Ohnivé pero - jar 2023: Maják na konci galaxie

ohnive pero

„Prepáčte, ale ako ste to mysleli, že sme tu úplne zbytočne, pán Kirby?“ opýtal sa trochu nesmelo Oskar. Oskar Fluss, mladý rojko túžiaci raz vykoná veľké veci.

„Tak ako som to povedal, mladý. A prestaň mi tu panáčkovať s pánom Kirbym.“ odvykol Gejza Kirby.

„Ale povedali ste, že sme tu úplne zbytočne.“

„Povedal, pretože to tak je!“ uzavrel Gejza a dal tak najavo, že v debate neplánuje pokračovať.

„Tak mi to prosím skúste vysvetliť, keď ste o tom taký presvedčený.“ nedal sa Oskar.

„No pozri sa na to takto. Slúžime na majáku na konci galaxie. Je to tak?“

„Áno, sme tu preto, aby sa lode nestrácali za známu hranicu galaxie.“

„A tebe to dáva zmysel pro všetkých tých navigačných a automatizovaných systémoch, ktoré dnešné lode majú?“ Kirby sa uprene zahľadel na mladého Oskara sediaceho v riadiacej miestnosti majáka.

„Vlastne aj dáva,“ nedal sa Oskar, „vďaka anomálii tu prístroje nemusia fungovať správne.“

„Ale fungujú! Doteraz nás nepotrebovala ani jediná loď. Každá sa tomuto miestu oblúkom vyhla.“ odvrkol Gejza.

„Áno, ale náhoda môže spôsobiť, že sa nevyhne. A preto tu práve sme, či nie?“

„No tak sa na to pozri inak. Poznáš iné stanice majáky?“ opýtal sa Gejza.

„Samozrejme. Veď to je v základnom učive pre operátora majáku.“ odpovedal Oskar.

„A vieš teda zrejme nejaké tie stanice a majáky vymenovať, je tak?“ dorážal na mladého Gejza.

Oskar sa zamyslel. „No, samozrejme. Nejak vymenovať viem.“

„Tak mi povedz prvé tri, ktoré ti napadnú.“

„Aeternitas, Europea alebo napríklad Nostromo nazvaná podľa nejakého klasického filmu.“

„No, tak vidíš. Tak, keď tie stanice tak nádherne ovládaš, prečo sa tá naša volá Čierna nad Tisou?“

„To veru neviem.“ priznal sa Oskar.

„Ja ti poviem, prečo sa tak volá.“ Gejza sa dostával do obrátok. „Pretože je na konci sveta a je úplne zbytočná.“

V riadiacej miestnosti ostalo ticho. V rovnakom tichu sa na obrazovke rozblikala bodka znázorňujúca vesmírnu loď plaviacu sa naprieč nekonečnou prázdnotou. „Tak tu ju máme.“ poznamenal Gejza. „A teraz sa môžeš pozerať ako sa nám elegantne vyhne. A to aj bez toho, aby so akokoľvek na jej prítomnosť zareagoval.“ dodal Gejza.

Oskar sa presunul k panelu s monitorom zobrazujúcim loď a napäto sledoval jej pohyb.

„Už čoskoro sa otočí. Uvidíš! A všimni si, že maják nie je zapnutý. O všetko sa totiž postará navigácia na lodi. Pretože sme tu celkom zbytoční.“ rozčuľoval sa Gejza, zatiaľ čo Oskar nespúšťal oči z monitoru.

„A určite sa otočí? Zatiaľ to nevyzerá, že by menila smer.“ nesmelo sa opýtal Oskar.

„Určite, len sa dívaj mladý. Každú chvíľu otočí.“ nedal sa Gejza a bez zaváhania si pripálil cigaretu.

Oskar zakašľal. Nemal rád cigaretový dym, ale bude si zrejme musieť zvyknúť. „Stále to nevyzerá, že by menila smer.“

„Ale zmení ho!“

„Už je celkom blízko. Nedáme signál? Ak preletia za nás, už sa nebudú môcť vrátiť.“

„Ni sa neboj mladý, už čoskoro otočí.“ dodal sebaisto Gejza a v miestnosti sa opäť rozhostilo ticho. Napäté ticho. Ticho očakávania.

Loď sa pomaly blížila k majáku a Gejza s Oskarom nespúšťali oči z kontrolky. Gejza aj zabudol ťahať z cigarety. Kúsok popola odpadol na pracovný stôl. Loď plynulo preletela okolo majáku a nehlučne sa pustila do neznámych končín bez návratu.

V riadiacom centre sa rozhostilo ticho. Gejza si potiahol z cigarety a tichým hlasom zhodnotil situáciu. „Tak dobre, táto sa neotočila. Ale ďalšia sa otočí. To ti vravím mladý. Otočí sa, pretože sme tu celkom zbytočne. Počkáme si na ňu.“


  • Toto je príspevok do súťaže mikropoviedok Ohnivé pero.
  • Je publikovaný v pôvodnom stave, neprešiel redakčnou ani jazykovou úpravou.
  • Súťažné poviedky sú publikované pravidelne, každý pondelok jedna až tri.
  • Pevne stanovená uzávierka súťaže nie je, príspevky do každého kola prijímame priebežne, kým sa kolo nenaplní.
  • Čiastkové uzávierky sú dvakrát do roka (jarné a jesenné kolo súťaže) a sú oznámené s dostatočným predstihom. Poviedky, ktoré prídu po uzávierke, sú po dohode s autorom presunuté do ďalšieho kola.
  • Na hodnotenie poviedky má vplyv jej čítanosť, počet a obsah komentárov a najmä záverečné verejné hlasovanie o finalistoch, ktoré sa uskutoční po predstavení poslednej poviedky daného kola súťaže.
  • O víťazovi daného kola rozhoduje porota.
  • Vyhlásenie a odmenenie víťazov sa uskutoční po vyhodnotení daného kola, teda 2-krát ročne.
  • Viac v pravidlách súťaže.
  • Ak sa chcete súťaže zúčastniť, prečítajte si aj zoznam chýb, ktorých sa súťažiaci v Ohnivom pere dopúšťajú najčastejšie.
  • Najnovšie aktuality o súťaži Ohnivé pero sa dozviete aj na facebookovskej stránke súťaže.

15. mája 2023
Jozef Jambor