Recenzia – Žoldnéř 4: Oběť (komiks)

Žoldnéř 4 - Oběť

Ubehol rok a pol od chvíle, čo sa v CREW pustili do vydávania európskej komiksovej klasiky. Žoldnéř je legenda pochádzajúca zo scenáristickej a ilustrátorskej dielne Španiela Vicente Segrellesa a predstavuje strastiplné dobrodružstvá odvážneho bezmenného bojovníka. Prvý raz na drakovi zletel z neba začiatkom 80. rokov, my sme sa s ním však zoznámili až v roku 2019. Odvtedy ale v CREW nasadli na skutočne rýchleho draka a za pomerne krátky čas nás vďaka nemu stihli zásobiť už tromi časťami. Dnes prilieta štvrtá.

Žoldnéř 4: Oběť má opäť (ako je v tejto ságe dobrým zvykom) unikátne záverečné bonusy. Segrelles v nich pozoruhodnou formou kombinuje výtvarné umenie s literárnym, predstavujúc nám zrod a pozadie svojho slávneho komiksového sveta. V štvrtej knihe sa mi bonusy páčili asi najviac, keďže mám slabosť pre monštrá, príšery a obludy. Vicente priznáva, že on tiež. No a práve v tomto duchu sa bonusy nesú. Niektoré netvory sú skvelé a minimálne ten v prilbe, ktorý by sa mal objaviť v desiatej časti, vám možno o nejakú minútku-dve oddiali dnes v noci príchod spánku.

Skutočne, agresívnych kreatúr je tento zošit plný. Behajú (a plávajú) všade. Dej sa odohráva v atraktívnych, prevažne podzemných priestoroch a pod vodnou hladinou, kde na trojicu hrdinov v zložení žoldnier, bojovníčka Nan-Taj (známa z predchádzajúcich dielov) a malý chlapec číha za každou skalou a vodnou riasou nebezpečenstvo neľudského charakteru. Alebo, čo niekedy býva ešte horšie, ľudského. Je to vítaná a radikálna zmena prostredia oproti minulým epizódam, ktoré boli umiestnené prevažne do oblakov, vysoko do strmých hôr a brál.

Atmosféra je miestami až hororová. Segrellesov svet je drsný a nemilosrdný. Nie je to splatter festival, ale minimálne u dvoch úmrtí som si povedal „fúha“. Segrelles svoju realistickú kresbu nezaprie. A to nielen čo sa týka toho, ako kreslí výpravu alebo nahé ľudské telá (ku ktorým však v tejto časti šokujúco nedochádza, ak nepočítame bonusy), ale tiež naturalistické úmrtia.

Krídlo v krídle s pozoruhodnou vizuálnou stránkou kráča exkluzívne vyhotovenie: tvrdý obal (radšej sa ním neudrite, lebo by ste sa mohli o jeho hrany zraniť), kvalitný papier a atypické rozmery 240×320 mm. Ak si všetky diely doma vystavíte a príde k vám návšteva, keď zbierku uvidí, zarazí sa uprostred vety a spýta sa: „Fíha, to čo máš?“.

Segrelles sa vyhral s jednotlivými panelmi a pomerne často sa mu podarí stvoriť fascinujúcu scénu. Pri pohľade na mechanizmy je hneď jasné, z akého materiálu sú vyrobené a ako fungujú. Je radosť sledovať, ako si dal autor záležať aj na takých zdanlivých maličkostiach, ako je nasvietenie tmavých priestorov matne blikajúcou žiarou faklí.

Tvrdenie, že Segrelles je famózny ilustrátor, by bolo nosením drakov do jaskyne. So scenármi je to však horšie. Nie je zbytočne diplomatické povedať, že jeho scenáre sú jednoduché. Je to proste fakt. Dá sa s tým však zmieriť veľmi rýchlo, prakticky už po jednotke. Od druhého žoldnierovho dobrodružstva som si už užíval vynikajúco nakreslenú fantasy jazdu s priamočiarymi zápletkami a komorným „hereckým“ obsadením. Každopádne, tentokrát scenár pôsobí ako najlepší zo série. V prvých troch dieloch to vyzeralo tak, ako by Segrelles nakreslil super scény a dodatočne ich narýchlo pospájal „nejakou“ zápletkou. Štvorka sa po scenáristickej stránke zdá zatiaľ najvyladenejšia. Dokonca sa dozvieme čo-to zo žoldnierovho detstva. Určite je jedno z pozitív, že sa do hry vracajú postavy, ktoré boli predstavené v minulosti. Azda i vďaka nim scenár k štvorke pôsobí najkonzistentnej­šie, ako keby to bola od samého počiatku dôkladne, detailne naplánovaná séria typu Pán prsteňov. Čo ale nie je pravda. I z autorových koncových bonusov sa dá medzi riadkami vyčítať, že jednotlivé diely boli šité na kolene horúcou ihlou. Možno o to srdečnejšie potľapkanie po pleci si Vicente zaslúži za to, že nedostatok premenil na hlavné plus. Jeho úvodná scenáristická neskúsenosť s odstupom desaťročí vyzerá ako jasný umelecký zámer. V tom zmysle, že to malo byť presne takto. Že to naschvál spočiatku písal strašne jednoducho, lebo musel predstaviť svet a postavy, a až s pribúdajúcimi dielmi začal príbeh rozpínať do epickejších rozmerov. A v tých sme sa práve ocitli.


Hodnotenie: 80 %

Komiks Žoldnéř 4: Oběť si môžete kúpiť napríklad aj v Martinuse momentálne so zľavou 5 %, pre podrobnosti kliknite na tento link


Žoldnéř 4: Oběť (orig.: El Mercenario 4: El sacrificio)
Autor: Vicente Segrelles
Vydavateľstvo: CREW
Rok vydania: 2020
Ilustrácie: Vicente Segrelles
Jazyk: český
Preklad: Jiří Pešek
Počet strán: 64
Väzba: šitá v tvrdých doskách
ISBN: 978–80–7449–890–9


Súvisiaci link

Recenzia – Žoldnéř 3: Zkoušky (komiks)


Recenzent Ivan Kučera je pod prezývkou Tron aktívny na stránkach CSFD.cz a s jeho článkami sa môžete stretnúť aj na jeho autorovom blogu. Ivana Kučeru poznáme aj ako autora knihy Obchádza nás temnota, na ktorú tu máme recenziu, a najnovšie aj hororu Prasa, na ktorý tu máme tiež recenziu a môžete si ho kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link.

Pod týmto linkom nájdete články od Ivana Kučeru na Fandom.sk.


25. novembra 2020
Ivan Kučera
Zdroj informácií