Smrť chutí za každým rohom

Miroslav Žamboch, Líheň, Smrt zrozená v Praze, Praha Jiří Vlček – Wolf Publishing 2004

Vo svojom najnovšom románe autor ponúka dve dejové línie v atmosfére detektívky drsnej školy či kriminálneho románu J.Hadleyho Chaseya. Hrdinkou prvej z nich je Marika Zaháňská, asistentka na VŠ so športovými sklonmi, ktorá sa znezrady stáva vedúcu tímu, zabezpečujúceho osobnú bezpečnosť geniálneho, no psychicky nevyrovnaného vedca Alexa, takto pohľadného mladíka, syna mocného mafiánskeho bossa. Problém, na ktorom Alex práve pracuje, je tŕňom v oku niekomu, kto disponuje tvormi schopnými bežať rýchlosťou 100 km/hod a odolávať bežným i nebežným strelným braniam (s výnimkou strieborných) o fyzickom útoku ani nehovoriac. Kľúč k netvorom napokon tím telesných strážcov nachádza v knižkách megaúspešného autora Rulhánka – medzi jeho upírmi zabijakmi. Pradeno tajomných súvislostí však z druhej strany v ďalšej dejovej línii odmotáva kapitán Krčmář, ktorý nájde knižku pod názvom Líheň a v jednej z hlavných postáv spozná seba.

Realita sa prelína s fikciou, fikcia je realitou. Rafinované posuny umocňuje obrazová časť knižky, ktorú tvoria fotografie existujúcich objektov Prahy (medziiným i kníhkupectva Krakatit). Nájdeme tu s chuťou napísané akčné scény, v ktorých skáču a pobehujú nie účelové tieňofigúrky, ale oddémonizované, psychologicky zdôvodnené a plasticky podané a mysliace osobnosti telesných strážcov. Pôsobivú atmosféru príbehu umocňuje autorova dôverná znalosť prostredia.

Druhá časť príbehu – Líheň 2 – má vyjsť každú chvíľu.


21. marca 2005
Miloš Ferko