Recenzia: Košík plný hlav (komiks)

Košík plný hlav

Do predaja sa presekal komiks s enormne výstižným názvom.


Bezstarostná študentka June miluje svojho chlapca. Urobila by preňho prvé posledné. Na ostrov Brody Island však zaútočí ničivá búrka a odtrhne ho od zvyšku sveta. Aby nebolo problémov málo, na jeho povrchu sa zjaví štvorica zločincov, toho času na úteku zo Shawshanku. Keď sa situácia zradikalizuje a June na všetko zostane sama, vezme rozum do hrsti. A mysterióznu nórsku sekeru z ôsmeho storočia do ruky.

Joe Hill je aj v tunajších zemepisných končinách dobre známa firma. Synovi Stephena Kinga u nás vyšlo viacero kníh, či už to boli romány Černá krabice a Ohnivý muž, alebo zbierky poviedok Na plný plyn a Bobby Conroy vstává z mrtvých a jiné strašidelné příběhy. Jeho skutočnou vášňou ale ako keby bol predovšetkým komiks. V tomto médiu patrí v posledných rokoch medzi scenáristickú špičku (Vánoční říše, Zámek a klíč).

Joe si dobre uvedomuje, že žáner hororu je (ostatne i vďaka jeho otcovi) inde než kedysi, a tak je vždy pár krokov pred čitateľmi. Ak aj neodolá a siahne po klišé, spravidla je to len maskovací manéver a vďaka nemu zavedie príbeh do zátoky, ktorá nebola zakreslená v mapách.

Joe je talentovaný, originálny a sebavedomý, ale sem-tam si rád vypomôže s inšpiráciou u iných. Atmosféra prímorského letoviska žijúceho z letných turistov môže pripomenúť knihu Petra Benchleyho Čeľuste, respektíve Spielbergov film (ostrov sa ostatne nevolá Brody len tak zo srandy). Nápad s miestom, kde útočí vodný živel, na pozadí ktorého sa odohrá zločin, zas filmy Povodeň s Morganom Freemanom a Hadie oči s Nicolasom Cageom.

Košík plný hlav nie je len taký nejaký komiks. Máme dočinenia s prvotinou Hill House Comics. To je špeciálna drsná sekcia spadajúca pod edíciu Black Label, ktorá pre zmenu spadá pod gigant DC. Na rozdiel od tradičného DC mainstreamu sa v nej môže diať všetko, vrátane hororových záležitostí. Asi je vám jasné, kto Hill House Comics založil.

K zhmotneniu svojho divokého scenára si Joe Hill vybral u nás neznámeho ilustrátora tvoriaceho pod pseudonymom Leomacs. Pôvodom taliansky umelec civilným menom Massimiliano Leonardo sa predviedol v kvalitnom svetle. Obaja páni majú radi hororový žáner, nevraviac o Daveovi Stewartovi, ktorý im dodal farby. Davea dôverne pozná každý fanúšik klasických komiksov z Hellboy univerza. Leomacs (s malou výpomocou Riccarda La Bellu) si kresličsky užíva retro nádych, ktorý príbehu vdýchlo situovanie deja do septembra 1983. To vidíme na postupne odkvitajúcej okolitej prírode, na prázdnych uliciach mestečka (turisti odcestovali nazad domov) a na dobových autách, zbraniach, oblečení, interiéroch obydlí. Dej je umiestnený do štátu Maine, rodného kraja oboch Kingovcov, do ktorého pán otec umiestnil väčšinu svojich poviedok, noviel a románov.

Košík plný hlav nie je čistý horor. Nemáme však dočinenia ani s explicitnou hororovou komédiou. Dejú sa tu nepríjemné fyzické brutality a nie je núdza o vraždy, samovraždy, strihanie prstov a mučenie elektrickým prúdom. Zároveň si však komiks drží nadhľad prostredníctvom mystickej zbrane, vďaka ktorej odseknuté hlavy naďalej žijú. Tu už to ide azda až kamsi k Samovi Raimimu a Petrovi Jacksonovi, ktorí udávali filmové gore a splatter tempo v 80. a v prvej polovici 90. rokov.

