Pozvánka: Webinár Súčasná animovaná japonská kinematografia

„Anime chýba pozitívna reprezentácia,” hovorí japonológ. Jeho súčasnú podobu priblíži v zaujímavom webinári, ktorý sa bude konať 5. 5. 2021 (streda) od 19:00 hod.


Niekedy filozofické, tu a tam humorné, občas emočne devastujúce, no vždy do detailov premyslené a vizuálne ohromujúce. Anime je jednoducho dôkazom, že japonská predstavivosť, kreativita a estetické cítenie nemajú na svete obdoby. Spoznajte aj vy čarovné príbehy z krajiny vychádzajúceho slnka v zábavnom webinári japonológa a nadšenca anime, Tadeáša Jojka v stredu 5. mája 2021. Dozviete sa, aké žánre anime práve letia a aké sa postupne tiahnu do ústrania, kto sú nádejní režiséri formujúci podobu súčasnej anime scény a ktoré nové anime sa skutočne oplatí pozerať.


Založili ste úspešný YouTube kanál o anime. Čo vás motivovalo k využitiu tohto média a odkiaľ čerpáte inšpiráciu pre svoje videá?

Tadeáš Jojko: Inšpiráciou boli okrem iného samozrejme rôznorodé kanály zo zahraničia, ktoré sa zameriavali na podobné témy, za zmienku stojí napríklad Super Eyepatch Wolf, Canipa Effect či Gigguk. A jednoducho mi na našej scéne chýbal kanál, ktorý by sa venoval rovnakým témam a prekonával stigmy, ktoré podľa mňa mnohí ľudia bez podrobnejších znalostí anime na internete majú – teda že anime je len pornografia, že je trápne či že ide len o príbehy pre deti. Táto predstava bezpochyby z časti vznikla „vinou“ fanúšikov, ktorí sú často mladí a nezvládnu svoju zábavu prezentovať kriticky, a pritom takíto fanúšikovia sú často najvýraznejší. Zaznamenal som aj to, že niektorí tvorcovia na internete u nás majú strach o anime hovoriť, hoci ich baví, ako by šlo v očiach ich divákov o niečo ponižujúceho. Dobrá pozitívna reprezentácia dokáže robiť divy a už som dostal nespočetné množstvo správ od rôznych ľudí, ktorí práve v anime nevideli žiadnu hodnotu, že im moje videá pomohli vytvoriť si k nim cestu. Vždy mi to urobí radosť a dúfam, že v budúcnosti ich bude jedine viac.


V čom podľa vás spočíva čaro anime?

Tadeáš Jojko: Vo voľnosti, ktorú režisérom a tvorcom poskytuje. Rozhodne nejde o nič z princípu japonského – predsa len aj anime fanúšikov zvládli okúzliť diela ako Avatar: Posledný vládca vetra či RWBY. No jednoducho iba vďaka animácii môžu načať inovatívne koncepty a premisu a pritom ich vyobraziť so zlomkom rozpočtu hraného seriálu. U hraných seriálov je všetko odkázané realizmu a zlé vizuálne efekty dokážu diváka vytrhnúť zo zážitku. Keď je jediným obmedzením otázka „Dokáže to niekto nakresliť?“ a postavy sa štýlom kresby nijako nelíšia od svojho prostredia, zrazu sa aj týždenne produkovaný seriál môže pustiť do nápadov, ktoré by hraný seriál nikdy nemohol vyobraziť bez rozpočtu porovnateľného s Hrou o tróny. Koniec koncov, aj hraná adaptácia mangy One Piece, ktorá je teraz v Amerike produkovaná, údajne operuje s rovnakým rozpočtom na epizódu ako Hra o tróny.


Aké témy či žánre prevládajú v modernom anime? Mení sa časom popularita určitých žánrov?

Tadeáš Jojko: V dnešnej dobe sú bezpochyby tri najpopulárnejšie žánre šóneny (ekvivalent amerických filmov o superhrdinoch), isekai (príbehy o presunutí hrdinu z nášho sveta do fantasy) a príbehy o speváčkach idol. Ten posledný síce mimo Ázie toľko populárny nie je, v Japonsku sa však tie najúspešnejšie série o speváčkach predávajú aj trikrát lepšie ako akákoľvek iná anime. Najpopulárnejšie žánre sa však v priebehu rokov samozrejme menia, a to vplyvom domáceho aj zahraničného trhu. V 80. rokoch získalo popularitu sci-fi kvôli vtedy novej trilógii Star Wars alebo napríklad na konci 90. rokov sa vďaka úspechu psychologickej série Neon Genesis Evangelion objavilo väčšie množstvo príbehov zameraných na preskúmavanie psychológie postáv.


