Recenzia – Anthony Ryan: Černá píseň (audiokniha)

Audiokniha-Cerna-pisen-Anthony-Ryan

Bitky sú v plnom prúde a hrozba každým dňom narastá. Kehlbrand je doslova za dverami. Vélin a jeho verní podstupujú nebezpečnú cestu, aby získali výhodu a dokázali poraziť nepriateľa. Občas sa však stane, že to najväčšie zlo sa ukrýva v ľudskom vnútri. A každá moc si vypýta svoju cenu – občas privysokú.


Druhý diel dilógie Čepel krkavce čitateľa vovedie doprostred bojov. Jeho autor Anthony Ryan si v predchádzajúcej knihe pripravil pôdu, takže teraz sa mohol sústrediť na akčnejšie scény. Postavy veľkolepo bojovali, krv tiekla prúdom a nesmieme zabúdať na mágiu. Tá je v autorovom svete dôležitým aspektom – no zároveň asi tým najzáhadnejším. V tejto knihe konečne vznikol priestor pre podrobnejšie vysvetlenie, a to nakoniec aj „dorazilo“. Stále však ostali isté neuzavreté veci, ktoré si čitateľ musí domyslieť.

Vypočujte si ukážku z audioknihy Černá píseň

Druhý diel dilógie Čepel krkavce čitateľa vovedie doprostred bojov. Jeho autor Anthony Ryan si v predchádzajúcej knihe pripravil pôdu, takže teraz sa mohol sústrediť na akčnejšie scény. Postavy veľkolepo bojovali, krv tiekla prúdom a nesmieme zabúdať na mágiu. Tá je v autorovom svete dôležitým aspektom – no zároveň asi tým najzáhadnejším. V tejto knihe konečne vznikol priestor pre podrobnejšie vysvetlenie, a to nakoniec aj „dorazilo“. Stále však ostali isté neuzavreté veci, ktoré si čitateľ musí domyslieť.

Podobne ako v prvej časti, v deji vyniká aj téma morálnosti, ktorej sa autor tak rád a často venuje. V obdobne ladených príbehoch sa to však hodí. Nedá sa totiž bojovať proti nepriateľovi bez rizika stať sa niekým ešte horším. Objektom týchto úvah je samotný Vélin – čo nie je novinkou, keďže ním bol aj v predchádzajúcich knihách. S tým rozdielom, že zatiaľ čo predtým konal zverstvá v mene vyššieho dobra, tentoraz sú jeho škaredé skutky prezentované ako v podstate dobré.

Aj v tomto prípade ponúka audiokniha dvoch interpretov. Ivan Lupták ostal v úlohe toho, kto poslucháčovi približuje Vélinov uhol pohľadu. Dvojicu dopĺňa Jan Teplý. Podobne ako v prvom diele Steinmasslová, aj on číta úvodné strany každej zo štyroch častí knihy. K slovu sa namiesto Luralyn dostáva Obvar. Náhľad do sveta nepriateľa je teda stále zaručený. Poslucháčov zážitok takisto dotvára tematický hudobný sprievod.

Interpretácia Ivana Luptáka je zatienená Janom Teplým. Ten, hoci interpretuje omnoho kratší text, dokáže zaujať oveľa viac. Nenapodobňuje prízvuky, namiesto toho využíva tón reči, tempo a hojne aj dramatické prestávky. Poslucháča poľahky vtiahne, až má pocit, že stojí medzi postavami. Lupták síce využíva tie isté prostriedky, no v jeho podaní to vyznieva trochu strojene a neprirodzene. Dojem z prvej knihy, že číta text akoby v jednej línii, sa prevažne vytratil. Ani to ale nedokáže vo výraznej miere napomôcť k prehĺbeniu zážitku.


Môže za to audiokniha?

Jednoduchá odpoveď znie – nie, nemôže. Je pravda, že audioknižné spracovanie môže príbehu pridať alebo ubrať. Niekedy však má zdrojový text toľko nedostatkov, že by na ich zakrytie nestačila ani rozhlasová hra.

Príbeh začínal pozvoľna a od úvodu sa v ňom prejavovalo dosť neduhov. No vplyvom nostalgie, lebo sa na scénu v plnej sile vrátil milovaný Vélin, je jednoduchšie ich prehliadnuť. Autor volil občas až príliš jednoduché riešenia veľkých problémov. Oveľa menšiu pozornosť venoval vysvetľovaniu motivácie. Miestami sa dokonca o slovo prihlásila povrchnosť. Príliš sa zaoberal zbytočnosťami, potom sa náhlil v nevhodných momentoch.

Z príbehu celkovo lezie na povrch akási vynútenosť. Niekto možno Ryanovi navrhol, aby dokončil príbeh o Vélinovi. No do výsledného produktu akoby nedal srdce, len to chcel mať rýchlo z krku. Na druhej strane, je pravda, že prišiel s mnohými vysvetleniami, aj toho, na čo v trilógii Stín krkavce pozabudol. Opäť si to však pokazil prirýchlo odbaveným koncom. (Pritom závery sú autorovou veľkou slabinou.) Z istého pohľadu sa teda Vélin uspokojivej odmeny nedočkal. No vďaka audioknihám aspoň poslucháč nemal pocit, že s príbehom stratil čas.

Hodnotenie: 65 %

Audiokniha Černá píseň je okamžite dostupná na Audiolibrix

Audioknihu Černá píseň si môžete okamžite stiahnuť napríklad aj v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link


Černá píseň (orig. The Black Song) – audiokniha
Séria: Čepel krkavce 2
Žáner: epická fantasy, temná fantasy
Autor: Anthony Ryan
Preklad: Jakub Němeček
Vydavateľstvo: OneHotBook
Rok vydania: 2022
Jazyk: český
Interpreti: Ivan Lupták a Jan Teplý
Réžia: Hynek Pekárek
Formát: CD mp3, mp3 na stiahnutie (1096 MB)
Dĺžka nahrávky: 19 hodín 56 minút


Recenzentka Martina „Lili“ Urbanová je dlhoročnou milovníčkou a obdivovateľkou fantastiky v jej mnohých žánrových podobách. O knižných a občas aj neknižných témach rada diskutuje na svojom blogu alebo Instagrame. Pod týmto linkom nájdete všetky články od Martiny Urbanovej na Fandom.sk.


18. mája 2022
Martina Urbanová
Zdroj informácií