná o silne individuálnu vec. Sú tvorcovia, a nemusia to byť zďaleka len pamätníci vojny, v ktorých dielach je silne cítiť protivojnový sentiment. A iní sa tejto téme napríklad vyhýbajú alebo používajú vojnu iba ako kulisu pre svoje príbehy.


Sú historické témy či témy súčasného diania v Japonsku odrážané aj v dejoch anime?

Pavel Chmel: Zdrojom námetov pre autorov anime samozrejme nie je len japonská história. Nájdete v ňom tituly ako priamo historické, tak aj voľne históriou inšpirované alebo rovno bizarne na historické udalosti odkazujúce. Predstavte si to asi tak, že by v Českej televízii bežal animovaný seriál o ťaženiach a politikárčení Přemysla Otakara Druhého, aby získal dedičný titul kráľa krajín slovanských, potom komédia o alchymistoch a alchymistkách v dielňach Rudolfa Druhého riešiacich vzťahy, patenty, elixíry lásky a explózie a túto kombináciu by uzatváral titul pre deti o súčasných dievčatách Jane Žižkovej a Prokope Holej, ktoré vo dne chodia na základnú školu a riešia problémy dospievania, ale po večeroch sa za zvukov chorálov menia na magické bojovníčky. Ohľadom súčasného diania potom nájdete tituly väčšinou viac či menej kriticky zobrazujúce život a bežné problémy súčasných Japoncov, prípadne parodujúce nešváry a zabehnuté tendencie japonskej spoločnosti.


Ktorí tvorcovia a ktoré diela boli najzásadnejšie v histórii anime?

Pavel Chmel: Sú autori ako Katsudži Misawa, ktorí prišli s novými spôsobmi technického spracovania scén, ktoré potom prevzali druhí. Máme samozrejme aj tvorcov ako Go Nagai alebo Reidži Macumoto, ktorí uviedli ako prví nejaký dejový prvok alebo ich kombináciu, ktoré dnes berieme ako klišé, alebo typický prvok nejakého žánru. Produkčným spoločnostiam a animačným štúdiám ako napríklad Sunrise môžeme zase poďakovať za zavedenie nových foriem financovania tvorby anime alebo jeho prepojenie s ďalšími médiami a nadväzujúcimi produktmi. Nič z toho ale nie je najzásadnejšie. Animovaná tvorba existovala v Japonsku pred Tezukom a aj po ňom iní tvorcovia spracovávali svoje diela inými prostriedkami alebo s inými výrazovými postupmi. Anime by teda dnes malo asi inú formu, ale stále by existovalo.


Ako sa anime vyvíja v súčasnosti? Ktoré žánre či tvorcovia sú momentálne na vrchole?

Pavel Chmel: Ohľadom súčasného vývoja je asi najväčším posunom priamy vstup západných streamovacích spoločností do produkcie anime. V podstate už vyslovene dopytujú alebo rovno spoluprodukovávajú anime tituly pre svoje platformy. A tento vstup je vnímaný s istými obavami ohľadom ich prípadných snáh zasahovať do scenárov vznikajúcich titulov v snahe zapáčiť sa širšiemu publiku na celom svete. V rámci počtu vznikajúcich diel daného žánru je nekorunovaným kráľom zavlečenie postáv z nášho do iného (zvyčajne fantasy) sveta, takzvané Isekai tituly. Ohľadom tvorcov potom vo svete celkovo rezonuje meno režiséra Mamoru Hosodu (Chlapec vo svete príšer, Mirai, dievča z budúcnosti, Vlčie deti).


Na čo sa zameriate vo svojej prednáške?

Pavel Chmel: Hlavnou osou mojej prednášky budú počiatky animovanej tvorby v Japonsku a jej vývoj až do asi 60. rokov 20. storočia, kedy nastupujú tituly od pána Osamu Tezuka, ktoré položili základy súčasného anime.


Pavel „Grek1“ Chmel

Je fanúšik audiovizuálnych diel nielen japonskej proveniencie, vášnivý čitateľ všetkého možného, hráč počítačových hier, účastník sedení stolových RPG v roliach rozprávača aj hrdinských charakterov a nejaký čas aj prednášajúci na českých conoch a spoluautor pravidelného youtubového programu o anime s názvom Anime Cirkus.


Vstupenky na webinár

Facebooková stránka udalosti


26. septembra
Fandom SK - PR
Zdroj informácií