Tvorcovia nestratili dôverný kontakt s čitateľom, u ktorého hrozilo, že by mávol rukou v duchu „zlaté, ale prehnane krvavá blbosť“. Môže za to sympatická, uveriteľná a realistická ústredná hrdinka. Čitateľ si ju obľúbi po prvej strane a okamžite sa z nej stáva jeho kamoška, ktorá ho prevedie drastickým príbehom. Alebo on ju. Ono je to vlastne jedno, kto koho. Môže sa zdať, že June nie je žiadna veľká mysliteľka. Je to dané nízkym vekom, pre čo je naivná a dôverčivá. Nie však hlúpa. Len verí ľuďom. Nechce konflikty. Keď sa v nich ale (nie svojou vinou) ocitne, okamžite začne jednať, hnaná pudom sebazáchovy. Okrem toho študuje psychológiu, takže to naozaj nie je žiadna barbína.

Jablko nepadlo ďaleko od stromu. Stephen King v minulosti písal napríklad o prekliatom aute (Christine), zubnej protéze (poviedka Zuby), plechovke pokazeného piva (Šedá hmota), alebo mobile (Telefón pána Harrigana). Jeho potomok nie je výnimka. Spomeňme nadprirodzený plášť z drsného grafického románu Plášť – edice deluxe, prípadne rohy (román Rohy, sfilmovaný s Danielom Radcliffeom). Pekným príkladom je hluchá pevná telefónna linka z Joeovej poviedky Černý telefon (tiež sfilmovaná, s Ethanom Hawkeom). Ako u Stephena Kinga, i u Joea Hilla slúžia mýtické predmety v prvom rade na to, aby ich prostredníctvom bola vypovedaná pravda o ľudstve. Ukáže sa, že najväčšie zlo sa ukrýva na najmenej očakávaných miestach. Pod dokonalou fasádou pekných domov s upravenými záhradami. Krvavé ruky majú usmievaví, bezstarostní ľudia, milovaní otcovia a vážení občania, o ktorých všetci v meste hovoria iba v pozitívnom duchu. Akí sú ale naozaj? Keď sa za nimi zatvoria dvere? Keď im z tvárí padnú masky? Stephen King na tejto myšlienke istým spôsobom postavil celú svoju spisovateľskú kariéru a jeho syn na tom zrejme nebude inak. Hoci Stephen tvorí od 70. rokov, je to žiaľ ešte i v dnešných dobách stále aktuálna myšlienka.

Samotný predmet pre otca a syna po naplnení svojho účelu nie je dôležitý. Nezaujíma ich jeho minulosť, kde sa vzal, prečo, komu, ako, kedy, za čo a dokonca ani načo. Prehodia ohľadom toho pár povinných slov, aby bola koza celá a vlk nažratý, ale vidno, že v myšlienkach sú už niekde inde. To dokazuje i dnešná sekera. Tomu, kto má príbehy rád dopredu predžuté, to bude vadiť. Naopak každému, kto s obľubou necháva svoju fantáziu prebehnúť sa, spozorujeme na tvári spokojný úsmev.

Všetkých sedem zošitov úspešnej mini-série u nás vychádza vďaka CREW. Keďže sa tak deje v edícii Black Label (v minulosti z nej v českom jazyku vyšli napríklad Wonder Woman: Mrtvá Země, či Rorschach), môžete sa spoľahnúť na tvrdú väzbu s prebalom (na obale je iný obrázok, ako na prebale) a bonusy (životopisy autorov, rozhovor s nimi, alternatívne obálky).

Hodnotenie: 80 %

Komiks Košík plný hlav si môžete kúpiť napríklad v Martinuse momentálne so zľavou až 18 %, pre podrobnosti kliknite na tento link


Košík plný hlav (orig.: Basketful of Heads)
Autor: Joe Hill
Vydavateľstvo: CREW
Rok vydania: 2023
Ilustrácie: Leomacs, Riccardo La Bella
Jazyk: český
Preklad: Jan Kukrál
Počet strán: 184
Väzba: šitá v tvrdých doskách s prebalom
ISBN: 978–80–7679–383–5


Recenzent Ivan Kučera je pod prezývkou Tron aktívny na stránkach CSFD.cz. Ivana Kučeru poznáme aj ako autora knihy Obchádza nás temnota, na ktorú tu máme recenziu, a najnovšie aj hororu Prasa, na ktorý tu máme tiež recenziu a môžete si ho kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link.

Pod týmto linkom nájdete články od Ivana Kučeru na Fandom.sk.


4. augusta 2023
Ivan Kučera
Zdroj informácií