Sacrifice

Dokonalá stratégia

Armageddon. Poznáte to, všade krv, mrtvoly, spustošený svet. Je už úplne jedno ako k tejto udalosti došlo, dôležitejšie je to, že ste v tom mali prsty aj vy. Aj vy ste z casti zodpovední za nekonecné priestory mrtvol, ktoré stretávate na svojom post apokalyptickom putovaní. Hrác, teda vy, sa ujíma role kúzelníka, ktorý akosi balancuje medzi smrtou a životom. Do toho všetkého tu hrozí nová vojna medzi piatimi bohmi sveta Sacrifice. Svedomie je niekedy poriadne na obtiaž (hlavne teraz pred skúškovým ;-), preto chce náš kúzelník odcinit krvipreliatie, na ktorom sa podielal. Dostáva sa do akejsi alternatívy Valhally, miesta pobytu všetkých bohov. Samozrejme, bohovia sú rozhádaní, pretože nemajú rovnaké úmysly so spustošeným svetom. Dobro tu reprezentujú bohovia Persephone (zelené lesíky, mier, …), (Earthworm) Jimmy (farma, pôda, zem) a Stratos (obláciky, vietor, pokoj a mier). Opozíciu zastupujú Pyro (ohnícek, smrt) a Charnel (peklo, zbrane, smrt). Skúsený kúzelník sa urcite zíde v tomto rozhádanom svete bohov. Je teda na vás akému bohu sa podvolíte s úmyslom obhajovat jeho požiadavky.

Ako vidíte, úvod hry rozhodne nie je nezaujímavý. Tajomná postava, ktorú reprezentujete ukrýva vo svojom vnútri velký potenciál, ktorý môže ostatných bohov pochovat. Budú vás preto zvádzat na svoju cestu a ak sa im nepodvolíte, budu velmi nahnevaní. Je teda na vás, ku ktorému bohu sa pridáte. Tento výber môžete ucinit takmer po každej misii, pricom na zaciatku hry máte permanentne na výber zo všetkých bohov, no ako dej pokracuje váš výber sa logicky zužuje. Po výbere boha vám tento zadá úlohu, ktorá väcšinou spocíva v porazení kúzelníka nepriatelského boha (ste však tiež povolaní na rozbíjanie Infenus Machinus, oslobodenie nejakého charakteru, atd.). Nasledovne ste teleportovaní do krajiny, kde sa bude odohrávat boj. A teraz pozor, prichádza najcitlivejšia cast Sacrifice, kôli ktorej by mohli mnohí z vás nadobudnút dojem, že hra je privelmi zložitá, no nie je to tak. Cítajte dalej …

Už som spomenul, že ste kúzelník a teda logicky musíte mat aj svoj chrám. Ten existuje v podobe podobnej britskému Stonehenge. Máme teda už kúzelníka a jeho chrám. Co potrebujeme dalej? Samozrejme, ako správny kúzelník, potrebujeme manu, teda duchovnú energiu slúžiacu na vyvolávanie kúziel a príšer. Je teda potrebné nájst gejzír many a postavit na nom Manalith – nieco ako ropný vrt. Tým si zabezpecíte, že kedykolvek po priblížení k manalithu sa vám budú doplnat zásoby many a životnej energie. Teraz máme kúzelníka, chrám a manalith na stácanie tryskajúcej many. Výborne, už len posledná cast – boj. Kúzelník nikdy nebojuje vlastnými údmi, má na to ludí. Teda, ..ehm.., skôr tie potvory a patvory, ktoré si však najskôr musí vycarovat. K tomu potrebuje dostatocnú zásobu many a pocet duší, ktoré daná príšera na svoje vykúzlenie potrebuje. Malá príšera sa skladá z duše jednej, no ako sa budete predierat hrou a bohovia vám budú pridelovat nové ozruty, stanú sa ich požiadavky nárocnejšie. K vykúzlení jedinej príšery v záverecných bojoch budete už potrebovat duší pät, co nie je malickost. Ako získat duše? V prvom rade volným zberom po priestranstvách, na ktorých sa už povalujú nejaké tie mrtvolky civilov a podobných ..becilov. Modré duše zoberiete okamžite po príblížení sa k nim, pretože patria k vašemu vlastníctvu. Okamžite sa tak pridajú do vašich zásob ostatných duší a hned ich môžete používat na vykúzlenie potvory. Druhý typ duší je cervený a patrí nepriatelovi. Nepriatelskú príšeru je najprv nutné zabit a až potom sa nad nou objavia volné duše. Ako ich získat? Špeciálnym kúzlom vyvoláte Sac-doktora, ktorý dobehne s velkou injekciou a zapichne ju do nepriatela. Zacne nasávat a po nasatí má polomrtvú príšeru na akomsi elektrickom obojku. Príšera je v tomto stave bezmocná, jedine zabitím sac-doktora by sa opät vrátila k životu. Sac-doktor musí so spútanou príšerou dobehnut k vašemu chrámu/oltáru a tu ju obetovat. Tak sa z tejto príšery vlastne vycucnú požadované duše a príšera je navždy mrtvá. Duše prejdú na vašu stranu a vy ste zase o nieco bohatší.

