Základná škola súčasnej slovenskej fantastiky: Zborníky poviedok Krutohlav

krutohlavy
Krutohlav ´93
Krutohlav ´94
Krutohlav ´95
Krutohlav ´96
Krutohlav ´97
Krutohlav ´98
Krutohlav ´99
Víťazný Krutohlav
Krutohlav 2000
Krutohlav 2001
Krutohlav 2002

Čo je to Krutohlav?

Slovenský syndikát autorov fantastiky (SSAF) v rokoch 1991 – 2002 organizoval súťaž Cena Gustáva Reussa. Súťažili v nej pôvodné, slovensky písané poviedky žánrov science-fiction, fantasy a hororu. Od roku 1992 boli víťazné práce uverejňované v zborníku Krutohlav. Zborník dostal názov podľa hlavného hrdinu románu Gustáva Maurícia Reussa Hviezdoveda alebo životopis Krutohlava, čo na Zemi, okolo Mesiaca a Slnka skúsil a čo o obežniciach, vlasaticiach, pôvode a konci sveta vedel, ktorý je považovaný za najstaršie dielo slovenskej sci-fi.


Krutohlav 1991 a 1992 – zostavil Vladimír Srpoň (1992)

Vydal: SSAF a sci-fi sekcia ZZZ Bratislava ako účelovú publikáciu vo vydavateľstve FLASH CHANNEL Bratislava, 1992, počet strán 80, nepredajná publikácia.

Zborník vyšiel ako súčasť grantového projektu „Rozvoj literárnej fantastiky na Slovensku“ s finančnou podporou Ministerstva školstva, mládeže a športu SR v novembri 1992.
Zborník finálových sci-fi poviedok literárnej súťaže o „Cenu Gustáva Reussa“ ročníkov 1991 a 1992.
Obálka bez ilustrácie, autori sprievodných textov: Dr. Ondrej Herec: Slovo porotcu autorom súcim na slovo, Vlado Srpoň: Edičná poznámka.

Rok 1991: 116 autorov, 138 súťažných poviedok
Porotcovia: Ing. Arch. Dušan Kostovský, Miloš Ščepka, Dr. Ondrej Herec

1. miesto: Zuzana Suchánová za poviedky: Vždy nejaká chyba, Prepis
2. miesto: Juraj Toman – Zasaď strom, predaj dom
3. miesto: Jana Pflegerová – Neznášam pondelok
Zuzana Mojžišová – Afrodithé

Poviedky: Juraj Toman: V mene zákona, Miroslav Moncoľ: Žiaden alkohol na ceste späť!, Jana Pflegerová: Neznášam pondelok, Zuzana Mojžišová: Afrodithé, Juraj Toman: Zasaď strom, predaj dom, Zuzana Suchánová: Vždy nejaká chyba, Eva Rísová: Lingvália.

Rok 1992: 135 autorov, 180 súťažných poviedok
Porotcovia: Dr. Ondrej Herec, Miloš Ščepka, Ing. Arch. Dušan Kostovský, Vladimír Kvasnica

1. miesto: Marcel Comber: Mona Lisa
2. miesto: Radoslav Olos: Génius
3. miesto: Tomáš Vinař: Dračí brloh

Poviedky: Marcel Comber: Mona Lisa, Radoslav Olos: Génius, Tomáš Vinař: Dračí brloh, Marcel Comber: Pytliak, Jozef Girovský: Poklad, Zora Gáfriková: Vlastný život, Ľudmila Bánovčinová: Poslanie, Mikuláš Čollák: Planéta – doska, Gabriel Strážovec: Vysvetlenie.


Krutohlav ´93 – zostavil Ondrej Herec a Vladimír Srpoň (1993)

Antológia sci-fi poviedok

Vydal SSAF vo vydavateľstve Arimes, 1993
Zborník sci-fi poviedok slovenských autorov, finalistov III. ročníka literárnej súťaže Cena Gustáva Reussa za rok 1993.
Vyšlo s finančným prispením fondu kultúry PRO SLOVAKIA
Obálka: Milan Dubnický, autori sprievodných textov: Vlado Srpoň: Gustáv Reuss – náš prvý literárny fantasta, Ondrej Herec: Slovo porotcu, Vladimír Srpoň: … záverom k začiatku.

