Zubaté slnko

Autor knihy: Jozef Girovský

Recenziu na knihu Jozefa Girovského Zubaté slnko som odkladal pár mesiacov. Z jednoduchého dôvodu – netrúfol som si na jej zhodnotenie. Pestrá paleta poviedok, siahajúca od rozprávky po (takmer) cyberpunk – to nie je vec, ktorá by sa dala oceniť jedným slovom, presným počtom bodov na pomyslenej stupnici. Samozrejme, ani teraz nie je kniha inou – akurát som v sebe našiel odvahu :-) Odvahu ponoriť sa znova do mora zaliatého svetlom zubatého slnka a vytiahnuť tých pár kúskov jantáru – v ktorom ostali uchované brilantné nápady majstra slovenskej fantastiky…

No, a moja odvaha skončila :-) Dovolím si snáď len podotknúť, že Jozef G. je viacnásobným víťazom Ceny Gustáva Reussa, že publikoval vo Fantázii aj Ikarii, v kope fanzinov a webzinov a že debutoval poviedkou Poklad, ktorá vyšla v zborníku Krutohlav (čo je zbierka tzv. finálových poviedok z už spomínanej Ceny Gustáva R.). Jozefove poviedky teda boli všade, kde sa len dalo a tak bolo načase, aby výber tých najlepších z nich vyšiel knižne. Nuž, stalo sa – Zubaté slnko je tu. Trinásť poviedok (fíí, symbolika! :-), trinásť kúskov mozaiky – ktorá nekráča po rôznobežných cestách, ale pekne priamo, k srdcu čitateľa.

Analyzovať tvorbu Jozefa G. je takmer nemožné – každý teoretik, ktorý sa týmito poviedkami zaoberal, v nich našiel niečo nové, objavné, niečo, čo občas prekvapilo aj samotného autora :-) Pre hĺbavé dušičky dáva Jozef do poviedok kopec vecí na pátranie, pre bežného čitateľa zasa necháva priestor pre úsmev (aj keď občas zubatý) a niekedy aj pre povzdychnutie či slzičky. Pretože, či už je poviedka v sfére science-fiction (Tarzana a Sezóna v Apide), v aréne klasickej fantasy (Zubaté slnko, Posledné pytačky) alebo v kráľovstve vtipných hračiek (Prispôsobujem sa), vždy ide o útok na čitateľove emócie. Osud empata Filipa, ktorého mučí vlastný dar, alebo tragédia morskej panny Rissy rozhodne nenechá nikoho chladným – tieto poviedky neprejdú pomimo vás bez toho, aby zasiahli…

Takže, aby sme uzavreli hodnotenie nezhodnotiteľného :-) Zubaté slnko je vynikajúca zbierka – rozhodne to ale nie je kniha na jedno posedenie. Poviedky sú rôznorodé tak témou ako aj zachytenými emóciami, naraz by ste to nezvládli. Doporučujem vám čítať jednotlivé príbehy s odstupom (pár dní), výnimku tvoria len minicykly poviedok o tarzanách a Filipovi s Biankou a Meredithom. Jednoducho, čítajte si svoje obľúbené nekonečné ságy a pomedzi to nechajte občas preblesknúť lúče Zubatého slnka…


Zubaté slnko
Žáner: fantasy, sci-fi, horor
Autor: Jozef Girovský
Vydavateľstvo: VSSS
Rok vydania: 2001
Počet strán: 160
Väzba: brožovaná
EAN: 9788080610425


22. mája 2002
Rastislav Weber