Star Trek a my

Setkání fanoušků Star Treku

Není tomu ještě ani týden, co skončil Avalcon a třetí pokračování série článků Star Trek a my je už na světě. Má pojednávat právě o tom, o čem byl Avalcon v Chotěboři, a tak je dobré využít toho, že vzpomínky a dojmy jsou ještě co nejčerstvější.

Nejdříve bych se však chtěla zabývat tím, jak takový ‚con‘ vypadá. Con je zkratka z anglického convention, což znamená setkání, sjezd. Po celé naší republice, vlastně po celém světě, je na různých místech v průběhu roku několik takových conů. Pragocon je jak sám název napovídá v Praze na začátku roku, Avalcon bývá v Chotěboři na začátku května a například ještě Dracon je brněnské prosincové setkání. Setkání koho? Všech, co mají rádi sci-fi, fantasy, horor, ale i záhady, UFO, mystičnost, magii…

Už nějakou dobu má blok ST na některých velkých conech své pevné místo. Může to být také důkazem toho, že zájem o Star Trek není v naší zemi zas až tak malý, vždyť naplnit tři dny přednáškami, promítáním a dalšími věcmi týkajícími se ST, je úctyhodný výkon. Z toho důvodu by si také člověk mohl pomyslet, že takový con je také potenciálně skvělým místem pro další šíření ‚osvěty‘ a seznamování veřejnosti se Star Trekem, Star Wars, Pratchetem, mangou… Ono by tomu tak skutečně mohlo být, ale problém je v tom, že lidé spíš považují cony za jakési setkání uzavřené skupiny scifistů. Do jisté míry tomu tak je, ale pokud má třeba někdo rád horor a má o tento druh tvorby větší zájem (není to jen obyčejný konzumní divák), může se na takovém conu dozvědět o svém oblíbeném žánru více. Dalším problém je jak takovéto ‚obyčejné‘ lidi přilákat. Cesta by možná byla ve větší otevřením se široké veřejnosti. Jedním ze způsobů může být i tento článek a jemu podobné.

Nyní se tedy věnujme konkrétním setkáním fanoušků Star Treku, kteří mohou být bráni jako reprezentativní skupina.

Klíčovým prvkem je asi internet, i když to nemusí platit v každém případě. Jak už jsem se zmiňovala v prvním díle, uskutečnění ‚prvního kontaktu‘ může proběhnout už rovnou na samotném conu, kdy například již ‚zavedený‘ fanoušek vezme sebou svého kamaráda nebo prostě někoho, kdo chce poznat lidi kolem ST.

Ale často to bývá právě internet, kde se lidé poprvé potkají nebo kde se od jiných dozví, že existuje něco jako con.

Myslím, že první takové opravdu větší setkání byl Avalcon Speciál v létě roku 1998, na kterém se sešli právě lidé z netu a mnozí z nich si takto poprvé pohlédli z očí do očí. Tito lidé dnes už berou takováto setkání jako výbornou příležitost, jak se skvěle pobavit a setkat se se svými známými z netu. Mnozí z nich se také stali aktivními podílníky na programu.

Dříve to bylo tak, že Star Trek jen opatrně pronikal do programů conů a měl v něm nanejvýš pár hodin. Tento samostatný program organizovaly většinou fankluby a lidé, kteří již Star Trek nějakou dobu znali, tj. znali ho už z doby, kdy ještě nešel v našich televizích.

Po Avalconu Speciál se tak nějak všechno zvrtlo v lepší a více lidí se vrhlo do dělání přednášek (mezi nimi i já :-). Jak už jsem se zmiňovala, nyní dokáže ST blok naplnit i tři dny. Je však nutné podotknout, že na to, jak obrovské téma Star Trek je, kvalita některých přednesů stále pokulhává, ale věřím tomu, že časem bude toto téma plně a velmi kvalitně využito. Koneckonců, na cony kvůli Star Treku jezdí stále více lidí.

A, což je ještě lepší, na podzim roku 2000 byl v Praze zorganizován První Samostatný StarTrekový con – tedy PSSTcon – který měl velký úspěch, takže se chystá jeho pokračování. Přijelo něco kolem 400 fanoušků, což se může někomu zdát jako málo, ale na prostory jedné školy je to až dost, to mi věřte.

Nyní vám přiblížím, jak asi takový blok Star Treku na conu jakým byl Avalcon vypadá. Celá událost začíná v pátek odpoledne a již k večeru je nějaké první promítání, soutěže nebo přednáška. Zatím je to jen pozvolné, neboť se ještě nesjeli všichni Trekkies, kteří se sjet měli (včetně některých přednášejících). V sobotu a v neděli je pak hlavní program, který se často skládá z několika hodin zajišťovaných Hvězdnou flotilou – přednášky, testy Akademie, různé soutěže a k oblíbenému též patří simultánní dabing epizod, které u nás ještě nešly.

Každý si jistě z bohaté nabídky vybere, ale program často není to hlavní, proč lidé na Avalcon jedou. Hlavní je ono setkání – možnost poklábosit si o všem možném a nejen o Star Treku, možnost vyříkat si nějaké názorové neshody a tím alespoň na další měsíc trochu uvolnit atmosféru na netu… :-)

Já osobně se na každé takovéto setkání velmi těším a připravuji se na něj už několik týdnů předem. Jak jsem řekla, aktivně se podílím na programu a svými přednáškami a soutěžemi (na kterých se mnou spolupracují i další lidé) se snažím českým Trekkies dát to nejlepší: ponaučení i zábavu.

A když zrovna nemám nic v programu a je volná chvíle, pak se vždy najde nějaká skupinka lidí, ke které se mohu přidat a se kterými si dobře popovídám. A to je možná to nejcennější. Ono na netu je to sice fajn, ale lidský kontakt je pro mnoho věcí nezbytný. Člověk může napsat tuny příspěvků na Průvodce nebo můžete trávit hodiny on-line rozhovory, ale nakonec, když se setkáte, tak je to vždy trochu jinak. Ten pocit, nálada, zážitky jsou prostě… živější, intenzivnější a rozhodující. Při osobních setkáních se nejvíc formují vaše vlastní názory, nejlépe poznáte, jak se situace skutečně má.

Svým způsobem jsou cony to nejlepší, co mi Star Trek dal. A já se mu to svými aktivitami snažím tak trochu vrátit. Navíc z toho mají prospěch i jiní lidé. Takže je to vlastně spokojenost na všech stranách…

Brno 10. 5. 2001


16. mája 2001
Andrea Schubertová