Rok 1993: 97 autorov, 159 súťažných poviedok
Porotcovia: Vladimír Srpoň (predseda poroty), Ondrej Herec, Miloš Ščepka, Ing. Arch. Dušan Kostovský, Andrej Ferko.

1. miesto: Martin Krivošík: Návrat
2. miesto: Jozef Girovský: Óda
3. miesto: Boris Kudlička: Čierna hodinka

Zvláštna cena poroty pre najmladšieho finalistu: Peter Vaník: I´m the Best

Poviedky: Martin Krivošík: Návrat, Jozef Girovský: Óda, Boris Kudlička: Čierna hodinka, Peter Vaník: I’m the Best, Juraj Toman: Rehabilitácia vampirizmu v Stolici Trenčianskej, Milan Bražina: Príbeh mäsa, Milan Bražina: Prípad Kubran, Ján Navrátil: Manažér z antisveta, Ľubomír Schramek: Bazén, Ján Lenčo: Kruh času a smrti, László Köszegi-Finta: Okamihy, Alexandra Pavelková: Motýľová, Tomáš Vinař: Analógie – alebo o zločincoch, mágoch, matematikoch a im podobných, Harald Stiffel: Veverička z vesmíru, Rastislav Weber: Stvorenie, Rastislav Weber: Smiech človeka, Ivan Hyžák: Vládcovia temnoty, Rastislav Durman: Prah, Peter Šulej: Čo by sa stalo, keby…, Milan Kovalčík: Tri anekdoty.

Za každou uverejnenou poviedkou nasleduje krátke slovné hodnotenie poviedky porotcami súťaže.


Krutohlav ´94 – zostavil Ondrej Herec (1995)

Antológia sci-fi poviedok

Vydal: Slovenský syndikát autorov fantastiky vo Vydavateľstve Igor Dráb, Bratislava, 1995

Zborník sci-fi poviedok slovenských autorov, finalistov IV. ročníka literárnej súťaže Cena Gustáva Reussa za rok 1994.
Vyšlo s finančným prispením štátneho fondu kultúry PRO SLOVAKIA
Ilustrácia obálky: Milan Dubnický, autori sprievodných textov: Ondrej Herec: Slovo porotcu, Dušan Dubovský: Revúca, rodisko Gustáva Maurícia Reussa, Jozef Žarnay: Science Fiction zo zaprášenej police alebo slovenská literárna fantastika do roku 1948, Ondrej Herec: Cyberpunk, Gustáv Murín: Kedy konečne koniec?, Vladimír Srpoň: Záverom k začiatku.

Rok 1994: 43 autorov, 65 súťažných poviedok
Porotcovia: Ondrej Herec (predseda poroty), Andrej Ferko, Vladimír Kvasnica, Eva Kováčová, Peter Uličný.

1. miesto: Marek Bartovič: Hazard
2 miesto: Jozef Girovský: A capella
3. miesto: Juraj Toman: Prievozník, Peter Šulej: Saldek

Zvláštna cena poroty pre najmladšieho finalistu: Ján Benec: Recept na Bermudský trojuholník

Cena mesta Revúca: Alexandra Pavelková: Dráčik

Poviedky: Rastislav Weber: Brána, Jozef Girovský: A capella, Marek Bartovič: Hazard, Miloš Janoušek: Malé kúzla dlhých letov, Alexandra Pavelková: Dráčik, Rastislav Weber: Zem a ľudia, Juraj Toman: Prievozník, Peter Šulej: Saldek, Peter Šulej: Oidipus, Peter Šulej: Iné vzťahy, Ján Benec: Recept na Bermudský trojuholník, Vladislav Volek: Príchod princa.

Za každou uverejnenou poviedkou nasleduje krátke slovné hodnotenie poviedky porotcami súťaže.


Krutohlav ´95 – zostavil Ondrej Herec (1996)

Antológia SF poviedok ´95

Vydal: Slovenský syndikát autorov fantastiky vo Vydavateľstve Nova 17, Bratislava 1996
Zborník SF poviedok slovenských autorov, finalistov V. ročníka literárnej súťaže Cena Gustáva Reussa za rok 1995.
Vyšlo s finančným prispením štátneho fondu kultúry PRO SLOVAKIA.
Ilustrácia obálky: Milan Dubnický, Ilustrácie v zborníku: Pavol Martinický, autori sprievodných textov: Ondrej Herec: Slovo porotcu, Jozef Žarnay: Hor sa do vesmíru, Miloš Ferko: Zabudnutý hviezdny prvolezec, Juraj Toman: Fantastika v číslach

Rok 1995: 70 autorov, 105 súťažných poviedok
Riaditeľ súťaže: Vladimír Srpoň.
Porotcovia: Ondrej Herec (predseda poroty), Dušan Mitana, Peter Uličný, Vladimír Kvasnica.

