Cestou vlka (Tulák 1)

Gemmell David

David Gemmel je kráľom hrdinskej fantasy. Môžete ho nazývať epigónom, pretože vychádza z diel iných, no nemôžete mu uprieť fakt, že jeho romány prečítate jedným dychom, a jeho hrdinov si budete pamätať navždy. Jeho ľudské postavy sú príťažlivé svojou osobnosťou a slobodou, a nikdy na nich nemôžete ukázať prstom „Aha, toto je kladný hrdina!“ Neexistuje delenie čierny a biely, dobrý a zlý. Majster fantasy jednoducho vie, ako sa tvorí správny hrdina a preto som celkom rád, že Návrat vydal príbehy Dakyerasa Tuláka druhý krát. Nájomný vrah Tulák (orig. Waylander) je totiž jednou z najlepších Gemmelovych kreácií…

Príbeh o Tulákovej ceste vlka chronologicky predchádza dej Legendy, prvého a – podľa mňa – najlepšieho Gemmelovho románu. Cesta vlka opisuje udalosti, ktoré vytvorili Drenajskú ríšu, ríšu, ktorú tak hrdinsky bránil Druss So Sekerou v Dros Delnoch. Tulák na svojej ceste stretáva Egela a Karnaka, hrdinov, ktorým sa snažili vyrovnať zúfalci v Legende. No keď týchto mužov stretol Tulák, hrdinami zďaleka neboli. A možno nimi neboli vôbec… Tak, ako hrdinom nebol Tulák. Tulák, nájomný vrah, ktorý zabil kráľa…

Tak, ako v každej Gemmelovej knihe, aj v „Ceste vlka“ je dôraz kladený na postavy. V centre pozornosti stojí Tulák, vrah s podivným zmyslom pre česť, Danjal, žena, ktorú Tulák priťahuje aj odpudzuje a Dardalion, mních Prameňa – liečiteľ, ktorý sa musel stať zabijakom. A okolo nich sa točia, žijú a umierajú iní: generáli, vojaci, temní mnísi, deti a netvori. Všetci sa pridávajú k prúdu, ktorý sťahuje Tuláka niekam, kam sa nechcel už nikdy dostať. Tulák sa pomaly vynára z bahna a prúd čistej vody vyťahuje z jeho duše Dakeyrasa, roľníka, ktorým kedysi bol. Dakeyras, ktorému vyvraždili rodinu prestáva byť Tulákom. Bývalý vrah mäkne – a to je zle. Pretože nepriateľ je blízko…

Knihy Davida Gemmela sa dajú len doporučiť. Všetky. Sú to samostatné romány, aj keď sa občas spoja do nejakého cyklu. Vždy ide o majstrovský kus knihy, napísanej s dokonalou znalosťou rozprávačského umenia. Výborní hrdinovia, tajomstvo, akcia a brilantné dialógy. Čierny humor na správnych miestach… A preto čakám, kedy Návrat k dvom príbehom o Tulákovi (Cestou vlka a V říši vlka) pridá konečne aj posledný. „Hero in Shadows“ predsa česky ešte nevyšiel. Čakám…

Cestou vlka (Tulák 1), Gemmell David, hrdinská fantasy (Návrat, orig. Waylander, obálka Thomas Thiemeyer, preklad Dana Krejčová, brož., 334 strán, xx Kč, ISBN – 80–7174–939–7)


13. marca 2001
Rastislav Weber