Escape from Monkey Island

Guybrush je tu znova!

Dočkali sme sa… Konečne sme sa dočkali štvrtého pokračovania série adventúr Monkey Island od firmy Lucas Arts. Guybrush Threepwood toho už zažil naozaj dosť a pomaly, ale iste sa nám stal všetkými vetrami ošľahaným pirátom. Ako to teda dopadlo tentoraz?

Na začiatku hry sa nám pred očami rozvíja denník Guybrusha Threepwooda – sám nám hovorí, kde všade bol a čo všetko zažil tento „svetaznalý a obávaný“ pirát.

Ale, čo to?!? Idilku rozjímania nad minulosťou rázne prerušuje výkrik: „Guybrush!!! Prestaň konečne snívať a sprav niečo užitočné!“ Takto milo sa Guybrushovi prihovára jeho manželka Elaine. Prestrih kamery a postupný nájazd na Elaine šermujúcu s mečom proti nepriateľskému pirátovi. Nachádzame sa niekde pri pobreží Melee Island na lodi. Práve sme uprostred zúrivej bitky medzi nepriateľmi, ktorí už-už začínajú vyhrávať.

Guybrush sa zo snívania strhol práve včas, aby bitku zvrátil. Perfektné umiestneným rozžeraveným uhlíkom zapálil zápalnú šnúru trčiacu z dela. Teraz už len ostáva čakať… BUUUUM… Delová guľa letí a šinie si to priamo do stredu nepriateľskej galeóny. Podarilo sa! Guľa prerazila loď naprieč a tá sa ihneď potopila. Nepriateľskí piráti sú šokovaní, bežia k okraju lode a snažia sa v tmavom mori zachytiť aspoň obrysy svojej (teraz už) zašlej slávy. Keď chvíľu márne blúdia zrakom po hladine, otočia sa, ale tu už na nich mieri tucet muškiet. Prestrih na Elaine, ktorá prichádza ku hrdinovi dňa, Guybrushovi Threepwoodovi (teda mne) a objíma ho.

Dej hry je rozdelený do troch aktov. Počas hry sa najprv ocitnete na Melee Islande, kde sa spolu s Elaine vraciate po troch mesiacoch medových týždňov. Lenže na Melee Islande sa deje niečo nevídaného. Mesto je prázdne a tí, čo zostali radšej nevýchádzajú zo svojich domovov. Domy v okolí totiž skupuje akýsi záhadný Austrálčan. Teraz sa už všetci v okolí trasú pred jeho urážkou, proti ktorej sa nevedia brániť ani tí najostrieľanejší piráti.

Ak si spomínate, v Monkey Island boli súboje odpradávna riešené jednoduchým, ale zato nanajvýš geniálnym systémom takzvaných insults (urážok). Ak ste chceli v hre postúpiť ďalej, museli ste sa postupne naučiť urážkam nielen odolávať, ale ich aj útočne využiť vo svoj prospech. To bolo vcelku nenáročné, pretože raz ste stretli piráta, kto poznal dve-tri urážky, ale nepoznal štvrtú, ktorú ste sa dozvedeli od iného piráta. A takto to pokračovalo, až kým ste nepoznali všetky urážky, proti ktorým sa nevedeli brániť vaši súperi.

Teraz sa ale objavuje akási veľmi silná, doteraz neznáma urážka prichádzajúca z cudzích krajov. Na ňu sú všetky ostatné známe urážky slabé. Táto urážka má čo do dočinenia s voodoo. A ako ste už asi uhádli, Guybrushovou (vašou) úlohou bude nájsť ešte silnejšiu urážku, tzv. Ultimate Insult (Najvyššiu urážku).

Problémom akurát je, že za ten čas, čo ste si s Elaine užívali svoje medové týždne, prišiel akýsi nový neznámy, ktorý mieni kandidovať na úrad guvernéra. Po ostrove sa totiž roznieslo, že Guybrush s Elaine na svojich plavbách zahynuli. Mestská rada preto vyhlásila nové voľby a v neprítomnosti sa rozhodla dať zbúrať guvernérsku vilu. Hneď prvá vážnejšia úloha, ktorá na Guybrusha čaká je odstránenie muža s katapultom, ktorý (zatiaľ) neúspešne vilu ostreľuje… Ale to je iba začiatok, neskôr sa ocitnete aj na Lucre Island, ktorý je úplne v rukách nadnárodných korporácií (konkrétne akéhosi Austrálčana) a nakoniec aj na Monkey Island, z ktorého sa (ako tvrdia všetci vaši bývalí druhovia) NEDÁ újsť.