Dúfam, že som to vysvetlil jasne, pretože to nieje to najjednoduchšie na vysvetlovanie. Pocet duší na bojisku je obmedzený, ak ich nezískate vy, tak ich získa protivník a s prevahou duší jednoducho vyhrá. Tak ste nútení, vy aj on, neustále bojovat a zhánat nové duše. Za tieto si môžete vykúzlit prekrásne príšery. Z pociatku iba jednoduchých lukostrelcov, neskôr lietajúce podivnosti, tažké obrnené zvieratá pluvajúce skaly (artileria). No a na koniec už to budú gigantické pseudo-slony, lietajúce levy a dalšie stvorenia, nad ktorými sa vám budú ústa otvárat. Nie všetky príšery sú však na boj, budete nútení si vycarovat aj pár prenosných Manahoarov, co sú vlastne poskakujúce zásobníky many. Tie logicky slúžia na doplnanie vašich zásob kdekolvek na bojisku. Nemusím teda hovorit, co sa stane, ked tieto krehké stvorenia zomrú ;-). Vy ako kúzelník nebojujete, velmi rýchlo by ste totiž pri spomínaných gigantoch prišli o životnú energiu. V takom prípade nezomierate, ale dostanete sa do duchovného stavu, kedy vyzeráte ako duch. Musíte sa dostat k nejakému zásobníku many a nacerpat pri nom dostatok many a energie. Až potom sa opät zhmotníte. Pocas duchovného stavu môžete vydávat len povely svojim príšerám, nemôžete im však pomáhat kúzlami. A to je vaša hlavná robota, kúzlenie. Za vyvolávania latinských carovných viet a graficky prekrásnych modlitieb stvárnite kúzla, ktoré si zasluhujú pozornost minimálne takú ako príšery. Z pociatku budete mat k dispozícii iba jednoduché výboje prvej úrovne, ktoré zabijú maximálne muchu. Neskôr k nim pribudnú kúzla dalšie, záleží to však od bohov, ku ktorým sa budete priklánat. Zoberme si napríklad mna, kombinácia Persephone a Jimmy. K dispozícii som mal tak hlavne kúzla obranné a „zemské“. Halo of Earth – vycarujete nad sebou skaly, ktoré sa po priblížení k protivníkovi automaticky po nom vrhnú. Pôsobivým obranným kúzlom je napríklad vytvorenie agresívnej pichliacovej bariéry pred svojou osobou. Okrem leteckých jednotiek ju žiadna nedokáže prejst. No úplne najkrajšie a najpôsobivejšie kúzla budete mat opät až na konci. Bombardovanie vyzerá náramne efektívne. Váš kúzelník zacne opät vyvolávat latinské formulky a dvíhat ruky k oblakom, pocas toho sa zo zeme vytrhávajú skaly a vylietavajú k nebesám. O pár sekúnd na to zacnú dopadávat v oblasti, ktorú ste nariadili bombardovat. Jednoducho na model vyhodených kyjakov v lete a dopadnutých v zime (Mrazík). Velakrát sa stáva, že misia sa dá prejst len použitím nového, práve prideleného kúzla. V jednej z posledných misií som vyfasoval nejakú podivnost, ktorá vyzerá ako pílka v zemi. Reku, OK. Na desiaty krát opakovania danej misie som už bol tak znicený, že som nevládal dalej. Z pociatku som mal totiž zhruba pol minuty, kým sa dovalí nepriatelský kúzelník z hromadou smrtiacich potvor. Ja samozrejme na svojom konte devät duší, co mi je maximálne na jeden a pol potvory. Celý znicený som kúsok pred približujúcou sa armádou kúzelníka použil spomínanú „pílku na zem“. Ta zacal vytvárat na zemi špirálu a ja som len cakal, co sa stane. Zrazu sa vyrezaná pôda zacala prepadávat do priepastných hlbín a nepriatelské jednotky spolu s nou. Nakoniec, ku mne doleteli nejakí traja lietajúci démoni, ktorých som s výsmechom poslal spät. No moje prekvapenie nad efektami kúziel nemalo konca kraja pocas celého hrania Sacrifice.