1. miesto: Marek Jankovič: Svet patrí smelým
2. miesto: Juraj Mravec: Coma vigile
3. miesto Ex aequo: Jozef Girovský: O štyroch divokých koňoch a Juraj Toman: Archa

Zvláštna cena poroty pre najmladšieho finalistu: Marek Pytliak: Dych draka

Cena mesta Revúca: Peter Košťál: Rozpad osobnosti

Poviedky: Juraj Mravec: Coma vigile, Jozef Girovský: Rým na meno Xerodik, Jozef Girovský: O štyroch divokých koňoch, Juraj Toman: Archa, Marek Jankovič: Svet patrí smelým, Miloš Janoušek: Lazarov syndróm, Alexandra Pavelková: Horalka, Rastislav Weber: Príbeh, Eva Rísová: Verejné uznanie, Dušan Peško: Úroveň života, Eva Kováčová: Žumpár, Ján Benec: Lístok v čase, Peter Wittgrúber: Mrakodrap alebo Petržalské house story 21…, Miloš Janoušek: Skeptik, Marek Pytliak: Dych draka, Marek Eliáš: Štvrté maturity PhDr. Milady Mulíkovej, Miroslav Horník: Nedorozumenie, Dušan Martinka: Musíš byť môj, Peter Wittgrúber: Dávka, Peter Košťál: Rozpad osobnosti.

Za každou uverejnenou poviedkou nasleduje krátke slovné hodnotenie poviedky porotcami súťaže.


Krutohlav ´96 – zostavil Ondrej Herec (1997)

Antológia SF poviedok ´96

Vydal: Slovenský syndikát autorov fantastiky vo Vydavateľstve ETERNAPRESS, Bratislava 1997.
Zborník sci-fi poviedok slovenských autorov, finalistov VI. ročníka literárnej súťaže Cena Gustáva Reussa za rok 1996.
Vyšlo s finančným prispením štátneho fondu kultúry PRO SLOVAKIA.
Ilustrácia obálky: Milan Dubnický, Ilustrácie v zborníku: Pavol Martinický, autori sprievodných textov: Ondrej Herec: Slovo porotcu, Juraj Toman: Fantastika v číslach, Ondrej Herec: O láske a smrti, Jozef Žarnay: Ostatné štvrťstoročie slovenskej fantastiky, Jaroslav Olša, Jr.: Slovenská fantastická literatúra v prekladoch, Jozef Svítek: Nové tváre slovenskej sci-fi, Jozef Svítek: 100-ročnica Petra Suchanského.

Rok 1996: 40 autorov, 62 súťažných poviedok

Predseda poroty: Ondrej Herec.
Porotcovia: Kornel Földvári, Dagmar Mehešová, Anton Baláž.

1. miesto: Juraj Toman: Mesiáš
2. miesto: Jozef Girovský: Ako prežiť jar
3. miesto: Juraj Mravec: Nechoďte za Ildikó!

Zvláštna cena poroty pre najmladšieho finalistu: Michal Hvorecký: Mrakodrap

Cena mesta Revúca: Michal Hvorecký: Mrakodrap

Poviedky: Peter Šulej: Postindustriálna romantika, Jozef Girovský: Prispôsobujem sa, Jozef Girovský: Ako prežiť jar, Juraj Toman: Malá sonda do dielne autora SF, Rastislav Weber: Pomsta, Rastislav Weber: Dokonalý zážitok, Alexandra Pavelková: Správna rúra do neba, Alexandra Pavelková: No a čo: Omylom sa nevyhneš, Juraj Toman: Špagát! Špagát!, Dušan Martinka: …a život ide ďalej, Dušan Martinka: Dole za humnami, Juraj Toman: Mesiáš, Milan Kovalčík: Banány v čokoláde alebo malé časopriestorové problémy…, Dušan Peško: Moon street, Juraj Mravec: Nechoďte za Ildikó!, Michal Hvorecký: Mrakodrap, Dušan Janďourek: Popoludňajšie dvere, Miloš Ščepka: Márna sláva.


