Recenzia: Prokletá přísaha

Pavelková Alexandra

Dážď ustal. Vysokou trávou okolo jazera sa prediera vraník, s jazdkyňou v sedle. Spolu sa vynárajú a zase strácajú v opare, unavení, no vytrvalí. Pred nimi uteká územčistá postava, špinavá a pokrytá vredmi. Kríva. Čo chvíľa stočí hlavu a kalnými očami sleduje ženu na koni. Smeje sa… obludným, mazľavým smiechom. Meno príšery je Bolesť a krásku v sedle matka pomenovala Vimkou. Je to vedma, liečiteľka a netvora prenasleduje už dlho. Dni, týždne, roky… celý život. Neľútostne, tak ako jej to velí prísaha. Prekliata prísaha…

Prokletá přísaha je najnovšou knihou lady Fantasy, Alexandry Pavelkovej, prvej dámy slovenskej fantastiky. Prokletá přísaha je zbierkou poviedok o vedme Vimke, vyšla v českom jazyku – a je tým najlepším, čo autorka doteraz vydala. Sú to drobné, filigránsky jemné príbehy, cizelované do dokonalosti – a tvorené dlhé roky. Prepracovávané, hladené starostlivou rukou, ošetrované… sú tým, čo vám nikdy nepredložia chŕlitelia bežných fantasy príbehov. Vimkina púť za Bolesťou je plnokrvným príbehom ľudských hrdinov (aj keď sú občas v podobe draka, upíra či kentaura), príbehom o hľadaní svojho kúska šťastia v slzavom údolí. Alexandra Pavelková hľadá v podobe krásnej liečiteľky to, po čom túžil Sapkowského zaklínač, či Stvoriteľ Alvin Orsona Scott Carda…

V knihe je päť poviedok o Vimke a jedna naviac, ľahučký príbeh o odklínačovi a morskom panicovi – s výstižným názvom S mořskými si nezačínej. Uvedená poviedka sa úspešne zúčastnila (tak ako všetky príbehy tejto zbierky) literárnej súťaže – táto konkrétne Ceny Gustáva Reussa – a jeden z porotcov o nej povedal: „Pekná, kultivovane napísaná bájka v žánri fantasy, navyše nie nudná, ale živá, s autorským zmyslom pre humor. Jemný erotický podtón (či hlavný tón) dodáva textu potrebný osviežujúci efekt.“ Presne tak, a my – čitatelia – sa môžeme tešiť na budúce stretnutie odklínača a Vimky, ktorých prístup k životu sa od seba líši ako… život a smrť. Dve strany jednej mince, no kým Vimkinym osudom je hľadanie šťastia, odklínač ho má a neustále stráca…

Vimka. Krásna liečiteľka, vedma, ktorej prekliatím je Bolesť. S utrpením sa stretáva deň čo deň, dokáže ho ľuďom brať a páliť silou vôle, no dokáže ho aj vrátiť, prípadne… Bolesť ju zvyčajne raní – ak zasiahne príliš hlboko a priveľmi silno. Vimka… Prisahala, že pomôže každému a prekliatie takýchto prísah sa jej pripomína v každom, hlavne v nevhodnom okamihu. Prekliata prísaha ju zavedie do úkrytu sadistického baróna, dračieho brlohu, aj do prepychového domu životom utýraného upíra. Prísaha je tým, čo spojí jej osud s Fénixom, drakobijcom s očami ako hlboké studne, s kentaurami, ktorí… nevedomky strážia tajomstvo. Hlavnou niťou gobelínu jej života je neobyčajnosť…

Podobnú knihu som nikdy nečítal. Emocionálny náboj je rovnaký ako v najlepších dielach Andrzeja Sapkowského či Orsona Scott Carda, rozdiel v je v tom, že tieto poviedky sú ďaleko hutnejšie. Ak máte radi alegórie – kým Sapkowského sága o zaklínačovi je podobná vínnej pivnici, s archívnym, ale aj bežným vínom, Vimka Alexandry Pavelkovej je maličkým súdkom whisky. Silná, čistá chuť, ktorá sa dostáva hlboko pod kožu… Horkosladký vzťah Vimky a Žilicu má podobné črty ako večný tanec Geralta a Yennefer, ktorý sa napokon skončil až v Avalone. Vimka a jej drakobijca sa pália ako nočné mory v plameňoch túžby, rovnako ako Cardov Te-Kumsa a Tkáčka Osudu Becky. A nie je to len o ľuďoch… aj drak, upír a Fénix majú právo na lásku. Vimka vás naučí milovať – na pozadí duchaplného, vtipného príbehu, bez vaty a balastu.

Aj keď radšej tasíte meč ako lutnu, prídete si na svoje. Lúpežný barón sa nepoddá ľahko, rovnako ako drakobijca nie je lovcom pre parádu. Svištia čepele, drnčia tetivy kuší a dôjde aj na pero zabodnuté do oka (je predsa mocnejšie meča, nezabúdajte :-) Sú to poviedky plné akcie, hutných dialógov, jemného aj čierneho humoru, plné hrdinov (hrdiniek), ktorým musíte držať palce.

A to všetko v útlej knihe za pár korún. V knihe, ku ktorej dostanete ako bonus plagátik s obálkou, aby nádherná maľba Martiny Pilcerovej ešte viac vynikla. V podstate mám len jedinú výhradu, ktorá sa mení na otázku. Prečo nie je takýchto poviedok v knihe viac (desať, dvadsať, sto :-) a… kedy nám autorka dopraje ďalšie Vimkine príbehy?

Slovanská fantasy má svoju kráľovnú.


Prokletá přísaha
Autorka: Alexandra Pavelková
Vydavateľ: FantomPrint, Ostrava
Rok vydania: 2001
Autor obálky: Martina Pilcerová
Väzba: brožovaná
Počet strán: 143
Rozmer: 111×160
ISBN 80–86354–18–0


20. septembra 2001
Rastislav Weber