Čo sa číta vo svete – Goodreads Best of 2014

f-book-of-life
sf-martian
h-prince-lestat
ya-city-of-heavenly-fire

Knižných rebríčkov i rebríkov je vo svete mnoho a je veľmi pravdepodobné, že v každom nájdete iných víťazov. Webserver Goodreads.com (knižná databáza) každoročne vyhlasuje čitateľskú anketu, ktorá beží v troch kolách a týka sa kníh vydaných v danom roku. Tentoraz o víťazoch v 20 rôznych kategóriach rozhodlo úctyhodných 3 317 504 hlasov.

A nezáleží na výsledkoch, vždy je zaujímavé porovnať si vkus či prípadne sa nechať inšpirovať. A ak vám prvá pätica vo vybraných pre nás zaujímavých kategóriach nestačí, môžete pozrieť priamo na domovskej stránke kompletný rebríček (20 knih v každej kategórii).

Takže tu sú najlepšie knihy za rok 2014 v kategórii:

Fantasy (233 644 hlasov):

1. The Book of Life (All Souls Trilogy, #3); Deborah Harkness – 51 462 hlasov
- Sériu poznáme pod názvom „Čas čarodejnic”, vyšla po slovensky aj po česky a tretí diel s názvom „Kniha života” sa plánuje na január 2015.

2. Words of Radiance (The Stormlight Archive #2); Brandon Sanderson – 28 449 hlasov
- Prvý diel vyšiel v češtine ako „Cesta králů“, v sérii „Archiv Bouřné záře“.

3. Skin Game (The Dresden Files #15); Jim Butcher – 22 104 hlasov
- Harry Dresden je určite mnohým povedomý, PO česky vyšlo prvých 8 dielov a dúfajme, že sa vydavateľstvo postupne dopracuje až k aktuálnej časti.

4. The Slow Regard of Silent Things; Patrick Rothfuss – 19 301 hlasov
- Útla kniha je zo sveta Temerant, ale dej priamo so sériou „Kronika kráľovraha“ nesúvisí. Predpokladané vydanie je v apríli 2015, pod názvom „Pomalé skúmanie ticha“.

5. The Magician's Land (The Magicians #3); Lev Grossman – 16 751 hlasov — V čestine vyšiel zatiaľ iba prvý diel, pod názvom „Mágové“.

Scifi (146 367 hlasov):

1. The Martian; Andy Weir – 30 561 hlasov
- Román nominovaný aj v kategórii debutových autorov. V slovenčine vyšiel pod názvom Marťan.

2. Lock In; John Scalzi – 14 953 hlasov
- Samostatná kniha, (ale človek nikdy nevie) a o preklade sa zatiaľ nikde nepíše. Autor je u nás známy hlavne knihou „Válka starého muže“ zo série Koloniální války.

3. Sand Omnibus; Hugh Howey – 14 410 hlasov
- Kniha Sand je kolekciou 5 poviedok. Od autora vyšla po česky aj po slovensky kniha Silo.

4. The First Fifteen Lives of Harry August; Claire North – 13 421 hlasov
- Prepokladané vydanie je 31. 3. 2015 s názvom „Prvních patnáct životů Harryho Augusta“. Claire North je pseudonym autorky Catherine Webbovej.

5. The Long Mars (The Long Earth #3); Terry Pratchett & Stephen Baxter – 9 927 hlasov
- V češtine prvé dve knihy série „Dlouhá země“ už vyšli.

Horor (136914 hlasov):

1. Prince Lestat (The Vampire Chronicles #11); Anne Rice – 21 909 hlasov
- Autorka sa k Lestatovi a k upírskym kronikám vrátila po veľmi dlhom čase (10. diel vyšiel v 2003). Po česky vyšla prvá trojica zo série.

2. The Girl with All the Gifts; M. R. Carey – 19 786 hlasov
- Autor publikuje aj ako Mike Carey, po česky od neho vyšla urbanfantasy „Poznaný ďábel“ (Felix Castor #1).

