Wizards & Warriors

RPG / Dungeon

Starodávny svet Geal Serran, sveta drakov, mágie a legiend o hrdinoch sa už nebude podobať na obraz svoj. Vracia sa temný faraón Kahn zakliaty a uväznený pred svetom, ale kúzlo je zlomené a na nepripravený svet sa valia hordy démonov a zla. Podľa legendy starodávnych z Ishad Nod, len skupina hrdinov môže zastaviť Kahna s mavinovým mečom. Zbraňou ukovanou z oboch strán najsilnejšej moci sveta. Jedna je silou zla a druhá svätosti a spasenia. Jedine vy môžete obnoviť ríšu Geal Sera, legenda začína, teraz…

S hraním hier je to ako s hudbou. Na začiatku vás láka všetko, každý kus diela. A potom časom začnete rozlišovať medzi brakom a kvalitkou. Niektoré hry si vydobyjú pozornosť komerciou, iné kvalitou predchádzajúceho dielu. U Wizards & Warriors ma zaujala doba vývoja cez 3 roky a hlavne to, že dungeon podobného razenia sa od Might & Magic 8 ani neobjavil. Možno trochu nadšenia bolo vo mne aj z tohto dôvodu, ale po zbadaní mena D.W.Bradley na krabici opadol stres a začal som sa tešiť. Toto meno by malo byť známe medzi prieskumníkmi temných hrobiek známe ako deň a noc. Snáď ešte spomenie meno série Wizardy a je všetkým jasné. Wizardy 8 už asi nikdy nespatrí svetlo sveta, ale jej autor pre nás pripravil náhradu s podobným menom, ktorá sa bude snažiť vybudovať podobne slávnu sériu dungeonov v novom miléniu.

Už zo štatistického a hľadiska a hľadiska skúsenosti sa kvalita rpg systému oproti Wizardy nezhoršila, ba viac túto hru okrem technického stvárnenia predčí aj v mnohých iných veciach.

Začínate v jednom malom mestečku sveta Geal Serran, kde si vytvoríte družinku 6 odvážlivcov a budete oboznámený s questom na záchranu sveta. Generovanie postáv nemohlo byť ani lepšie dotiahnuté. Na výber máte z 8 rás. Chýbať nesmú tradiční humanoidní ľudia, elfovia a trpaslíci. Pravdaže na dotvorenie atmosféry tu máte malé pixie víly, tigercat, slonov a nejakých lizardmen. Potom je na výber z 4 základných povolaní: bojovník, mág, zlodej a kňaz. Samozrejme základné obmedzenie na 4 povolania je banálne v porovnaní s neskorším bohatým vývojom porovnateľným s obsiahlym vývojom v Diablo II.

V každom meste máte niekoľko miestnych gíld podľa povolania, miestny úrad krčmu, kde sa dozviete okolité klebety. Práve z týchto miest odpočinku sa vydávate na strastiplné dobrodružstvá do divočiny, ale nikdy bezdôvodne. V meste je questov a všakovakých úloh vždy nadostač. Primárnou potrebou je, aby každá postava vstúpila do nejakej gildy, z čoho plynie viacero výhod v podobe kúpy špeciálnych predmetov, dostávania questov a možnosti trénovania schopností spojených s postupom na vyššiu hodnosť v gilde.

On je totiž bojový systém a systém vývoja postavy zameraný nie len na obyčajné mlátenie jednej držky za druhou. Výsledný efekt záleží od úrovne, sily, presnosti a vycvičenia s danou zbraňou. Totiž každá postava dostáva okrem budíkov do svojich fyzických atribútov aj nejaké pôdy do vylepšenia narábania so zbraňou. Obvykle to je jeden za úroveň plus jeden za zakúpený tréning. Osobne odporúčam špecializáciu na nejaký typ zbrane. Síce tak stratíte možnosť ovládať iné druhy zbraní, ale lepšie niečo poriadne (dvojkombinácia štít a meč, alebo samotnú sekeru) ako všetko povrchne. Kým bojovné typy povolaní sa oháňajú zbraňami, mágovia majú užšiu špecializáciu na elementárne kúzla., pravdaže ani tu sa nedajú v jednej postave obsiahnuť schopnosti vo všetkých elementoch. Mág ma základné elementy oheň a kameň a neskôr sa mu pridajú smrtiace kúzla s postupom na vyššiu hodnosť v gilde. Ale nikdy zase nebude ovládať kňažské kúzla duše. Vždy si môžete družinu vypracovať iným spôsobom a s inou špecializáciou a to robí hru pestrou. Rovnako ako nelineárny dej, ktorý je okorenený veľkým množstvo vedľajších questov nad ktorými strávite 75 hodín čistého hracieho času.