Krutohlav ´97 – zostavil Ondrej Herec (1998)

Antológia SF poviedok ´97

Zborník SF poviedok slovenských autorov, finalistov VII ročníka literárnej súťaže Cena Gustáva Reussa za rok 1997.
Vyšlo s finančným prispením PAT-EX s.r.o., Bratislava 1998.
Vydal: Slovenský syndikát autorov fantastiky vo Vydavateľstve ETERNAPRESS , Bratislava 1998.
Ilustrácia obálky: Milan Dubnický, Ilustrácie v zborníku: Pavol Martinický, autori sprievodných textov: Ondrej Herec: Slovo porotcu, Juraj Toman: Fantastika v číslach.

Rok 1997: 54 autorov, 101 súťažných poviedok

Porotcovia: Ondrej Herec (predseda poroty), Anton Baláž, Kornel Földvári, Dagmar Mehešová, Nata Hosťovecká, Miloš Ferko.

1. miesto: Jozef Girovský: Začiatočníci
2. miesto: Štefan Huslica: Tri Farby
3. miesto: Daniel Morvay: Pisartonic

Cena pre najmladšieho finalistu: Martin Velický: Kožušinová panvica, Pozoruhodná cesta L a M

Cena mesta Revúca: Daniel Morvay: Sprisahanie dílerov

Poviedky: Štefan Huslica: Tiene na múroch, Alexandra Pavelková: Príbeh zo škôlky, Marek „Hyena“ Eliáš: Jedno, Rastislav Weber: Druhá strana, Martin Velický: Kožušinová panvica, Daniel Morvay: Pisartonic, Jozef Girovský: Anjel strážny, Martina Vytykáčová: Polienko, Štefan Konkol: Samov príbeh, Daniel Morvay: Sprisahanie dílerov, Zuzana Mojžišová: Apokalypsa, Martin Velický: Pozoruhodná cesta L a M, Peter Boor – Michal Brenner: Biblia, Marek „Hyena“ Eliáš: Otče náš, Michal Hvorecký: Ďalšie programy, Jozef Girovský: Začiatočníci, Štefan Huslica: Tri farby, Peter Wittgrúber: Čo keby, Daniel Morvay: Taký malý vírus, Alexandra Pavelková: S morskými si nezačínaj.


Krutohlav ´98 – zostavil: Ondrej Herec (1999)

Antológia SF poviedok ´98

Vydal: Slovenský syndikát autorov fantastiky ako 7. Zväzok edície Krutohlav a Národné osvetové centrum ako svoju 2302. publikáciu, Bratislava 1999.
Zborník SF poviedok slovenských autorov, finalistov VIII. ročníka literárnej súťaže „Cena Gustáva Reussa“ za rok 1998.
Ilustrácia obálky: Milan Dubnický, ilustrácie v zborníku: Martina Pilcerová, autori sprievodných textov: Ondrej Herec: Slovo porotcu, Fantastika a realizmus, Miloš Ferko: Komika, erotika a fantastika – takmer anatomická pitva Záborského Faustiády ako románu negácie, Juraj Toman: Fantastika v číslach.

Rok 1998: 58 autorov, 105 súťažných poviedok

Porotcovia: Ondrej Herec (predseda poroty), Juraj Toman, Miloš Ferko

1. miesto: Jozef Girovský: Rissa
2. miesto: neudelené
3. miesto: Štefan Huslica: Odpočítavanie

Cena pre najmladšieho finalistu: Andrej Tusičišny: Súmrak bohov

Cena mesta Revúca: Štefan Huslica: Odpočítavanie

Poviedky: Jozef Girovský: Rissa, Štefan Huslica: Odpočítavanie, Alexandra Pavelková: Rozprávka o šťastí, Štefan Huslica: Narodený v československej socialistickej, Marek Eliáš: Tamagoči, Jozef Stasík: Autorské práva, Marek Eliáš: Agnes, Bohumil Stožický: Zamatové oči, Andrej Tusičišny: Súmrak bohov.

