Recenzia – Batman (film)

Pravá tvár

Barman 2022

Na začiatku je potrebné upozorniť, že túto recenziu písala milovníčka komiksov a jej pohľad nie je celkom nestranný. I keď, pri takto vydarenom filme je to v podstate jedno.

Kino má svoju moc. V ňom znie hudba plnšie, lebo zvuk reproduktorov je ohromný a blízky. Obraz je malebnejší, pretože plátno je širokánske a vyniknú na ňom všetky detaily. Emócie sa v hľadisku šíria nielen na ceste medzi obrazom a sedadlami, ale diváci si ich podávajú medzi sebou. Pozrieť si film v kine bol, je a ešte dlho bude iný zážitok ako sedieť doma vo foteli. V kine sa nielen ukazuje, čo sa kdesi deje. Kino otvára dvere a ponúka všetkým možnosť vojsť na miesta, na ktorých nikdy neboli.

Diváka do Gothamu vovedie temný hlas smutného mladého muža. Medzi sivé steny počmárané grafiti, do ticha noci, nad ktorou zaplače i dážď. Ten mladý muž si dal meno Vengeance – pomsta. Už dva roky blúdi uličkami na malej motorke a pôsobí dojmom obézneho niktoša, lebo pod vetrovkou ukrýva oblek a plášť, aby sa hocikde a hocikedy mohol stať maskovaným ochrancom mesta. Keď sa na nebi rozžiari znamenie, ktorým ho volajú na pomoc, zločinné živly hľadajú úkryt. Ako ale sám hovorí, nemôže byť všade.

Úvodné scény príbehu prezrádzajú, že budeme sledovať moderné spracovanie s trojrozmernými postavami. Muž, ktorý s láskou vyprevádza svojho syna na halloweenske koledovanie, sa vzápätí stane mŕtvym mužom, vzbudzujúcim ľútosť, a o ďalšiu chvíľu zradcom, ktorý podvádza svoju rodinu tým najhorším možným spôsobom. Vizuál si s psychológiou postáv poradí ešte lepšie, lebo vrah čaká na svoju obeť nikým nevidený, v temných tieňoch. Akoby ho k pohnútke konať inšpiroval až závan zloby a násilia, ktorý sa od tohto muža začne šíriť.

Zločinný násilník sa vynára zo svojho neviditeľného sveta, nie nepodobný tajomnému samozvancovi s netopierím plášťom a uškami, ktorý sa ho snaží spolu s políciou chytiť. Zlosyn kladie zakódované, popletené otázky vedúce k všetko meniacim odpovediam. Tu je namieste upozornenie, že tí, ktorí ovládajú angličtinu, majú z filmu väčší zážitok ako tí, ktorí sa musia spoľahnúť na preklad. (Znova raz zle zvolené slovenské frázy určite uberú z charakteru postáv – a bolo ich viac ako prstov na oboch rukách). Slovné hračky stratené v preklade tam však stále ležia (lies in), len ich treba pohľadať.

Scénu strieda iná. Ukazuje nerozhodného mladíka s tvárou pomaľovanou bojovými farbami len napoly, rovnakou, akú má ten s očami začierneným pod maskou. Tak nejako, jeden aj druhý, ukazujú svetu iba polovicu svojej identity. A potom prichádza ďalšia scéna, kde policajt, nočnému strážcovi sotva po plecia, uplatňuje svoju moc a stáva sa mu rovnocenným, pretože nie je skorumpovaný. A je tam i jeden žiarivý obraz, v ktorom prenasledované mafiánske auto frčí po diaľnici v protismere, zrážka je nevyhnutná, a keď sa ten chlap vybúra, z ohnivej steny za ním sa vynorí jeho najväčší nepriateľ. Prečo v tejto scéne nikto neumiera? Lebo nový Gotham je tak úžasne trojrozmerný.

Zrejme už kdekoho štve, že recenzia plynie v hádankách, tak s tým na chvíľu prestanem a vyjadrím sa jasne: Filmári odviedli naozaj veľkolepú prácu. Boli si vedomí toho, že robia komiksový film, čomu podriadili všetky atribúty: Vizuál – každý jeden obraz je ako oživený panel grafického románu. Hudbu – film, ktorý sa začína a končí piesňou Ave Maria, sme tu azda ešte nemali. Dramatickosť – tu sa nedá hovoriť o dobrodružnom zachraňovaní sveta, lebo tu sme v DC Univerze psychologickej drámy, do ktorej nás voviedol Joker (pozn.: Aj toho sme vo filme zazreli, povedal tú najviac signifikantnú vetu. Kto ho tam nevidel, ten nedával pozor!). Spoločnými silami tvorcovia postupne vyprofilovali úplne nového, rovnakého a predsa diametrálne odlišného Batmana oproti všetkým doterajším, ktorých sme tu kedy mali. (pozn. 2: V trojrozmernom svete nemôže chýbať ani romantická linka, hoci subtílna, ale predsa zreteľná).

Na úplný záver spomeňme iba jednu scénu, ktorá sa vyskytne skoro na konci filmu. V nej Batman zapáli svetlicu, kráča s ňou dopredu a postupne sa za ním vytvára trojuholník z mnohých ľudí, ktorí idú za ním, lebo si získal ich dôveru.

Milí komiksoví fanúšikovia, milí ctitelia Roberta Pattinsona, Collina Farella alebo Zoe Kravitz, milí milovníci detektívok a thrillerov, obdivovatelia technických vychytávok a filmárskej šikovnosti, i tí, ktorým sa páčil len Temný rytier: pokojne dôverujte filmu The Batman (2022). Poskytuje dostatočné zadosťučinenie, aby ste tri hodiny strávené v modrej tme kinosály nepokladali za stratený čas.

Hodnotenie: Nekritických 12 hviezdičiek z desiatich (t. j. 100 %, pozn. red.)


Batman (2022)
Žáner: Komiksová mafiánska detektívka s prvkami thrilleru
Výroba: USA, 2022, 176 min
Réžia: Matt Reeves
Predloha: Bob Kane (komiks), Bill Finger (komiks)
Scenár: Matt Reeves, Peter Craig
Kamera: Greig Fraser
Hudba: Michael Giacchino
Hrajú: Robert Pattinson, Zoe Kravitz, Collin Farrell, Jeffrey Wright, Paul Dano a ďalší


Recenzentka Monika Secentity Kandriková je autorka poviedok, ktoré môžete nájsť na stránkach Fandom.sk a Scifi.sk, finalistka Martinus Ceny Fantázie a predovšetkým nadšená čitateľka fantastiky a komiksov a diváčka filmov a seriálov tohoto žánru. Výber jej poviedok vyšiel v e-booku s názvom Noc ma volá po mene a môžete si ho stiahnuť v Martinuse – pre podrobnosti kliknite na tento link.

Pod týmto linkom nájdete všetky články od Moniky Secentity Kandrikovej na Fandom.sk.


8. marca
Monika *Secentity* Kandriková
Zdroj informácií