Recenzia – Peter Newman: Zlo

Newman Zlo

V Žiariacom meste, klenote Cisárstva Okrídleného oka, medzičasom ubehlo niekoľko rokov. Tulák našiel domov a užíva si pokoj. Lenže kraj nasýtený démonskou mágiou nemieni odpočívať. Z Trhliny sa na svetlo prediera ďalšia mocnosť. Niekto musí pozdvihnúť meč. Ale ruka, ktorá rukoväť nakoniec uchopí, nebude Tulákova.


„Můj strýc říkal, že je mnohem snazší lidem ubližovat, když je neznáte.“ (str. 310)

V druhej knihe série o Tulákovi sa autor oveľa viac zaujíma o postavy. Tie boli dôležité aj v prvom diele, no tentoraz čitateľa vpúšťa do ich hláv častejšie. Čiastočne to vychádza z jeho snahy zotrieť rozdiely medzi ľuďmi a démonmi. V jednotlivých scénach ukazuje, že tieto frakcie nie sú až také rozdielne.

Démonov ovplyvňuje myseľ hostiteľských tiel. Ľudí zase mágia a mocenské hry. Vzájomné interakcie ale dokazujú podobnosť, čím autor opäť zdôrazňuje rôzne morálne témy. Výsledok je neurčitá sivá masa, ktorá sa prispôsobuje správaniu postáv – a tiež zámerom autora. Ten jej prostredníctvom predstavuje víziu svojho sveta. Naznačuje, že riešenie problémov v jeho svete sa neukrýva v boji, ale v spolupráci. Je potrebné pozerať na to, čo osoby spája, nie na to, čo ich rozdeľuje.

Predstavenie Newmanovho zámeru ovplyvnilo atmosféru knihy. Rovnako aj zmena na poste hlavných postáv a zároveň rozprávačov. Všetko v mene myšlienky, že každá generácia dostane šancu zmeniť svet. Táto úloha spadla do lona Vesper, ktorá je voči svojmu adoptívnemu otcovi Tulákovi v mnohom protikladom. Obaja však majú niečo spoločné – ani jeden z nich úplne nezapadá do prostredia. Kde Tulák ponúkal ľudskosť, tam Vesper reaguje z pozície nevinnosti. Pretože je dieťaťom, ktoré vyrástlo v bezpečí a o zlách tam vonku počúvalo len príbehy. O to krutejšie je sledovať, ako ju Newmanov škaredý svet schytil do pazúrov.

„Tohle je omyl! Ti lidi umřeli kvůli mně! Já nejsem žádná nositelka. Jsem jenom hloupá holka. Ten meč si vezměte vy. Tumáte.“

„Na to už je pozdě. Jsi nositelka, musíš tomu uvěřit a oni…“ ukázal na vojáky a panoše, kteří si za nimi ošetřovali rány a obnovovali šiky, „… tomu musejí věřit taky.“ (str. 56)

Rozprávačskú základňu autor rozšíril aj o Samaela, démonskou silou premeneného človeka. Okrem neho sa v deji mihnú ďalšie nové i staré postavy a všetko dopĺňa kozľa s komediálnym potenciálom. Najmladší potomok však koná svojsky skôr pre mladícku nerozvážnosť, nie z pozície zatvrdeného tvrdohlavca. Skvele tak dopĺňa omladený komparz.

Dej je stále dynamický. Ponúka mnoho akčných momentov, ale oveľa menej bojov. Newman sa snaží klásť dôraz na pacifistický prístup – ukazuje, že nie vždy je nutné vyťahovať zbrane. Oveľa viac apeluje na význam obety. Pripomína, že všetko má svoju cenu, v jeho temnom svete niekedy až neprimerane vysokú. A to nielen v príbehovej prítomnosti, ale aj vo vzdialenej minulosti, ktorú v kapitolách po častiach približuje.

Kniha Zlo opäť rozširuje a približuje príbehový svet. Newman sa rozhodol pre generačnú výmenu postáv, čo mu umožnilo úplne zmeniť atmosféru. Znova sa zamýšľa nad morálne silnými témami a ešte viac stiera rozdiely medzi „dobrom“ a „zlom“. Príbeh však v mnoho pripomína medzičlánok. Autor predstavuje veľkolepé plány, ktoré so svojím svetom má. Ostáva dúfať, že ich v poslednom diele trilógie dokáže všetky správne zužitkovať.

Hodnotenie: 90 %

Knihu Zlo si môžete kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link

E-knihu Zlo si môžete okamžite stiahnuť v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link


Zlo (orig. The Malice)
Séria: Tulák 2
Žáner: temná fantasy, kyberpunk
Autor: Peter Newman
Vydavateľstvo: Host
Rok vydania: 2018
Jazyk: český
Prekladateľ: Milan Žáček
Počet strán: 432
Väzba: mäkká
ISBN: 978–80–7577–174–2


Súvisiaci link

Recenzia – Peter Newman: Tulák


Recenzentka Martina „Lili“ Urbanová je dlhoročnou milovníčkou a obdivovateľkou fantastiky v jej mnohých žánrových podobách. O knižných a občas aj neknižných témach rada diskutuje na svojom blogu alebo Instagrame. Pod týmto linkom nájdete všetky články od Martiny Urbanovej na Fandom.sk.


28. júla
Martina Urbanová
Zdroj informácií