Velmistři SF

Antologie

Frederik Pohl se jako editor rozhodl ve třech svazcích souhrnně vydat několik kratších prací od prvních patnácti Velmistrů žánru sci-fi a fantasy oceněných organizací SFWA (což jsou Američtí sci-fi a fantasy autoři, ne jen sci-fi, jak je mylně uvedeno v předmluvě). Seřadil je chronologicky, a tak se v prvním díle, který vydalo nakladatelství Baronet ve spolupráci s Knižním klubem, sešli Robert A. Heinlein, Jack Williamson, Clifford D. Simak, L. Sprague de Camp a Fritz Leiber. (Ve druhé knize jsou pak uveřejněna díla Isaaka Asimova, Alfreda Bestera, Raye Bradburyho, Arthura C. Clarka a Andre Nortonové, ve třetí Lestera del Reye, samotného editora Frederika Pohla, Damona Knighta, A. E. van Vogta a Jacka Vance. Nedostalo se už například na v roce 1997 oceněného Poula Andersona.) Počet povídek (což není pravidlem, tvorbu Jacka Williamsona reprezentuje také krátká životopisná črta Literární spolek Manana a L Sprague de Campa populárně naučná esej Malí zelení mužíčci z velké dálky) každého autora se pohybuje od tří do pěti. Povídky jsou žánrově velice pestré, od klasických sci-fi patřících ke zlatému věku žánru (Heinleinova Dlouhá hlídka nebo Se založenýma rukama Jacka Williamsona) až k howardovské fantasy (Dívka z moře Fritze Leibera). Jelikož se jedná o kolekci, která má mapovat to nejlepší od autorů, povídky jsou povětšinou velice kvalitní (k nejlepším patří už zmiňovaná Dlouhá hlídka nebo Jeskyně tančících jelenů Clifforda D. Simaka). Ke kladům českého vydání antologie lze řadit i to, že seznamuje čtenáře s díly u nás takřka neznámého Fritze Leibera (výjimku tvoří několik prací uveřejněných v české edici The Magazíne of Fantasy & Science Fiction). Na druhou stranu jsou ale mnohé povídky známy z jiných antologií či povídkových sbírek (např. Se založenýma rukama jako S rukama v klíně v antologii Roboti a androidi, Cesty se musí hýbat od R. A. Heinleina jako Musejí být v chodu ve sbírce Minulost napříč budoucností, Dlouhá hlídka vyšla už dokonce dvakrát – v téže sbírce, a navíc ještě v Ikarii, v Ikarii lze rovněž nalézt povídku Rok extrémů pod názvem Rok Velké kulminace, vyšly už rovněž povídky Clifforda D. Simaka – Město a L. Sprague de Campa – Řeka času)

Výhrady mám k redakční práci, která je jedním slovem odbytá. Týká se to nejen počtu pravopisných chyb a překlepů, jichž je zde opět neúměrně mnoho, ale také případné aktualizace dat v Pohlových předmluvách. Redakce mohla doplnit například datum úmrtí L. Sprague de Campa (rok 2000) nebo jména dalších držitelů ceny po roce 1996. Na to, jak reprezentativní by tato trilogie měla být, jsou to všechno opravdu vážné nedostatky.

Dávám: kniha 7/10, redakce: 4/10

Velmistři SF, editor Pohl Frederik, antologie, sci-fi (Knižní klub, Baronet, orig. The SFWA Grand Masters: Volume One, přebal Valentino Sani a Baronet, překlad Marek Ondřej, 432 stran, váz, ISBN: 80–7214–433–2 (Baronet), 80–242–0582–3 (Euromedia Group))


15. februára 2002
Jiří Popiolek