Rozhovor – Jan Kotouč: Autor by mal vedieť, kedy so súťažami prestať

Jan Kotouč 2020

Jan Kotouč je jeden z najúspešnejších mladých autorov českej science fiction. Vydal už 16 kníh, pokúša sa vydávať aj v angličtine. Jeho novelu si budete môcť prečítať v desiatom čísle časopisu Jupiter (tu si môžete prečítať ukážku a pozrieť ilustráciu).


Čo ťa priviedlo k fantastike a prečo si začal písať?

Fantastiku jsem měl rád od dětství, vyrůstal jsem na Star Wars, Star Treku. Když mi bylo šest, viděl jsem Robocopa 2 na videokazetě s otřesným rychlodabingem (jaké následky na dítěti zanechá, když v šesti letech vidí takový krvák, to musejí posoudit jiní). A později jsem samozřejmě četl všemožné sci-fi knihy.

No a prostě každý autor rád píše ten žánr, který rád sleduje a čte, takže k fantastice jsem se tak nějak dostal přirozeně.


Presadil si sa najskôr poviedkou v CKČ, ktorú si neskôr rozšíril. Prečo je podľa teba dobre začínať najprv v súťažiach?

Soutěže jsou jeden (nikoliv jediný) ze způsobů, jak se autor nováček může dostat do povědomí. Tak se to stalo mně, když jeden z porotců CKČ byl nakladatel Egon Čierny. Spousta dalších autorů nejprvě uspěje v soutěžích, rozhodně je to dobrý způsob, jak se prosadit. Co bych zároveň doporučil autorům je, aby věděli, kdy se soutěžemi přestat. Soutěže jsou fajn, ale přijde doba, kde by autor měl už obesílat spíš časopisy nebo psát romány. Znám pár neuvěřitelně talentovaných autorů, od kterých bych hrozně rád viděl román, a oni mají dokonce nějaký vymyšlený a chtějí ho napsat, ale místo toho jenom dokola obesílají soutěže.


Píšeš väčšinou military SF s prvkami alternatívnej histórie či space opery. Nemal si niekedy chuť napísať si fantasy či detektívku?

To víš, že měl :) Mám vymyšlený jeden fantasy svět, ze kterého mi vyšla zatím povídka Obléhání (antologie Ve stínu magie). Z toho světa bych chtěl časem napsat nějaké romány, ale uvidím, jak to bude s časem. Co se týče detektivky, tu v hlavě nemám, ale mám námět na thriller ze současnosti a dokonce to zatím předběžně řešíme s jedním editorem. Uvidíme, co z toho vzejde.


Začal si si nechávať prekladať romány do angličtiny a ponukáš ich americkému a európskemu publiku. Aký je ich výsledok? Považuješ to za úspešný krok?

Všechny poučky na toto téma praví, že autor se opravdu chytne, až když má v daném jazyce více knih, takže z toho hlediska je to zatím poměrně úspěšné. Je to něco, co bude růst pomaleji, ale další román (který vyjde za několik týdnů) to zase trochu nakopne.

Preklad týchto románov financuješ cez crowd funding. Je to jeden z prvých takýchto projektov u nás. Ako prebiehala tvoja prvá kampaň a čo ťa ohľadom tohto spôsobu podpory najviac prekvapilo?

Ke kampaním jsem si předtím něco nastudoval. Důležité bylo oslovit spoustu lidí, aby přispěli první den, tím se to rychle rozjelo. Když jsem to rozjěl, byl jsem zrovna v USA na Manticonu v Minnesotě. Zatímco všichni ostatní z naší výpravy se ten den šli projít do nádherné přírodní rezervace, já seděl na pokoji hotelu a rozesílal informace o kampani asi stovce lidí. První den jsme vybrali skoro 20 %.

Potom mě prakvapila spousta věcí. Nejvíc asi to, že odměnu „pojmenuji po vás postavu, která umře“ skoro nikdo nechtěl a všichni si raději připlatili na odměnu „pojmenuju po vás postavu, která neumře“. To byla asi nejpopulárnější odměna.


Čo momentálne píšeš?

Momentálně mám rozepsaný čtvrtý a poslední román o Danielu Hankersonovi ze série Centrální impérium, takže teď žiju vesmírem. Až ho dopíšu, dám si pauzu a potom vyrazím zase do Českých zemí.


Súvisiace linky

Rozhovor: Jan Kotouč (zo dôa 24. 11. 2019, zhovárala sa Ena)

Časopis Jupiter sa vracia so Startovačom

Jan Kotouč – Tajemná záře nad Rýnem (ukážka)


7. februára 2020
Martin Králik