Recenzia - Predátor: Korisť (film)

Predator Korist

Vrátil sa. Čo na to Indiáni?


Komančka Naru (Amber Midthunder – Legion) vždy bola iná než ostatné ženy v kmeni. Cieľavedomá. Nebojácna. Túžila v kmeni zastávať významnejšie miesto ako jej rovesníčky. Zdokonaľovala sa v boji, v stopovaní, v liečení. Možno nevedela, čo presne tým chce dosiahnuť. Keď však toho dňa spozorovala na vlastné oči, ako sa otvorilo nebo, pochopila, že sa zrejme celý život podvedome pripravovala práve na toto.

Predátora: Korisť režíroval Dan Trachtenberg, ktorý sa v minulosti na trh pozitívne uviedol prekvapivou Ulicou Cloverfield 10 s Johnom Goodmanom či seriálom Boys. Keď začal v kanadskej divočine natáčať tajomný film s ničnehovoriacim názvom Prey (predtým Skull), nikto nevedel, o čo ide. Možno to väčšine dokonca bolo fuk. Nadšenie prudko stúplo, akonáhle sa odhalilo, že ide o prequel legendárneho Predátora so Schwarzeneggerom, umiestnený do čias pár stoviek rokov predtým, než starý dobrý Dutch pochopil, že niekedy sa človek musí paradoxne zastaviť, aby došiel do cieľa.

Zaslúžene?

Zaslúžene.

Predátor utrpel obrovskú ranu pred štyrmi rokmi, keď Shane Black natočil fakt veľmi zvláštny príspevok s podtitulom Evolúcia. Po inkriminovanej katastrofe sa zdalo, že je toto univerzum mŕtve. Našťastie sa ukázalo, že len hibernovalo.

Akonáhle sa ľudstvo dozvedelo, že Prey je nový Predátor, na hlavy tvorcov sa zniesla vlna kritiky pre obsadenie Amber Midthunder. Kto ju ale videl v seriáli Legion (hlavnou postavou tu bol nepriznaný syn Charlesa Xaviera z X-Menov), vedel, že v tomto smere žiadne problémy nenastanú. Amber v danom projekte totiž zastupovala práve akčný element. V Koristi je skvelá. Ako celý film, ani ona sa na nič nehrá. Je sama sebou, sympatická, uveriteľná a zmierená s tým, že to, čo robí, sa vám možno nebude páčiť. Vám sa to ale páčiť bude.

Väčšina krátkej stopáže (ani nie sto minút, vrátane titulkov) sa nesie v znamení minimalistických (až žiadnych) dialógov. Režisér namiesto postáv necháva prehovoriť skladateľku Sarah Schachner (jej dynamická, tepúca hudba robí film akčným aj v neakčných momentoch) a kameramana Jeffa Cuttera (Sirota).

Cutter si vychutnáva krásnu, nepoškvrnenú divočinu. Panoramatické zábery z pohľadu vtákov, ale aj poetické zábery na jemným vetrom rozvlnené trávnaté pastviny. Skaliská. Rieky. Hmla. Obloha hrá nevídanými farbami. K dispozícii je divákovi tiež tábor pôvodných obyvateľov. A tábor primitívnych európskych migrantov, ktorým nejde o nič iné, než všetko živé vyzabíjať a dobre na tom zarobiť. To všetko samozrejme na kontinente, na ktorý nepatria.

Samotný Predátor je tu monštrum budiace rešpekt. Vizuálne je poňatý inak, než sme zvyknutí zo starších filmov. Jeho aktivita je brutálna a hrozná, nie však stoj čo stoj explicitná. Niektoré predchádzajúce snímky popreli charakter postavy. Mali tendenciu poľudšťovať ho. Romantizovať. To k tejto postave vskutku nepatrí. Nezabíja slabých a neozbrojených, to je pravda, ale vo všeobecnosti je to krvavý bastard, ktorému je nutné uhnúť z cesty. Dočkáme sa návratu práve k tomuto pôvodnému duchu, ktorý funguje už od 80. rokov 20. storočia. Jeho technologické vymoženosti sú uspôsobené dávnej dobe. Takže napríklad namiesto laserového dela sa dočkáte… veď uvidíte.

Niektoré najkrvavejšie výjavy sú skôr naznačené, než ukázané. Snímka pracuje s budovaním napätia vychádzajúceho s odďaľovaním konfliktu do takej vehementnej miery, že keď pozriete na hodinky, s údivom si uvedomíte, že ubehla polovica a zatiaľ sa „to“ nezačalo. Vtip je v tom, že film je taký dobrý, že vám to nie že nevadí. Ešte si počas titulkov budete želať, aby to malo o polhodinu viac.

Tvorcovia nestrácajú čas odkazmi na predchádzajúce diely. Niečo by sa našlo, ale do deja je to implementované funkčne a hladko („Keď to krváca, môže to zomrieť.“).

Ďalšou výraznou postavou je hrdinkin pes, ktorý by si zaslúžil spin-off. Všetky postavy sú skvelé a to i na minimalistickom priestore (vodca lovcov, matka, brat).

Predátor: Korisť nie je dokonalý film. Na to je príliš neprekvapivý (hoci toto sa darí slušne maskovať práve nečakaným umiestnením medzi Indiánov), scenár je občas jemne nevierohodný (pokrokové zmýšľanie členov kmeňa) a zvláštny (prečo sa odjakživa mystickí, s prírodou spätení Indiáni svojej rovesníčke posmievajú, keď na nich vytiahne kmeňové legendy o príšerách?).

Korisť je skvelý Predátor. Iste, mohol byť ešte lepší. Ak ale vezmeme do úvahy, v akých problémových záležitostiach sa v posledných rokoch objavuje, je to dar z nebies.

Doslova.

P. S.: – Medzititulková scéna je, aj nie je. Skôr ale je, ako nie je.

Hodnotenie: 80 %


Predátor: Korisť (orig.: Prey)
Žáner: science fiction, horor
Výroba: USA, 2022, 99 min.
Réžia: Dan Trachtenberg
Scenár: Patrick Aison
Kamera: Jeff Cutter
Hudba: Sarah Schachner
Hrajú: Amber Midthunder, Mike Paterson, Nelson Leis a ďalší.


Recenzent Ivan Kučera je pod prezývkou Tron aktívny na stránkach CSFD.cz. Ivana Kučeru poznáme aj ako autora knihy Obchádza nás temnota, na ktorú tu máme recenziu, a najnovšie aj hororu Prasa, na ktorý tu máme tiež recenziu a môžete si ho kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link.

Pod týmto linkom nájdete články od Ivana Kučeru na Fandom.sk.


10. augusta 2022
Ivan Kučera
Zdroj informácií