Anketa: Hlasujte za fantastickú knihu roka 2018

fantasticka-kniha-roka

V priebehu uplynulých týždňov sme zbierali vaše tipy na knihy, ktoré vyšli v roku 2018 a zaujali vás pozitívne či negatívne. Mohli ste nám posielať nominácie na najlepšiu slovenskú knihu a najlepšiu zahraničnú knihu, ktoré môžu získať ocenenie Fantastická kniha roka 2018. A tiež tipy na najhoršiu slovenskú alebo zahraničnú knihu, ktorá môže získať prívlastok Škoda slov 2018. K svojim nomináciám ste mohli pridať aj zdôvodnenia a zároveň si aj sami zasúťažiť o knižnú výhru.

Aj keď záujem o anketu bol vo všeobecnosti vysoký, veľa odpovedí sme museli škrtnúť. Veľká časť nadšených nominujúcich nepochopila podmienky ankety a navrhovala knihy, ktoré nevyšli v roku 2018 ale oveľa skôr. Nominovali ste zahraničné knihy, ktoré nevyšli v slovenčine ani češtine, ba dokonca knihy, ktoré do žánrov fantastiky ani pri najlepšej vôli nepatria. Napriek tomu však prišlo dosť veľa tipov na knihy a po prehodnotení možností sme sa rozhodli do hlasovacieho zoznamu dať všetky, ktoré ste nominovali.

Pri niektorých knihách nastala otázka, či ich zaradiť medzi slovenské alebo zahraničné. Pri spoločných dielach slovenských a českých autorov sme sa orientovali podľa toho, kde kniha vyšla. Takže antológia, ktorá vyšla v slovenskom vydavateľstve, je zaradená medzi slovenské. Tá antológia, ktorá vyšla v českom vydavateľstve, je zaradená medzi zahraničné. Jedna kniha, ktorú síce napísal slovenský autor, ale vyšla v Čechách v českom jazyku, je po zrelej úvahe zaradená medzi slovenské knihy. Jedna kniha sa ocitla naraz v nomináciách na najlepšiu aj na najhoršiu knihu, čo len dokazuje platnosť príslovia – koľko ľudí, toľko chutí.

Nominovali ste ako tlačené knihy, tak e-booky. Vaše nominácie rešpektujeme, či už ide o papierovú knihu alebo elektronickú.

Spomedzi nominujúcich sme vyžrebovali jedného výhercu knihy, ktorým je Peter Kulich. Výhercovi srdečne gratulujeme a Trhlina od Jozefa Kariku poputuje k nemu, len čo si e-mailom dohodneme spôsob zaslania.


Pozrime si teda zoznamy nominovaných kníh
(knihy sú zoradené abecedne podľa priezviska autora alebo kolektívu autorov)


Najlepšia slovenská kniha

  • Juraj Červenák: Horiaca ríša (Artis Omnis)
  • Juraj Červenák: Hradba západu (Slovart)
  • Viktória Drgoncová: Mračná Urdisu (Art Floyd)
  • Martin Hatala: Whiskey, krv a striebro (Artis Omnis)
  • Oliver Hunt: Libertas: Vzorec času (Art Floyd)
  • Peter Jelínek: Alternauti (Enribook)
  • Martin Jurík: 2084 (Marenčin PT)
  • Jozef Karika: Priepasť (Ikar)
  • Kolektív autorov: Istrocon 4 (Hydra)
  • Kolektív autorov: Koleje smrti (Hydra)
  • Kolektív autorov: Fantázia 2018 (Fantázia)
  • Kolektív autorov: Malá antológia sci-fi poviedok (e-book, Rogerbooks)
  • Svetozár Olovrant: Juraj Jánošík proti Dračiemu rádu (Marenčin PT)
  • Roland Oravský: V tieni Zeme (Artis Omnis)
  • Mark E. Pocha: Dom 490 (Artis Omnis)
  • Lenona Štiblaríková: Abeceda žerie deda (Hydra)
  • Ondrej Trepáč: Conan – Tři klíče k Asambale (Brokilon)
  • Silvia Zeumerová: Parstelvan (Lindeni)

Najlepšia zahraničná kniha

  • Robert Bennet: Město zázraků (Host)
  • Peter V. Brett: Jádro (Triton)
  • Frank Herbert: Duna (Premedia)
  • Kolektív autoriek: Žena s labutí (Fortna)
  • Steven Lochran: Paladero: Město nikdy nekončící noci (CPRESS)
  • Pat Murphyová: Město, nedlouho poté (Gnóm!)
  • Anthony Ryan: Oheň probuzení (Host)
  • Andrzej Sapkowski: Búrková sezóna (Plus)
  • Simon Stålenhag: Pasáž (Lindeni)
  • Dennis Taylor: My jsme legie (Host)
  • Roger Zelazny: Kroniky Amberu (Tatran)

