Totem

Morrell David

Meno David Morrell nie sme zvyknutí spájať so žánrom sci-fi, alebo fantasy. Je to skôr autor špionážnych románov, politicky ladených thrillerov. Ale dosť veľa jeho kníh sa radí do šuflíčka s názvom „horror“. A práve do tohoto šuflíčka patrí aj kniha „Totem“…

Malé mestečko v srdci wyominských hôr je ideálnym miestom pre pokojný život. Tejto mienky je aj bývalý detroitský policajt Nathan Slaughter. Prišiel sem, aby zabudol na život policajta, na traumatizujúcu skúsenosť, ktorá ho vlastne z policajnej práce vyradila. Ale osud to zainačil tak, že aj tu, v mestečku Potter´s Field, vykonáva svoju pôvodnú profesiu – je tu šéfom polície. Nie je sám, koho prenasledujú nočné mory predošlého života. Rovnako je na tom aj miestny patológ, kedysi jeden z najlepších, dnes pracujúci vo svojom rodnom mestečku vlastne preto, že nemal iné východisko. A napokon je tu novinár Dunlap, alkoholik, snažiaci sa vypátrať kolóniu hippies, ktorá kedysi prišla do tohoto mestečka a spôsobila tu nemálo problémov. Starosta Parsons mu dáva v pátraní voľnú ruku, netuší však, čo všetko sa z tohoto vyvinie. A začína to kusom dobytka, ktorý nájde miestny farmár. Mŕtve dobytča je rozpárané a ani stopa po tom, že by dravec, alebo čo zviera napadlo, skonzumovalo niečo okrem krvi. Toto uhynuté zviera ako by spustilo podivnú a strašnú lavínu. Ľudia nachádzajú ďalšie mršiny, napokon čosi začne útočiť aj na samotných obyvateľov mestečka. Tí, ktorí útok prežijú, menia sa v nepríčetné a nebezpečné monštrá… Čo sa v mestečku vlastne deje? Akú súvislosť majú otrasné udalosti s bývalou kolóniou hippies?…

Áno, je to príbeh ako vystrihnutý z Aktov X. Ale niečím sa od Aktov X líši. Je to horror bez akýchkoľvek prvkov nadprirodzena. Rovnako, ako v ďalších knihách Davida Morrella, ktoré som mala možnosť si prečítať, aj tu nachádzam príbeh, postavený na reálnych faktoch, na základe skutočnej udalosti – tento raz sú to novinové správy o podivných úhynoch dobytka v Novom Mexiku v roku 1994. David Morrell v rozhovoroch a predhovoroch svojich kníh sám uvádza, že vždy, keď narazí na zaujímavý námet, hľadá si podklady a fakty, pátra po možných súvislostiach. A v súvislosti so spomínaným úhynom dobytka narazil na povesti o vlkodlakoch a upíroch. No v tejto knihe nič také nenájdeme. Žiadne paranormálne javy, žiadny vampýrizmus, či vlkodlaci. Úplne logické a prirozdené vysvetlenie, práve svojou logikou a prirodzenosťou o to hrôzostrašnejšie…

Ďalšou vecou, ktorú si dovolím pripísať do kolónky kladov, je dobré vypracovanie charakterov jednotlivých postáv. Nie sú to plochí papieroví ľudkovia, každý z nich má svoje staosti, svoje nočné mory, svoj vlastný život.

Štýl rozprávania Davida Morrella sa nemusí páčiť každému. Možno práve preto, ako sa snaží pridŕžať reality a osvetľovať jednotlivé fakty deja. V žiadnom prípade sa tu však nedá hovoriť o rozvláčenosti, alebo o zbytočnom filozofovaní. V konečnom dôsledku máme pred sebou napínavý a celkom akčný príbeh s mrazivým rozuzlením.

Pokiaľ ide o redakčnú prácu, nemám s vydavateľstvom Alpress nijako zvlášť zlé skúsenosti. A nezhoršilo ich ani prečítanie tejto knihy. Možno by som mala výhrady k obálke, názov Totem a vlci v obkľúčení skál evokujú skôr „indiánku“, než horror, ale priznajme si, videli sme už aj horšie prípady. A nakladateľstvo sa v tejto edícii Klokan pridŕža už pomerne dlho jednotnej grafickej úpravy – presviedča nás o tom aj zadná strana obálky s upútávkami na ostatné knihy Davida Morrella. Takže – ak máte chuť na vzrušenie a napätie, pokojne po tejto knihe siahnite.

David Morrell, Totem, horror (Alpress s.r.o/edícia Klokan, orig:The Totem, obálka: Zbyněk Janáček, preklad: Dalibor Míček, cena: 275,– Sk, pevná väzba, 422 strán, ISBN 80–7218–598–5)


31. augusta 2001
Katarína Juričová