Shiny je tým, ktorý vytvoril bombu menom Murder-Death-Kill (MDK) niekedy okolo roku 1997. Trocha jej na kráse pridala až nedávna nostalgia nad MDK2, no aj napriek tomu sa jednalo o špickový titul. Hre dominovala hratelnost a výborná grafika. To isté dominuje aj v Sacrifice. Grafika je nieco neuveritelné, pravdepodobne budete potrebovat nejaké to 500Mhz srdiecko s kvalitným akcelerátorom, no to co uvidíte potom neolutujete. Maximálne detaily pri rozlíšení 1024×768 som si vychutnával aj ja a nedá sa to ani popísat. Krajinu vidíte až po obzor, absentuje tu teda akákolvek „urýchlovacia“ hmla. Príšery sú vyvedené úplne dokonale, každá jedna je spracovaná úplne inak a je to stelesnená originalita. Mám až také podozrenie, že autori si pre nápady na výzory príšer chodili do sveta LSD ;-). Prevedenie kúziel a ich efektov je rovnako na výbornej úrovni. Možno bude niekomu vadit prehnaná farebnost, no môžem vám povedat, že len tak vyniknú všetky krásy Sacrifice. Nebojuje sa predsa na obycajnom svete, ale na lúkach božských svetov.

Už to bude zniet otrepane, ale dalšia výborna vec je ozvucenie hry. Samotné zvuky, co vydávajú príšery sú výborné. Kvicanie, bojové kricanie, spievanie, každá jednotka má nieco iné. Ak sa k pocítacu pocas vašeho hrania priblíži niekto neinformovaný, bude si musiet mysliet, že vám utiekla zoologická záhrada. Do toho všetkého hrá hudba meniaca sa podla stavu na bojisku. Tak ako kludné, tak aj bojové melódie sú velmi pekné a urcite si ich zalúbite.

Sacrifice je dalšia perla na hernom nebi. Keby sa rozdávali Oscary za originalitu a zaujímavé spracovanie, Sacrifice by nemalo konkurenta. Skvost po každej stránke, tieni len strach z toho, že by ste hru priskolo prešli. No aj to si môžeme odmysliet, kedže hra umožnuje hru za piatich bohov. Nevidiet tie ostatné prekrásne kúzla by bolo asi rúhanie. A ak by ste predsa len pocítili koniec, je k dispozícii multiplayer, kde si to môžete rozdat s kamarátom. Hra rozhodne nieje pre novácikov medzi pocítacmi, nie je ani pre dievcatká, ktoré zvládnu maximálne nejaké skákacky ako Jungle Book a podobne. Sám som mal z pociatku problémy dostat sa do toho, no ako náhle ste vo vnútri, už nechcete von (ja viem, neplatí to len pre Sacrifice, ale tu to platí dvojnásobne). Ak to ešte nikdy nikdo nepovedal, tak to hovorím ja, hry ako Sacrifice svojou zábavnostou predcia aj také príjemné cinnosti ako je sex. Minimálne sú však na rovnakej úrovni s nimi. A investícia do tejto hry je investíciou, pri ktorej neolutujete žiadnu korunu. Sacrifice je totiž majstrovké dielo!

Sacrifice

Výrobca: Shiny Entertainment Distribútor: TAKE 2

Minimálna konfigurácia: PII – 300 MHz, 32 MB RAM 3D karta: ano/font> Multiplayer: ano Typ: Stratégia

Verdikt: Skvelá vec, TRIMMM môže závidieť

Hodnotenie: 95%
Redakcia Fandom.sk nezodpovedá za preklepy, gramatiku a štylistiku príspevku. Dobrá hra zrejme musí pri recenzii čosi vydržať.
1. marca 2001
GamesWeb