Za každou uverejnenou poviedkou nasleduje krátke slovné hodnotenie poviedky porotcami súťaže.


Krutohlav ´99 – zostavil: Ondrej Herec (2000)

Antológia SF poviedok ´99

Vydal: SSAF a Národné osvetové centrum Bratislava 2000.
Zborník sci-fi poviedok slovenských autorov, finalistov IX. ročníka literárnej súťaže Cena Gustáva Reussa za rok 1999.
Ilustrácia obálky: Milan Dubnický, ilustrácie v zborníku: Martina Pilcerová, Juraj Maxon, autori sprievodných textov: Ondrej Herec: Slovo porotcu, Pocit zázračného, Miloš Ferko: Detský hrdina v diele Jozefa Žarnaya, Jozef Žarnay: Slovenská vedeckofantastická poviedka, Jozef Svitek: Písané na rozhraní storočí alebo pohľad z inej strany, Juraj Toman: Fantastika v číslach.

Rok 1999: 46 autorov, 74 súťažných poviedok

Porotcovia: Ondrej Herec (predseda poroty), Viera Pašková, Peter Jaroš, Viliam Marčok, Dagmar Mehešová, Juraj Toman.

1. miesto: Štefan Huslica: XXL
2. miesto: Marek Eliáš: Prízrak
3. miesto: Alexandra Pavelková: Anjeli medzi nami

Cena pre najmladšieho finalistu: Marek Eliáš: Prízrak

Cena mesta Revúca: Alexandra Pavelková: Anjeli medzi nami

Cena generálneho riaditeľa Národného osvetového centra za výrazný prínos k rozvoju fantastickej literatúry na Slovensku: Juraj Toman

Poviedky: Štefan Huslica: XXL, Marek Eliáš: Prízrak, Alexandra Pavelková: Anjeli medzi nami, Rastislav Weber: Keď sa vojak vráti…, Alexandra Pavelková: Tisíc podôb lásky, Marek Eliáš: Chavvah, Rastislav Weber: Poklad, Daniel Chmelo: Tri vlasy tínejdžejára Vševeda, Sven Grosman: Nemo.c, Radovan Vaňatka: Bimot, Milan Kovalčík: Revolúcia.

Eseje: Ondrej Herec: Pocit zázračného, Miloš Ferko: Detský hrdina v diele Jozefa Žarnaya. Jozef Žarnay: Slovenská vedeckofantastická poviedka, Jozef Svitek: Písané na rozhraní storočí alebo pohľad z inej strany.


Víťazný Krutohlav – zostavil: Ondrej Herec (2000)

Vydalo: Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov, 2000.
Vyšlo s finančným príspevkom Ministerstva kultúry SR.
Zborník obsahuje víťazné poviedky zborníkov Krutohlav z desiatich ročníkov literárnej súťaže o Cenu Gustáva Reussa 1991 – 2000.
Ilustrácia obálky: Milan Dubnický, autori sprievodných textov: Ondrej Herec: Slovo porotcu, Juraj Toman: Fantastika v číslach.

Poviedky: Zuzana Suchánová: Vždy nejaká chyba, Marcel Comber: Mona Lisa, Milan Bražina (Martin Krivošík): Návrat, Marek Bartovič: Hazard, Eva Kováčová: Svet patrí smelým, Juraj Toman: Mesiáš, Jozef Girovský: Začiatočníci, Jozef Girovský: Rissa, Štefan Huslica: XXL, Alexandra Pavelková: Súkromná záležitosť.


Krutohlav 2000 – zostavil: Ondrej Herec (2001)

Antológia slovenskej fantastiky 2000

Vydalo: SSAF a Národné osvetové centrum v Bratislave 2001
Zborník poviedok slovenských autorov, finalistov X. ročníka literárnej súťaže Cena Gustáva Reussa za rok 2000.
Ilustrácia obálky: Milan Dubnický, ilustrácie v zborníku: Milan Dubnický, autori sprievodných textov: Ondrej Herec: Slovo porotcu, Utópia Star Treku, O porote, Miloš Ferko: Humor v próze Jozefa Girovského, Juraj Toman: Účastníci CGR, O autoroch, Fantastika v číslach

CGR 2000: 37 autorov, 65 súťažných poviedok

Porotcovia: Ondrej Herec (predseda poroty), Viera Pašková, Peter Jaroš, Viliam Marčok, Dagmar Mehešová, Juraj Toman.

