Seriál Nadácia po troch častiach

Toto si Asimov nezaslúžil

Foundation imdb

Mnoho kritikov považovalo Asimovovu Nadáciu za nesfilmovateľnú. Knihu tvoria epizódy, ktoré delia desiatky a stovky rokov. O to väčšie bolo prekvapenie, keď sa do seriálovej adaptácie pustila spoločnosť Apple.

Prvé, čo si divák všimne, sú fantastické efekty, k čomu sa neskôr pridajú aj kvalitné herecké výkony niektorých postáv. Vieme, že aj s pomerne malým rozpočtom sa dajú urobiť veľké veci, ale v tomto prípade vysoký rozpočet vidíte takmer každú minútu a nie ste odkázaní na svoju predstavivosť.

Úvod krátko približuje Salvora Hardina, jednu z prvých veľkých postáv Nadácie na planéte Terminus. Potom sa flashbackom vraciame k vzniku Nadácie a Harimu Seldonovi. Aj keď niektorí budú mať možno výhrady voči zmene pohlavia niektorých postáv, príbeh to zmení minimálne. Hari Seldon ohlasuje, že matematické rovnice psychohistórie predpovedajú úpadok a pád ríše, čo je pre väčšinu zúčastnených nepredstaviteľné a začína sa práca na Nadácii.

V tomto sa seriál zatiaľ výrazne nevzďaľuje od základného deja knihy. Tu je však ukrytý celý problém tejto adaptácie. Autorom scenára jednoducho chýbal podrobný dej. Kým v prípade Duny, Piesne ľadu a ohňa alebo Pána prsteňov mali tvorcovia adaptácie problém, čo pri filmovom či seriálovom spracovaní vynechať (#ChcemeTomaBom­badila ), v tomto prípade sa naskytol podobný problém, aký sme videli pri Hobbitovi – ako z pomerne krátkeho textu vyrobiť niekoľko hodín vizuálneho diela.

V niektorých prípadoch to funguje perfektne. Napríklad genetická dynastia Cleona I. je skvelý nápad, rovnako ako napätie na planéte, ktorá považuje intelektuálny rozvoj za herézu. Vyzerá to tak, ako by tieto nápady čerpali z niektorej z poviedok, ktorých Asimov napísal viac ako veľa. Rovnako dva druhy nadsvetelného pohonu – pomalý a skokový iba vylepšujú efekt a dá sa predpokladať, že práve týmto spôsobom bude neskôr vyriešený technologický úpadok a vzdialenosť od centra galaxie.

Pri iných dodatkoch je výsledok rozpačitý. Celá dejová línia teroristického útoku na vesmírny výťah, deštrukcia na planéte Trantor a neskorší planetárny útok na bojujúce planéty vyzerajú takmer ako snaha ukázať divákom veľkolepé efekty a povedať: „Pozrite sa priatelia – aj na toto máme peniaze“. Ešte horšie je to s dopracovanou romantickou dejovou líniou, zmienkou o vojne s AI alebo časovým trezorom. V druhej a tretej časti sa tak dej úplne odklonil od pôvodnej knihy a namiesto inteligentného scenára tu máme príbeh, ktorý pracuje s nelogickými rozhodnutiami. Asi najkrajším príkladom je kolonizácia planéty Terminus, kde sa desiatky rokov po osídlení jej obyvatelia – špičkoví vedci, nepokúšajú prísť na to, čo obsahuje tajomný trezor. Po prvom pokuse, ktorý nedopadol slávne vzhľadom na akési silové pole, ktoré túto stavbu obklopuje a bráni živým bytostiam sa k nej priblížiť, túto záhadu jednoducho nechali tak. Zaujímajú sa o ňu jedine deti, ktoré ju považujú za akúsi skúšku odvahy. Logika, ktorú nám tu autori scenára navrhujú, si môže podať ruku s odborníkmi z Prometea a jeho skvelej misie.

Vďaka podobným nápadom sa dojem celého seriálu mení na zmes nápadov z iných sci-fi a z veľkolepej ságy génia sci-fi je tu seriál, ktorý diváka vizuálne zaujme, ale jeho podobnosť s originálom je podobná ako pri „adaptácii“ Ja, robot.


Nadácia (orig.: Foundation)
Televízny seriál
Žáner: sci-fi
Výroba: USA, 2021, jedna epizóda 50 – 69 minút
Réžia: Rupert Sanders, Alex Graves, Andrew Bernstein
Scenár: Victoria Morrow, Leigh Dana Jackson, Josh Friedman
Hrajú: Jared Harris, Lee Pace, Slaney Power, Laura Birn, Leah Harvey, Terrence Mann, Mido Hamada, Geoffrey Cantor, Brian F. Mulvey, Cassian Bilton a ďalší.


Recenzent Igor Čonka digitalizuje staré knihy pre Zlatý fond SME, je nadšenec alternatívnych dejín a členom projektu Zabudnuté knihy. Preložil niekoľko kníh a je autorom detektívky Nikomu nebudeš chýbať.

Pod týmto linkom nájdete články od Igora Čonku na Fandom.sk.


8. októbra
Igor Čonka
Zdroj informácií