Najhoršia slovenská alebo zahraničná kniha

  • Majka Danihelová: V znamení ametystu (CooBoo)
  • Stano Fatul: Dotyk draka (vlastné vydanie)
  • Jozef Karika: Priepasť (Ikar)
  • Mark E. Pocha: Na dušičky zomrieš (Hydra)
  • Jakub Pokorný: Chúťky upíra (e-book, vlastné vydanie)
  • Philip Reeve: Smrteľné stroje (CooBoo)
  • Michal Smolek: Machinatempus, kniha prvá – Nosferatu (e-book, 1000knih.sk)
  • Andy Weir: Artemis (Ikar/Knižní klub)

Hlasovanie o najlepšej a najhoršej knihe

Každý hlasujúci vyberie zo zoznamu podľa neho najlepšiu slovenskú knihu, najlepšiu zahraničnú knihu a najhoršiu slovenskú alebo zahraničnú knihu, pričom môžete zvoliť buď jednu kategóriu, alebo dve, alebo všetky tri – formulár teda odosielate LEN RAZ.

Aby vaša snaha nevyšla navnivoč, aj keby váš nominant nevyhral, každý hlasujúci sa automaticky dostáva do žrebovania o balíček ESET Mobile Security, ktorý venuje redakcia Fandom.sk.

Upozornenie: Údaje uvedené v hlasovacom formulári budú použité len pre účely tejto ankety a nebudú poskytnuté tretím osobám. Tí hlasujúci, ktorí nevyplnia celý formulár alebo pošlú viac ako jeden vyplnený formulár, budú z ankety vyradení a ich hlasy budú škrtnuté.


Hlasovací formulár

(Poznámka: Vaša odpoveď je zaslaná, pokiaľ sa pod červeným tlačidlom ODOSLAŤ objaví zelené hlásenie: Vaša odpoveď bola zaslaná. Výsledky oznámime 19. 2. 2019.)

Váš hlas nič nestojí, a predsa má veľkú cenu. Hlasujte o najlepšiu knihu za rok 2018.

Uzávierka hlasovania je 12. februára 2019. Po uzávierke sa už hlasovací formulár nezobrazí.

Výsledky oznámime 19. 2. 2019.


Na záver sľúbené zaujímavé zdôvodnenia nominácií:
(Zdôvodnenia uvádzame v pôvodnom znení bez redakčných zásahov.)

  • Lucia Lackovičová nominovala za najlepšiu slovenskú knihu Fantáziu 2018, pretože: „Lebo začínajúci slovenskí autori sú niekedy lepší, ako mnohí nezačínajúci, a preto, lebo si zaslúžia pozornosť. A ešte preto, lebo je to jedna z najlepších zborníkov Fantázie, aká dosiaľ vyšla.“ Nominovala aj zahraničnú knihu, Kroniky Amberu, a z jej zdôvodnenia vyberáme: „Tatran sa dva roky babral so súhrnným vydaním desiatich kníh Zelazneho a aj keď to nie je novinka v pravom zmysle slova, prvýkrát vyšla v slovenčine. A pretože prekladateľky to neodflákli, overovali si aj rôzne náznaky odkazov, ktoré by inak čitatelia nepostrehli, a preto, lebo súhrnné vydanie má výstavné balenie.“
  • Peter Šufliarsky bol jedne z tých, čo by za najlepšiu slovenskú knihu vybral V tieni Zeme pre toto: „Nič lepšie som zo slovenskej tvorby žánru scifi, fantasy nezaregistroval. V tieni Zeme bolo po dlhšom čase niečo atmosferické, dobre napísané a v celku originálne.“ Z najlepšiu zahraničnú knihu nominoval Pasáž, ktorá ho presvedčila takto: „Tento grafický román ktorý vyšiel koncom roka skĺbil nádherné grafické postapo výjavy alternatívneho sveta s príbehom najlepšie ako mohol.“
  • Izabela Bangová uviedla ako najlepšiu slovenskú knihu Hradba západu s takýmto vyznaním: „Milujem kapitána Báthoryho a všetky jeho dobrodrúžstva. Vlčica je veľmi sexy. Červenák je jednoducho najlepší autor v žánre history/fantasy autor nie len na Slovensku ale aj v celej strednej Európe ak opominieme Sapkowského.“
  • Marek Krhovják nominoval medzi najlepšie slovenské knihy Vzorec času a vysvetlil to takto: „nejsem velký příznivec konspiračních teorii, ale tohle mne zaujalo. co když je opravdu všechno jinak?“

Ak ste svoje zdôvodnenia nominácií vo výbere nenašli, môžete ich pokojne napísať do komentárov pod túto anketu.


Súvisiaci link

Anketa: Fantastická kniha roka 2018


30. januára 2019
Fandom SK