Humor. To je to, čo vždy robilo sériu Monkey Island výnimočnou. V tomto trende nezaostáva ani štvrtý diel, ktorý dokonca predčuje predchádzajúce tri diely. Celá hra sa nesie v duchu neustálych narážok na koncentráciu kapitálu v rukách niekoľkých osôb vlastniacich nadnárodné korporácie. Najbadateľnejšie je to na ostrove Lucre Island, ktorý je rajom pre turistov. Na výber sa tu ponúka hneď niekoľko fast foodov. Najprv zavítate do Planet Threepwood™, kde vnútri stretnete turistu obdivujúceho (prispôsobené) výjavy zo života piráta Guybrusha. Keď mu poviete, že vy ste Guybrush Threepwood, neuverí a povie, že ste vtipný, veď „každý vie, že Guybrush Threepwood bol sedem a pol stopy vysoký a vážil 400 libier…“ Pokračujete v Microgroggery, kde grog nemajú, ale majú napríklad grogaccino a podobne. No a ešte sa skúste zastaviť pri soche Priateľského piráta, ktorého obdivuje iný turista. Keď sa mu budete snažiť vysvetliť, že Priateľský pirát v skutočnosti olúpil niekoľko desiatok lodí a zavraždil niekoľko desiatok ľudí, povie, že mu to je jedno, „dôležitý je predsa mýt ako symbol priateľstva a nie skutočná história…“

Na Melee Islande stretnete Otisa a Carlu, ktorí sa tvária, že vás nepoznajú a keď sa ich budete snažiť presvedčiť, vtipne vás odbijú. Humor sa naozaj tiahne celou hrou a je ho dostatok, aj keď niektoré chvíle skôr pôsobia dojmom smiechu cez slzy. Ale nasmejete sa naozaj dosť. Však si len skúste nastaviť Multiplayer Options v nastaveniach hry…

Grafika a systém hry už nemajú s klasickými adventúrami (point and click) veľa spoločného a sú vytvorená v špeciálnom 3D engine. Myš pri hre vôbec nepoužijete, zišiel by sa vám skôr joystick. Ak ho nemáte, skúste klávesnicu, kde kurzorovými šípkami a niekoľkými klávesmi ovládate celú činnosť Guybrusha. Ale späť ku grafike… Pozadia sú krásne renderované, väčšinou statické, postavy a niektoré predmety sú modelované trojrozmerne. Postava môže chodiť po vopred určených dráhach, čo však konkrétne znamená, že sa môžete dostať skoro všade. Iba niektoré miestnosti majú stanovený akýsi neviditeľný okraj. Animované sekvencie sú tiež nádherné, dokonca vidíte gestikuláciu osôb a naozaj dokonalé pohyby tváre.

Hudba a zvuky sú už štandardne na veľmi dobrej úrovni, skladby sú nevtieravé, ale s výraznými motívmi, ktoré neomrzia ani po dlhšom hraní a v hlave sa vám budú preháňať ešte aj po dohratí hry. Celý soundtrack je vo formáte MP3, takže si ho môžete prehrávať aj mimo hry. V pozadí hrajú ambientné zvuky, reč je kvalitne nahovorená. V prípade, že nerozumiete po anglicky, nič vám nebráni zapnúť si titulky.

Ďalšou dôležitou črtou adventúry je hrateľnosť, ktorá pozostáva hlavne z logiky jednotlivých akcií. V tomto prípade opäť Monkey Island 4 nesklamal. Hádanky a použitie predmetov je na stredne ťažkej úrovni, záseky sa ale vyskytnú len raz za čas. Ich riešenie vám síce trochu ponamáha mozgové závity, veď (aj) od toho sú adventúry adventúrami. O Úteku z Monkey Islandu™ by sa toho dalo ešte napísať veľa, ale veď to poznáte: „Lepšie raz skúsiť, ako stokrát počuť.“

Escape from Monkey Island

Výrobca: LucasArts Entertainment Company Distribútor: LucasArts Entertainment Company

Minimálna konfigurácia: Pentium 200 MHz 32 MB 3D karta: nie Multiplayer: nie Typ: Adventúra

Verdikt: Lepšie raz skúsiť, ako stokrát počuť.

Hodnotenie: 93%


21. februára 2001
GamesWeb