Hore spomínaný mazaný vývojový systém vývoja je korunovaný špecializáciou povolania. V neskorších fázach sa z obyčajného bojovníka môže stať barbar, paladin, samuraj alebo ninja. Kňaz môže byť warlock, nejaký bojový mních alebo paladin. Práve z tohto dôvodu si na konci hry zo skupinky bojovníkov, ktorý začínali v podstate rovnako, môžete vďaka zložitému vetveniu vypestovať úplne odlišné postavy.

Zhrnuté a podčiarknuté, v hre naďabíte na stovky NPC postáv, od tých nie veľmi priateľských až po kľúčové, ktoré vás budú doprevádzať do zdarného konca. S týmto je spojený jeden klad/zápor. A to dialógy. Ku každej komunikujúcej postave je toľko textu, že sa zmyšíte, kým sa ho povypytujete na všetky potrebné veci. Dokonca dakedy sa musíte pýtať cez príkazový riadok pre ďalší postup v hre. To by som bral ako výbornú vec, ale keď niektoré dialógy sú pomalé a tak zdĺhavé a nedajú sa vôbec preskakovať. Niekedy by nemala ísť kvantita na úkor kvality.

Nie s každým sa dá ale komunikovať a týchto postáv je tu väčšina. Bestiár bohatosťou praská, toľko rôznych príšer ste možno ešte nevideli. Tentokrát ale kvantita nejde na úkor kvality a AI počítača je veľmi mazané. Samozrejme je tu zakomponovaných viacero zvratov, ak sa napríklad nepohodnete s náčelníkom priateľských korytnačiek, hneď sa ich friendly úsmevy zmenia na oheň na streche,. Podobný šok zažijete pri stretnutí s duchmi ,ktorých môžete zabiť len kúzlami alebo enchanted zbraňami, ktoré akosik na začiatku hry nie sú. Hlavne z tohoto dôvodu je dôležité si vybrať s každého povolania minimálne jednu postavu pre všetky situácie.

Niet pochýb o tom, že Wizards & Warriors je najtvrdším RPG posledného roku a nezmení na tom nič ani Baldurs Gate II. Čo ma však mrzi, že dlhá doba vyvíjania hry sa podpísala na engine a prostredí hry. Ono, tie kockaté textúry lezú zo začiatku krkom, ale na druhej strane proti prostrediu samému výhrady nemám. Je nádherné a rozsiahle s temnými tajnými zákutiami a to ma okúzlilo. Už sa hra nedrží jednej línie jednej cesty ako u Soldier of Fortune, ale môžete si normálne pripadať ako dieťa, ktoré skúma každý deň nové zákutia svojho okolia a pritom pociťuje pocit nadšenia z objavovania. Tento fakt vzhľadom aj na majestátnu dĺžku hrania láka viac ako 6 hodín na dohratie Gunman Chronicles.

Zamrzí však neprehľadné menu a občasné chybičky v engine, ktorý sa zasekne alebo zhodí, našťastie sa to nestáva veľmi často, ale u takého Tomb Raidera to po 5 dieloch začne vážne liezť na nervy, ale to je už iný príbeh.

2CD, na ktorých sa Wizards & Warriors je veľké množstvo dialógov aj v nahovorenej forme a chýbať samozrejme nesmú rôzny atmosferické fantasy hudobné sprievody, ktoré musia dotvárať atmosféru hry. Podarilo sa, na soundtrack to nebude ale k hre sa absolútne hodí. Tak ma napadá, že od čias prvého Dungeon Mastera sa na tento aspekt dáva až príliš veľký pozor a tak nie je čo kritizovať, ako dobre.

Wizards & Warriors potešil, a ostane niečo ako nevlastný brat série Wizardy, ale na nejaké prekvapenie tohto roku ho pasovať nebudem. Bladurs Gate II ho určite minimálne marketingom prebije. Porovnávať tieto dve hry by bolo neadekvátne, ale keby som si mal vybrať, tak Wizards víťazí, práve kvôli tomu abstinovaniu. Vyskytlo sa tu viacero chybičiek krásy, ale na druhej strane sa hra tvárila originálne aj bez vylepeného mena D.W.Bradley. Zlaté pravidlo porovnania RTS a RPG sa potvrdilo. Realtime Stratégiu zhotovíš hneď za lacný peniaz, kým RPGčko musíš dlhodobo vyvíjať a tak je kvalita zaručená. Áno je to tak, Wizards & Warriors je hardcore RPG.

Wizards & Warriors

Výrobca: Heuristic park Distribútor: Activision

Minimálna konfigurácia: Pentium 233, 32MB RAM Odporúčaná konfigurácia: Pentium II-300, 64MB RAM HDD: 800 MB 3D karta: nie Multiplayer: nie Typ: RPG / Dungeon

Verdikt: Viac než dobrou spomienkou na Wizardy

Hodnotenie: 85%


8. februára 2001
GamesWeb