![]() |
![]() |
Comics, ako sa v origináli tento termín píše, vznikol skrátením ťažko sa vyslovujúceho comic strip. Zo začiatku to boli krátke, len niekoľko obrázkové príbehy, často bez slov a farby. Začiatkom 20. storočia sa stali tak populárne, že nesmeli chýbať v žiadnom významnom denníku. Postupne sa začali príbehy rozširovať, farbiť, až vznikli celé zošity a knihy. Komiks sa stal významným obchodným artiklom. Keď sa k hrdinom dostal film, najprv animovaný, neskôr hraný, stalo sa komiksové umenie spolu s westernom a muzikálom medzinárodne uznávaným, typickým americkým žánrom.
Prvé seriózne komiksy na Slovensku majú len krátku, 5 ročnú históriu. Celú lavínu odštartoval český komiksový magazín CREW. Prvé čísla boli zložené z viacerých druhov príbehov. Niektorí hrdinovia sa postupne stali tak populárni, že sa vydavateľ rozhodol ponúknuť každému samostatný priestor a vlastnú sériu. Tak vznikli tzv. Komiksové legendy, v ktorých vychádzal krvavý, ale o to populárnejší Lobo, Batman, X-Men, ale aj lenivý kocúr Garfield, ktorý je presvedčený, že nemá nadváhu, ale podvýšku. Od začiatku bol jedinečný Spider-Man, ktorý vychádzal samostatne. Doteraz vyšlo už 17 častí a všetky sú stále k dispozícii v kníhkupectve Brloh.
Po úspechu komiksu Spider-Man sa vydavateľstvá zobudili a začali sa objavovať ďalšie a ďalšie. Okrem typických amerických postavičiek sa objavili aj francúzski hrdinovia, najväčšiu popularitu si získal Asterix, z ktorého sa urobilo už viacero dotlačí. \„Som si istá, že aj iné komiksy by sa na Slovensku udomácnili, keby za nimi stálo vydavateľstvo s dobrým finančným zázemím, alebo aspoň vydavateľstvo, ktoré sa tomu chce naozaj seriózne venovať. To sa v súčasnosti darí BB-Artu, ktoré nenápadne začalo vydávať staré zväzky komiksov, dobre známe z časopisov ABC,\“ prezradila Henrieta Galgóciová z kníhkupectva Brloh a pokračuje: \„Aj keď na Slovensku nie je komiks až tak rozšírený, isté zázemie existuje aj v tejto oblasti. Spomeňme Kamka a Kaminku známych z populárneho Kamaráta, či komiksovú politickú satiru pána Danglára v Domino Fóre.\“
Spopularizovaniu komiksu na Slovensku pomohli však aj niektoré fanziny, ktoré uverejňujú aj domácu tvorbu (POT, AARGH). Tieto časopisy dávajú často priestor aj novým autorom. Keďže kníhkupectvo Brloh aktívne spolupracuje s celou slovenskou a českou komiksovou kultúrou, nie je problém skontaktovať nádejného kresliča s redakciou a zalobovať o prvé uverejnenie jeho prác (tak to bolo aj v prípade Martina Plška, ktorému už vyšiel komiks a stáva sa z neho vychádzajúca hviezda komiksového neba).
Čitatelia sa neskôr začali zaujímať aj o komiks zo zahraničia, preto Brloh ponúkol niekoľko edícií komiksov, ktoré sa výborne etablovali. \„Komiksom sme už teraz celkom slušne zásobení, či už v češtine, angličtine, nemčine. Taktiež vieme zohnať tovar, ktorý práve vychádza v Amerike a mať ho na pultoch takmer súčasne,\“ dodáva Henrieta Galgóciová.