1. miesto: Alexandra Pavelková: Súkromná záležitosť
2. miesto: Rastislav Weber: Osud vo vlastných rukách
3. miesto: Štefan Huslica: Hudba

Najmladší finalista: Zuska Minichová: Rieka

Cena mesta Revúca: Daniel Klimek: Autobiografia

Čestné uznanie SSAF najúspešnejšiemu autorovi desiatich ročníkov súťaže o Cenu Gustáva Reussa získal Jozef Girovský

Pocta generálneho riaditeľa Národného osvetového centra Slovenskému syndikátu autorov fantastiky za zásluhy o rozvoj slovenskej fantastiky.

Poviedky: Alexandra Pavelková: Súkromná záležitosť, Rastislav Weber: Osud vo vlastných rukách, Eva Cigániková: Moulin Rouge, Štefan Huslica: Jeden deň Denisa Ivanoviča, Anton Stiffel: Visiaci svet, Daniel Klimek: Autobiografia, Anton Stiffel: Vstúpim dvakrát do toho istého srdca, Štefan Huslica: Hudba, Ladislav Kravčík: Metro, Zuska Minichová: Rieka, Viliam Búr: Ako napísať fantasy poviedku, Zuska Minichová: Zatmenie.

Recenzia: Krutohlav 2000


Krutohlav 2001 – zostavil: Ondrej Herec (2002)

Antológia slovenskej fantastiky 2001

Vydal: SSAF a Národné osvetové centrum v Bratislave, 2002.
Zborník sci-fi poviedok slovenských autorov, finalistov XI. ročníka literárnej súťaže Cena Gustáva Reussa za rok 2001.
Ilustrácia obálky: Milan Dubnický, ilustrácie v zborníku: Milan Dubnický, autori sprievodných textov: Ondrej Herec: Slovo porotcu, Sen o hrdinovi, O porote, Juraj Toman: O autoroch, Fantastika v číslach, Viliam Marčok: Roztváranie modernistického modelu rozprávky.

CGR 2001: 27 autorov, 36 súťažných poviedok

Porotcovia: Ondrej Herec (predseda poroty), Viera Pašková, Július Balco, Michal Hvorecký, Viliam Marčok, Bohumil Stožický.

1. miesto: neudelené
2. miesto: Andrej Tusičišny: Slavic Action Movement Organization
3. miesto ex aequo: Ladislav Kravčík: Nádherný nový svet a Rastislav Weber: Vysoká hra

Najmladší finalista: Zuska Minichová: Útek do normálneho sveta

Cena mesta Revúca: Rastislav Weber: Vysoká hra

Bolo udelené aj: Čestné uznanie predsedu SSAF účastníkovi jedenástich ročníkov súťaže o Cenu Gustáva Reussa Miroslavovi Pagáčovi

Poviedky: Andrej Tusičišny: Slavic Action Movement Organization, Zuska Minichová: Útek do normálneho sveta, Rastislav Weber: Vysoká hra, Dušan „DuKe“ Fabian: Migréna, Michal Spáda: Aby nám rýchlejšie ubehla noc, Alexandra Pavelková: Malý most k Srdcu planét, Miloš Ferko: Dokonalý nezdar, Ladislav Kravčík: Nádherný nový svet, Martin Matuška: Konina.

Recenzia: Krutohlav 2001


Krutohlav 2002 – zostavil: Ondrej Herec (2002)

Antológia slovenskej fantastiky 2002

Zborník z XII. ročníka literárnej súťaže O Cenu Gustáva Reussa za rok 2002.
Vydali: SSAF a Národné osvetové centrum v Bratislave, 2002.
Ilustrácia na obálke: Milan Dubnický, ilustrácie v zborníku: Milan Dubnický, autori sprievodných textov: Ondrej Herec: Slovo porotcu, Prieskumník virtuálnej reality, O porotcoch, Peter Chalupa: „Ozvláštnený“ pozemský svet Strugackovcov, Juraj Toman: Účastníci CGR, O autoroch, Fantastika v číslach.

CGR 2002: 31 autorov, 41 súťažných poviedok

Porotcovia: Ondrej Herec (predseda poroty), Július Balco, Štefan Huslica, Viliam Marčok, Bohumil Stožický, Gabriela Zajacová.

