Stezky krve

Kuglerová Ivana

Ivana Kuglerová je Lady fantasy, má za sebou kopec poviedok, román a pred sebou sľubnú budúcnosť. Na to, že nezažila ani „čtvrt století poesie“ je to skutočne dosť. Oveľa viac však udiví fakt, že táto mladá žena je autorkou jedného z najkrvavejších a najdeprimujúcejších románov českej fantastiky…

Stezky krve sa nesú v duchu kníh Davida Gemmella. Starého kráľa zvrhne mladík, ktorého tatkom je démon. V pozadí stojí šedá eminencia, čarodejník, ktorý sa rozhodol porušiť Rovnováhu. Postavil sa na stranu Zla, aby získal ešte väčšiu moc. Obáva sa toho, čo spôsobil, no túžba je silnejšia… A podarený polodémon sa číní. Dobýja krajinu za krajinou a používa taktiku spálenej zeme. Už len hŕstka vzbúrencov sa ukrýva v horách, zopár mužov a žien, ktorých – zdá sa – spojil Osud. Osud, ktorý sa snaží obnoviť Rovnováhu…

Román Ivany Kuglerovej je napísaný dobre, no čakal som viac. Kniha sa volá Stezky krve a to meno jej sedí. No iba krv nestačí! Jatky občas pôsobia zbytočne, je to zabíjanie pre zabíjanie, popisy praskajúcich lebiek a páraných čriev nemajú žiaden dôvod, logiku a zabíjajú zmysel knihy. Iste, môžete povedať, aj Kulhánek sa predsa vyžíva v mäsiarskych opisoch. No je tu rozdiel. Kým Kulhánek dopĺňa jatky humorom, tu je masaker doplnený akurát tak depresiou. Kulhánkové črevá povešané po lustroch sú paródiou zabíjania, ale u tejto knihy je to myslené smrteľne vážne. Je to depresívny príbeh o smrti. A to je chyba, druhý krát už túto knihu čítať nebudem…

Druhou chybou knihy je neexistencia hrdinu – hlavný rozdiel oproti Davidovi Gemmelovi (ktorý má podobne depresívne témy a podobné postavy). V Gemmelovych románoch vždy dostanete možnosť vcítiť sa do hlavného hrdinu a obľúbiť si ho, aj keď je to zhodou okolností záporná postava. Ivana Kuglerová takúto postavu nevytvorila, v románe vystupuje množstvo dobre vykreslených osôb, no žiadna z nich nie je kľúčová. Preto, keď v Gemmelovom románe hrdina padne, pocítite ľútosť, keď padajú postavy v tejto knihe (a umierajú ako na páse), sledujete to akosi ľahostajne, bez emócií. Stezky krve sú veľmi chladný román, čo je možno chyba začínajúcej autorky. Žiadny hrdina, žiadny humor, žiadne emócie. Len popisy: osôb, krajiny, magických rituálov a deja. Všetko je dobre vymyslené – postavy sú zaujímavé, krajina príťažlivá, mágia má atmosféru (základom je slovanská mytológia), no ako celok to vyznieva chladne. Akoby som hľadel do hrobky. Hovorím, čakal som viac…

Na druhej strane je to fakt dobre vyrozprávaný príbeh a za tú cenu stojí. Už len preto, aby ste si o rok, dva mohli povedať, že máte kompletnú bibliografiu vynikajúcej autorky fantasy. Lebo ňou Ivana Kuglerová je – len musí ešte trošku dozrieť. Musí ísť na trh nakúpiť kopec humoru, zopár hlavných hrdinov a emócie. Príbeh už má…

Stezky krve, Kuglerová Ivana, fantasy (Straky na vrbě, obálka Jana Šouflová, 246 strán, brož., 135 Kč, ISBN 80–86428–07–9)


15. februára 2001
Rastislav Weber