Nakoľko je tento priemysel etický? Spájajú sa so súčasným anime nejaké kauzy či problematické aspekty?

Tadeáš Jojko: O všetkých problémoch s produkciou anime by bolo možné vytvoriť samostatnú niekoľkohodinovú prednášku – či už o pracovných podmienkach, žalostných platoch animátorov, hľadaní lacnej zahraničnej práce, či príliš nízkych platoch prekladateľov či autorov predlôh aj úspešných sérií. U samotných animátorov potom hlavný problém býva v tom, že sú zamestnávaní ako externisti na voľnej nohe a platení za zanimované scény, nie na plný alebo čiastočný úväzok – preto sa na nich nevzťahujú zákony o minimálnej mzde a začínajúci animátori tak často zarábajú iba jej desatinu. Kontext, ako k tejto situácii došlo, prečo animačné štúdiá nemajú dosť peňazí na lepšie platy a ani úspešné dielo im ich nezaručí, je príliš zložitý na pár odsekov, rozhodne však existujú firmy, ktoré sa pokúšajú zlepšiť situáciu. Štúdiá ako Toei Animation, Kyoto Animation či P. A. Works ponúkajú alebo sa aspoň pokúšajú ponúknuť svojim animátorom prácu na plný úväzok, celkovo však situácia býva celkom žalostná.


Aká rozsiahla je česká a slovenská anime scéna? Rastie jeho popularita či klesá?

Tadeáš Jojko: Bezpochyby rastie. Najlepšie je to možné sledovať na vzrastajúcom počte návštevníkov na veľkých udalostiach ako Animefest, ktorý každým rokom rastie približne o tisícku účastníkov. Vzhľadom k aktuálnej situácii to nie je úplne možné sledovať, rozhodne však anime komunita dávno prerástla malé miestnosti a sekcie na udalostiach pre fanúšikov fantasy, na ktorých pred rokmi začínala – a ak sa pozrieme do zahraničia, rozhodne má možnosť zaujať ešte oveľa viac ľudí. Teším sa, až uvidím akcie po skončení karantény, pretože mnoho ľudí rozhodne k anime privedie aktuálny rast streamovacích služieb a s trochou nádeje budú mnohokrát väčšie, než aké boli pred začiatkom karantény.


Čo by ste poradili niekomu, kto by chcel anime sledovať, no kvôli širokej ponuke nevie kde začať?

Tadeáš Jojko: Pokúsiť sa nájsť dielo podobné ich obľúbeným kúskom zo západnej produkcie a vyskúšať ho. Presne na to som zameral aj video, v ktorom som odporúčal anime pre začiatočníkov – odporúčal som ich na základe obľúbených seriálov a filmov, ktoré u nás už majú úspech. Hoci som sa v tom videu zameral na seriály, pre niektorých ľudí môže byť lepšie začať s filmom, ktorý ponúkne uzavretý príbeh a často s mnohokrát lepšou animáciou, než akú môžeme vidieť v televíznych seriáloch.


Na čo sa vo svojej prednáške zameriate?

Tadeáš Jojko: Hlavne sa pokúsim účastníkom ponúknuť pohľad do toho najzaujímavejšieho, čo za posledných päť rokov filmová anime produkcia ponúkla. Reč príde aj na najvýznamnejších režisérov súčasnosti, čo ich k tvorbe anime priviedlo a čím sa ich filmy vyznačujú. Predovšetkým však chcem, aby si divák odniesol odporúčania zaujímavých filmov a predstavu, v akom stave je animovaná produkcia v Japonsku.


Bc. Tadeáš Jojko je bakalár japonológie, študent mediálnych štúdií na Metropolitnej univerzite v Prahe a aktívny fanúšik všetkého, čo sa týka Japonska, japonskej kultúry a anime. Vo svojom voľnom čase píše články na tému anime, prekladá anime pre prekladateľskú záujmovú skupinu, ktorú sám vedie, prednáša na conoch a tvorí videá na svojom youtube kanáli Meon, týkajúce sa tém spojených s anime, mangou, animáciou, Japonskom, Áziou či hrami.

Vstupenky na Webinár Súčasná animovaná japonská kinematografia

Facebookovská stránka podujatia


1. mája 2021
Fandom SK - PR
Zdroj informácií