1. miesto: neudelené
2. miesto: Miloš Ferko: Legenda o troch bratoch
3. miesto: Zuska Minichová: Črepiny z oblohy

Najmladší finalista: Lukáš Krivošík: EXPO 2020

Cena mesta Revúca: Lukáš Krivošík: EXPO 2020

Bolo udelené aj: Čestné uznanie za zásluhy o založenie tradície odborného seminára slovenskej literárnej fantastiky Reussova Revúca Dušanovi Dubovskému.

SSAF udelil čestné uznanie za dlhoročné zásluhy o realizáciu odborného seminára slovenskej literárnej fantastiky Tatiane Krškovej.

Poviedky: Miloš Ferko: Legenda o troch bratoch, Lukáš Krivošík: Expo 2020, Anton Stiffel: Pod mrakmi, Martin Králik: Tajomstvo krivých zrkadiel, Michal Jedinák: Polčas dejín, Zuska Minichová: Črepiny z oblohy, Peter Páluš: Môj prvý drak, Tomáš Reco: Tobias, Andrej Szolgay: Zvonenie, Eva Cigániková: Starosvetská nátura, Eva Cigániková: O troch bratoch a hlúpej Aničke, Ladislav Kravčík: Kyborg.

Recenzia: Krutohlav 2002


Dodatok

Určite si viacerí všimli, že v krátkych anotáciách pod názvom skorších Krutohlavov sa uvádza, že ide o zborník sci-fi poviedok, resp. na prvých obálkach sa uvádza „antológia sci-fi poviedok“. Ide o oficiálne označenie žánra textov v týchto zborníkoch. V skutočnosti však poviedky uverejnené v zborníkoch Krutohlav spadajú nielen do žánra science fiction, ale aj do fantasy, ba nájdu sa aj horory. Príčinou je možno fakt, že v časoch, keď súťaž Cena Gustáva Reussa vznikla, bol už na Slovensku žáner science-fiction knižne slušne zastúpený a vo fanúšikovskej čitateľskej obci známy, avšak prvý domáci fantasy román u nás vyšiel až v roku 1997. Okrem toho, často používaná skratka SF, ktorú dnes automaticky čítame ako „science fiction“, sa môže interpretovať aj ako „speculative fiction“. To je termín, ktorý dnes zastupuje slovo „fantastika“, teda všetky súvisiace subžánre. U nás sa o túto terminológiu zaslúžil práve Ondrej Herec, ktorý sa podieľal na položení základov odbornej reflexie fantastiky na Slovensku.

Žiada sa dodať, že súťaž Cena Gustáva Reussa mala vo svojej dobe význam nielen v tom, že autori mali možnosť zmerať si sily s konkurenciou a publikovať svoje poviedky v zborníkoch. Cena Gustáva Reussa autorov aj vychovávala. Pri príležitosti odovzdávania cien sa každoročne konal v Revúcej seminár, kde sa autori stretli s organizátormi a porotcami súťaže. Tu dostali priamu spätnú väzbu k svojim súťažným prácam, zúčastnili sa na prednáškach literárnych vedcov a iných odborníkov, vzájomne sa spoznávali a vymieňali si skúsenosti. To viedlo k zvyšujúcej sa úrovni ich tvorby, výsledkom čoho sú dnes už niektorí známi a samostatne publikujúci autori fantastiky. Takto vznikla generácia autorov a fanúšikov, ktorí sa neskôr okrem písania beletrie či publicistiky pustili sami do organizovania ďalších súťaží, conov, zakladania časopisov a ďalších aktivít.

Alexandra Pavelková


Súvisiace linky

Zlatý fond: Hviezdoveda alebo životopis Krutohlava, čo na Zemi, okolo Mesiaca a Slnka skúsil a čo o obežniciach, vlasaticiach, pôvode a konci sveta vedel

Vlado Srpoň: Scifistova púť

Viac o zborníkoch Krutohlav na Fandom.sk

Viac o súťaži Cena Gustáva Reussa alebo o Reussovej Revúcej na Fandom.sk

Esej: Fantastické ženy na Slovensku 1. časť


Viac článkov od Lenony Štiblaríkovej nájdete na stránkach vydavateľstva Hy­dra


20. októbra 2017
Lenona Štiblaríková