3. Dean Koontz; The City – 19 682 votes
- Preklad knihy zatiaľ nikde nespomínajú.

4. The Winter People; Jennifer McMahon – 14 256 hlasov
- Autorka má na konte 6 kníh prevažne zaradených ako mystery, u nás známa nie je.

5. Bird Box; Josh Malerman – 8 420 hlasov
- Autor je nováčik, ale dystopická prvotina Bird Box má dobré ohlasy.

Young-adult fantasy & scifi (269,232 hlasov):

1. City of Heavenly Fire (The Mortal Instruments #6); Cassandra Clare – 53 247 hlasov
- Fantasy séria „Nástroje smrti“ či „Nástroje smrteľníkov“ je populárna. Tento diel sa plánuje vydať 15. 1. 2015.

2. Hollow City (Miss Peregrine's Pe­culiar Children #2); Ransom Riggs – 27 851 hlasov
- Podivné město, 2. kniha zo série Sirotčinec slečny Peregrinové už leží na pultoch, a ide o hororovo ladenú fantasy.

3. Cress (The Lunar Chronicles #3); Marissa Meyer – 25 979 hlasov
- Kniha zo série „Měsíční kroniky“ je zaraďovaná ako scifi a tiež už vyšla.

4. The One by (The Selection #3); Kiera Cass – 23 988 hlasov
- V češtine vyšiel iba prvý diel, s názvom „Selekce“. A je to postapokalyptické scifi o princeznách.

5. Heir of Fire (Throne of Glass #3); Sarah J. Maas – 21 935 hlasov
- U nás sa prvý diel ešte len pripravuje, predpokladané vydanie v slovenčine je v apríli 2015, pod názvom „Trón z kostí“.

Grafický román a komiks (137060 hlasov):

1. Serenity (Serenity #4); Zack Whedon – 21 796 hlasov

2. Saga, Vol. 3; Brian K. Vaughan – 17 964 hlasov

3. Avatar: The Last Airbender (The Rift, Part 1); Gene Luen Yang – 17 618 hlasov

4. Batman, Vol. 4; Scott Snyder – 11 307 hlasov

5. Attack on Titan: No regrets, Vol. 1; Gun Snark – 11 129 hlasov

Mystery & triller (247678 hlasov):

1. Mr. Mercedes (Bill Hodges Trilogy #1); Stephen King – 41 453 hlasov
- Nuž, je to King. Český preklad Pan Mercedes už je vonku, slovenský sa pripravuje na rok 2015.

2. The Silkworm (Cormoran Strike #2); Robert Galbraith – 41 034 hlasov
- Robert Galbraith je v skutočnosti J. K. Rowlingová. Druhý prípad Cormorana Strikea by mal vyjsť 15. 2. 2015, nazvaný ako „Hedvábník/Hod­vábnik“.

3. The Thousand-Dollar Tan Line (Veronica Mars #1); Rob Thomas – 23 255 hlasov
- Postava bude mnohým známa z televízneho seriálu či filmu, ale kniha nie je filmovým prepisom, je to úplne nový prípad.

4. Festive in Death (In Death #39); J. D. Robb – 17 646 hlasov
- Zo série „Smrtící…“ sa zopár dielov objavilo, ale k 39. časti je naozaj ďaleko. Je tiež známa pod menami: Sarah Hardesty, Jill March a Nora Roberts.

5. Top Secret Twenty-One (Stephanie Plum #21); Janet Evanovich – 16 896 hlasov
- V preklade sa objavilo len zopár kníh zo série „Stephanie Plumová“.


Ostatné kategórie ako i ďalšie knihy v kategóriach, si môžete pozrieť priamo na stránke Goodreads.

Zopár drobností o stránke Goodreads.com:

Je to knižná databáza v anglickom jazyku, pre autorov aj čitateľov. Server beží od roku 2007, v súčastnosti má cca 30 miliónov užívateľov a 900 milliónov kníh v databáze. Umožňuje užívateľom komentovať, vytvárať si zoznamy kníh, kvízy, rebríčky, kluby a podobne.


18. decembra 2014
Bea Tomash