Supernova

Thomas Lee

Vesmírna loď Nightingale je akási lietajúca nemocnica. Posádka má šesť členov, z čoho dve sú ženy (všimli ste si, že na každej vesmírnej lodi v histórii kinematografie boli dve ženské, pričom jedna zákonite krvavo pošla a druhá naopak všetko prežila?). Táto loď si poletovala kozmickým priestorom, až raz, keď už bola nuda neznesiteľná (na obrazovke i pred ňou), zachytila núdzové volanie z ďalekej galaxie (ako inak, že?). A tak Nightingale nakopla hypermotory a šupito presto na opačný koniec vesmíru. Lenže na mieste činu čaká kozmických lapiduchov nemilé prekvapenie. Ocitli sa totiž v nepríjemne tesnej blízkosti gigantickej hviezdy, ktorej čoskoro prdne v guli, ako ja a kámo Hawking nazývame explóziu supernovy. Loď však na spiatočný skok potrebuje dobiť energiu. He-he, a medzi časovým limitom na ukončenie tejto procedúry a predpokladaným výbuchom hviezdy zostáva jedenásť minút. Lenže tieto tesné termíny nie sú najväčší problém. Viac oštary bude so zachráneným pilotom malého modulu (áno, to on vyslal S.O.S.). Ten totiž na palubu Nightingale privliekol záhadný mimozemský artefakt. Zatiaľ to vyzerá len ako hnusný modro-fialovo blikajúci počítačový efekt, lenže my sme už videli zopár sci-fi hororov a je nám jasné, že ten krám si spraví k psychiky hrdinov hrudu plastelíny a bude si z nej plackať veľmi škaredých panáčikov…

Už vám asi došlo, že príbeh je bastard prinajmenšom dvanástich slávnych filmových otcov. Nič proti dobrému béčku, veď so súrodencami SUPERNOVY ako Horizont udalosti či Čiernočierna tma sme si užili viac zábavy ako s mačkou v lise na ovocie (vy ste tento rok nevyrábali jablkovicu?). Veď čo tam po originalite, stačí schopný režisér, dobrí herci a slušné triky. A tu sa dostávame k záhade tohto filmu. On totiž všetko, čo som práve vymenoval, má. Za pseudonymom Thomas Lee sa skrýva skúsený starý vlk Walter Hill, ktorý produkoval ságu o votrelcoch a dal svetu niekoľko sympaticky krvavých akčných filmov ako 48 hodín, Červená horúčava, Extrémny predsudok (môj obľúbený) alebo Posledný zostáva. Z hereckého tímu menujme aspoň Jamesa Spadera, Angelu Bassett a Lou Diamond Phillipsa. A triky dodala firma Digital Domain, zodpovedná za Titanic či Piaty element. Takže v čom je, dofrasa, problém? Prečo je SUPERNOVA taký nezáživný zlepenec bez štipky atmosféry a napätia? Ťažko povedať. Vyzerá to, ako keby to celý štáb už po prvom dni nakrúcania zrazu prestalo baviť. Herci sú očividne otrávení, najmä James Spader akoby celý čas myslel na niečo celkom iné (možno na to, že už čoskoro si zahrá v thrilleri The Watcher a bude prenasledovať masového vraha v podaní tučnučkého Keanu Reevesa). Réžia je fádna a vôbec sa nečudujem, že Walter Hill bol vlastnou prácou taký znechutený, že sa vybodol na strihanie natočeného materiálu, odstúpil od projektu a skryl sa za vymysleným menom. Film by urobila zaujímavým snáď už len extrémna brutalita, ale ešte aj krvavé výjavy sú nemilosrdne vystrihané, aby sa dosiahla nižšia veková prístupnosť a celá tá zlátanina zarobila aspoň aké-také peniaze. Prosto tu nie je nič, čo by diváka vytrhlo z driemot, dokonca aj záverečný výbuch supernovy je trestuhodne odfláknutý – niečo modré vám zablysne cez klesajúca viečka a je po všetkom.

Sú filmy, ktoré sa stali prepadákmi, hoci sú nesporne kvalitné (napríklad Blade Runner či Smrtihlav). To však rozhodne nie je prípad SUPERNOVY. Tá si svoje komerčné fiasko úplne zaslúžila. Ja som pri nej zíval tak, že mi skoro odpadla sánka.

Hodnotenie: 2/10 (jeden bod za každé odhalené ňadro Robin Tunneyovej)


1. mája 2001
Ďuro Červenák