Rozhovor s Petrou Neomillnerovou

Petra Neomillnerová; zdroj: www.pevnost.cz

Petra Neomillnerová (* 1970) je jednou z najúspešnejších autoriek súčasnosti. Vo svojej tvorbe sa zameriava predovšetkým na fantasy. Jej práce sa vyznačujú nielen veľmi pútavým literárnym štýlom, ale až naturalistickou surovosťou a tvrdosťou – ako po stránke dejovej, tak i v charakterizácii postáv. Práve to dáva jej textom nádych skutočnosti. Jej hrdinky sú drsné a naozajstné ženy, ktoré sa dokážu postaviť na odpor pravidlám spoločnosti. Sú hrdé, bojovné a neskrotné. Nikto nemá šancu im čokoľvek prikázať, nikto ich nedonúti urobiť niečo, čo samy nechcú, a nikto im nezoberie to, čo nechcú dať. Žijú, aby prežili, čo vo svetoch, ktoré pre nich Petra Neomillnerová tvorí, nie je vždy jednoduché. O to je to však zaujímavejšie.


V nakladatelství Epocha vychází Petře Neomillnerové další kniha o rusovlasé čarodějce Moire. Po čtyřech letech se oblíbená česká autorka vrací k Písním čarodějky druhým dílem Hon na lišku, tak jsem si pro ni připravila pár otázek.

Co můžeš čtenářům prozradit o svém novém románu Honu na lišku, nač se můžeme těšit?

Oproti prvnímu dílu přibylo akce i intrik, mocenských bojů a nečekaných aliancí. I vyprávěcí postup jsem tentokrát zvolila trochu jiný.

Jak těžké je se po delší době vrátit k Moire, naladit se na její charakter, mluvu a emoce?

Bylo to hodně těžké, ani ne tak kvůli naladění na Moire, roli spíš hrála poměrně dlouhá doba, která uplynula od napsání prvního dílu. Nakažení byli mou románovou prvotinou, dneska už přece jen vidím některé věci, zejména z hlediska řemesla, jinak.

„Odskočíš“ si po Honu na lišku k jiné sérii, nebo čtenáři mohou brzo očekávat třetí díl Písní čarodějky?

Pravděpodobně si od Moire odskočím jen k Moire, každopádně se uvažuje o povídkové sbírce z Moiřina světa, která by mohla vyjít dřív než třetí díl Písní čarodějky

Mohla by se teoreticky potkat Moire s Lotou, nebo to je jiný svět a jiná doba?

Nepředpokládám, že by se někdy potkaly, i když se pohybují ve světech, které mají styčné body.

V Epoše ti nedávno vyšel Magický herbář a před ním Magický zvěrokruh. Je to pro tebe odpočinek od beletrie, nebo naopak beletrie je odpočinkem od knih o magii?

U magických knih odpočívám, jsou to takové moje „kuchařky“.

Využíváš poznatky sesbírané pro knihy o magii i do svých beletristických knih?

Určitě. Svým žákům v hodinách tvůrčího psaní vždycky říkám „pište o tom, o čem něco víte“ a sama tak taky činím :) Dá se říct, že zájem o magii mě k fantastice přivedl a některé zážitky znám z praxe. Ono věštit na středověkém trhu, nebo v nákupním centru na Novodvorské není takový rozdíl. Každopádně „čaroděj tvrdý chleba má“, to jsem si ověřila :)


29. novembra 2011
Renata Heitelová