Recenzia – Mort Castle: Cizinci

Mort Castle - Cizinci

Kto je cudzinec? Osoba pochádzajúca z inej kultúry, štátu či kontinentu? Občas žijeme celé roky vedľa človeka o ktorom si myslíme, že ho poznáme, že sme jedno telo, jedna duša. Prípadne sme s ním naladení na rovnakú vlnovú dĺžku. No jedného dňa zistíme, ako veľmi sme sa mýlili. Že človeka, ktorého sme pred hodinou považovali za blízkeho, v podstate vôbec nepoznáme. Je cudzinec…


Hlavne nenápadne

Ak chcete bez ujmy prežiť vo svete plnom ľudí, ktorých považujete za nuly, je najlepšie zapadnúť, splynúť s davom. Musíte to vedieť na ostatných presvedčivo zahrať. Pretvárka je pre cudzincov druhé ja, až dokým nepríde ich čas. Voľakto by sa spýtal, čo to znamená? No skôr je namieste otázka, aké to bude mať následky…

Michael Louden je vzorný pracovník a chlap so srdcom na pravom mieste. No od malička sa medzi ľuďmi cíti cudzo. Má priveľmi zvláštne myšlienky a túžby. Iní by ich mohli považovať za viac ako nevhodné. Nechce byť odhalený, preto sa pretvaruje a snaží sa na seba neupozorňovať. Jeho život sa zmení, keď stretne Jana Pretrea. Až on mu tvorí oči a ukáže svetlú budúcnosť. Dovtedy netušil, že nie je sám. Takých, ako on, je mnoho a prežívajú rovnaké pocity. Ľudia sú nuly a oni sú niečo viac. No zatiaľ nesmú vytŕčať z radu priemerných Američanov.

Michael vyštudoval, zamestnal sa a oženil. Za tie roky sa z neho stal majster pretvárky. Ani jeho vlastná manželka netuší, s kým žije. V práci mu šéfuje muž rovnakého razenia. Môžu sa otvorene rozprávať o svojich túžbach, chúťkach a blížiacom sa dni oslobodenia, keď cudzinci vyjdú z ilegality. A deň D sa blíži…

Mort Castle čitateľa systematicky vťahuje do príbehu. Postupne sa zoznamujeme s postavami aj životom, ktorý vedú. Michael je chápavý sused, manžel a starostlivý otec. Tvrdo pracuje, aby jeho rodina mohla žiť v pohodlí. Chvíľu sa dej odohráva v súčasnosti, no ak máme dokonale spoznať a pochopiť ľudí a cudzincov, autor ponúka v retrospektíve pohľad do ich minulosti. Mort Castle nám podal prst a my po pár stránkach chceme celú ruku, nohu aj hlavu. Chceme vedieť, čo sa to deje, a ako je možné, že na to ešte nikto neprišiel. Cudzinci sú veľmi opatrní. Zlo prichádza nenápadne, v náznakoch, ktoré si obyčajný človek nespojí dokopy. Pritom fakty sú jasné a občas až bijú do očí.


Žaba si nevšimla, že sa varí

Bethina matka máva predtuchy, ktoré sa vždy plnia, a Beth zrejme istú senzitivitu podedila. Bethin manžel Michael sa svokriným predtuchám vysmieva, no ona vie svoje… Teraz je Beth v strehu. Nevie prečo, no tragické udalosti z posledných dní sú viac než divné. Beth to nedokáže vysvetliť, no cíti, že za všetkým stojí Michael. Nájde dôkazy, čo je Michael v skutočnosti zač?

Mort Castle čitateľov necháva precítiť počiatočný zmätok Beth. Ten sa postupom času mení na strach a istotu, že s jej životom a manželom je niečo v strašnom neporiadku. Akoby za fasádou perfektného manžela bol ešte niekto, akési iné, nebezpečné ja, ktorého podstata ju desí. Netuší nič o ďalších podobných ľuďoch vo svojom okolí. Nevie, že za podávanou pomocnou rukou sa môže ukrývať premyslený podraz. Dokáže sa zorientovať v tom, čo sa okolo nej deje? Čitateľ tiež prežíva jej bezbrannosť, no zároveň aj jej skvelý úsudok, vzdor, prefíkanosť. Beth je inteligentná žena a pre svoje dve dcéry je schopná spraviť čokoľvek. V živote ale väčšinou nevyhrávajú tí, ktorí si to zaslúžia. Okolo Beth je tých cudzincov možno až priveľa. Dokáže ochrániť milovaných?


Koniec dobrý, všetko dobré?

Kým sa Beth zmieta v pochybnostiach a neschopnosti nájsť dôkazy a obviniť Michaela z čohokoľvek, ten skladá masku vzorného manžela. Jeho žena už pravdu pozná, načo pokračovať vo fraške? Dôležitý je len telefonát, na ktorý čaká celé desaťročia. Potom sa začne čas cudzincov. Svet konečne pripadne tým najlepším.

Prišli ďalšie Vianoce, sviatky pokoja a lásky. Je večer, vonku nasnežilo a svet vyzerá tak nevinne a sladko. V rodine Loudenovcov konečne zazvonil telefón. Komu z rodiny je v skutočnosti určený?

Autor si celý príbeh premyslel do detailov. Každý ďalší Michaelov krok vyvoláva nové otázky, nedôveru a konflikty vedúce až k nečakanému rozuzleniu. Hrdinovia knihy aj čitatelia okúsia nápor na psychiku a ich obrazotvornosť začne pracovať na plné obrátky. Za útrapy a psychický teror, aký Beth prežila, by si trošku šťastia zaslúžila. Takže skončí sa príbeh nakoniec šťastne? Záleží na uhle pohľadu…

Dej románu je natoľko reálny, že pokým budú hrdinovia viesť zápas o šťastie, lásku a holý život, budú čitatelia premýšľať, koľko takýchto cudzincov žije vôkol nich. Koľkých vpustili do svojej blízkosti a dôverujú im? Je možné, aby sa voľačo takéto naozaj stalo? Presne v tom je čaro tohto hororu. Núti k zamysleniu nad tým, čo sme my, ľudia, vlastne zač…

Knihu Cizinci si môžete kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link

Hodnotenie: 90 %


Cizinci
Žáner: horor
Autor: Mort Castle
Vydal: Golden Dog
Rok vydania: 2021
Jazyk: český
Preklad: Martin Štefko
Väzba: brožovaná
Počet strán: 284
ISBN: 978–80–88067–29–0


Recenzentka Erika Ena Adamcová píše recenzie pre domovský Fandom.sk, ale aj pre český portál Fantasy Planet. S jej článkami sa môžete stretnúť aj na weboch Sarden a Fantasymag. Pod týmto linkom nájdete všetky články od Eny na Fandom.sk.


11. mája 2021
Ena
Zdroj informácií