Finalisti literárnej súťaže Martinus Cena Fantázie 2018 sú už známi

MCF finale 2018 - vyhlásenie - poster
MCF finale 2018 porota a organizatori
MCF finale 2018 - Lucia Lackovičová a Ivan Aľakša
MCF finale 2018 - Erik Fazekaš a Juraj Búry
MCF finale 2018 - Lucia Lackovičová a Ivan Harman

Minulú stredu 26. 9. 2018 sa v priestoroch kníhkupectva Martinus na Obchodnej ulici v Bratislave uskutočnilo stretnutie s porotcami fantastickej literárnej súťaže Martinus Cena Fantázie 2018 a vyhlasovanie finalistov šestnásteho ročníka súťaže. V porote tentokrát boli Soňa Borušovičová, Samo Trnka, Pavol Rankov, Erik Fazekaš a Juraj Búry. Moderovali organizátori súťaže Lucia Lackovičová a Ivan Aľakša.

Po vyjadreniach jednotlivých porotcov k poviedkam, medzi ktorými vyzneli sľubne slová Pavla Rankova, že sa mu zdá na základe prečítaných textov, že fantastika je budúcnosťou slovenskej literatúry sa pristúpilo k vyhlasovaniu finalistov žánrových súťaží:

Cenu ESET pre najlepšiu sci-fi poviedku prezentoval Peter Ohrajter, zástupca spoločnosti ESET, ktorý tento rok čítal 54 súťažiacich sci-fi poviedok a do finále posunul nasledujúce (zoradené abecedne podľa priezviska autora):

  • Kremíkové nebo – Rastislav Blažek (Pezinok)
  • Peklo na tanieri – Tomáš Hrábek (Říčany, ČR)
  • Chronos a jeho deti – Richard R. Senček (Banská Bystrica)
  • KEĎ ANJELI PADAJÚ NA ZEM – Beáta Takáčová (Snina)
  • SPRIEVODCA – Ferdinand Žernovič (Považská Bystrica)

Cenu BÉLA pre najlepšiu hororovú poviedku odprezentoval Ivan Harman, zástupca vydavateľstva ARTIS OMNIS. Jeho porotcovia tento rok čítali 38 súťažiacich hororových poviedok a do finále vybrali nasledujúce (zoradené abecedne podľa priezviska autora):

  • Statočný chlapík – Ján Babarík (Košice)
  • Hypnóza – Michal Kováčik (Častá)
  • Z Gojáčova – Lívia Lévyová (Nučice, ČR)
  • Zabudnutí – Ivana Molnárová Dubcová (Hviezdoslavov)
  • Medená je smrť – Rastislav Weber (Zvolen)

Cenu pre najlepšiu fantasy poviedku vyhodnocujú stále organizátori súťaže – Lucia Lackovičová a Ivan Aľakša. Tento rok prišlo s označením fantasy do súťaže 37 poviedok, čo je menej ako obyčajne. Do finále sa prebojovali nasledujúce (zoradené abecedne podľa priezviska autora):

  • Liga za pokoj v rodine – Peter Bartoněk (Bratislava)
  • Zabudnutí – Ivana Molnárová Dubcová (Hviezdoslavov)
  • Chuť Ríše – Martin Pollák (Košice)
  • Mimozemšťanov na Kamennom námestí si nevšímajte – Veronika Sebechlebská (Hronské Kľačany)
  • 66 duší – Martina Vargová (Sečovce)

Najdlhšie spomedzi všetkých číta všetky prijaté poviedky v súťaži Jana Packová, porotkyňa Ceny Bibliotéky. Tak to bolo aj tento rok a na počudovanie sa tentoraz do finále dostalo viac hororov (zoradené abecedne podľa priezviska autora):

  • Statočný chlapík (H) – Ján Babarík (Košice)
  • Liga za pokoj v rodine (F) – Peter Bartoněk (Bratislava)
  • Hypnóza (H) – Michal Kováčik (Častá)
  • V tuneli (H) – Jana Tabačková (Tornaľa)
  • Boh studne (H) – Adam Valenčík (Nitra)

Aj tento rok bola vyhlásená súťaž fantastických poviedok v angličtine – Fantasy Award 2018. Pravdepodobne vďaka posunutej uzávierke bolo do súťaže prijatých v jej histórii najviac, až 33 poviedok. V porote tento rok rozhodovali: Jack McDevitt, A. G. Riddle a Martina Pilcerová. Do finále sa dostali poviedky (zoradené abecedne podľa priezviska autora): Come hell or high water (F) – Ivana Molnárová Dubcová (Hviezdoslavov)

  • THE MARS SUPER LEAGUE (SF) – Michal Sedlár (Tovarníky)
  • The Candidate (SF) – Anton Stiffel (Trnava)
  • The skeletons in Mauretania’s clo­sets (SF/H) – Milan Tichý (Žilina)
  • Skulls (F) – Barbora Vinczeová (Šahy)

Následne sa prišlo k vyhláseniu toho najdôležitejšieho – finále Martinus Cena Fantázie 2018. Prijatým 120 poviedkam od 45 autoriek a 75 autorov päťčlenná porota prideľovala hodnotenia od 0 do 10 bodov a po záverečnom sčítaní bodov vzišli nasledujúci finalisti (zoradené abecedne podľa priezviska autora):

  • Statočný chlapík (H) – Ján Babarík (Košice)
  • Peklo na tanieri (SF) – Tomáš Hrábek (Říčany, ČR)
  • Perpetuum immobile (SF) – Martin Petro (Bratislava)
  • Škára (H) – Simona Sádecká (Rajecké Teplice)
  • V tuneli (H) – Jana Tabačková (Tornaľa)

Z nich najmenej skúseností so súťažou má Ján Babarík, ktorý sa zúčastnil iba raz, v roku 2010. Simona Sádecká súťažila v rokoch 2016 a 2017 a do tretice si vybojovala finále, Tomáš Hrábek mal svoju súťažnú výbornú aktuálnu poviedku vybranú do zborníka v minulom roku pomimo finalistov, Jana Tabačková v minulom roku získala Cenu Bibliotéky a najúspešnejší doposiaľ je Martin Petro – v minulých rokoch dve účasti v súťaži, dve druhé miesta a cena poroty v roku 2017. Finálové poviedky budú onedlho zverejnené online na blogu kníhkupectva Martinus, kde sa bude aj hlasovať v druhom kole súťaže. O víťazovi teda budete môcť rozhodnúť vy.

Počas podujatia boli zverejnené zároveň informácie k podujatiu, ktoré sa uskutoční 10. 11. 2018 v rámci knižného veľtrhu Bibliotéka. Náš program, ktorý doposiaľ zvykol trvať dve hodinky sa tento rok rozšíri na skoro jedno-dňový con, na ktorom budú pokrstené tri knihy – Parstelvan od Silvie Zeumerovej, Dom 490 od Marka E. Pochu a Fantázia 2018 (plus nová e-kniha Fantasy Award), uskutočnia sa besedy s autormi, odprezentujú sa fantastické knižné novinky na slovenskom trhu a na konci literárne hviezdy Jozef Karika a Juraj Červenák poodhalia tajomstvá zo zákulisia natáčania ich románov Trhlina (v tom čase už bude hotová) a dobrodružstvá Steina a Barbariča (v tom čase stále v štádiu predbežných príprav). Tešíme sa na vás na našich najbližších podujatiach, ďakujeme, že s nami súťažíte a držíme palce finalistom.


Foto: Ján Belák

Zdroj: Lucia Lackovičová, Martinus Cena Fantázie Organizátori Martinus Ceny Fantázie


1. októbra 2018
Fandom SK