Rozhovor: Albrecht Smuten a jeho satirická komiksová terapia

Albrecht Smuten
Pac a Pussy
Pac a Pussy - strip

Komiks Pac a Pussy sa stal známy vďaka internetu a pred časom sme recenzovali jeho knižné vydanie. A keďže Pac a Pussy sa zatúlali aj k nám, povedali sme si, že by nebolo vôbec na škodu vyspovedať aj ich tvorcu (respektíve mačacieho boha), Albrechta Smutena. Jeho informácie môžu byť totiž kľúčové k pochopeniu jeho sarkastických vtipov.


Ahoj, mohol by si nám predstaviť najprv seba a potom svoje mačky?

Já jsem Albrecht, je mi 35 a starám se o dvě kočky. Bílý kocourek je Pac a šedivá kočička je Pussy. Žijou v temnotě, ale myslím, že jim to až tolik nevadí. Pravděpodobně nejsou sourozenci, i když by mohli být. V té temnotě je to asi jedno.


A staráš sa o ne iba na svojich stránkach alebo si si zaobstaral aj živé kópie?

Mam jednu živou, zrzavou, jmenuje se Dvířka podle postavy z Nikdykde od Neila Gaimana.


A ja som si myslel, že Garfield. A odkiaľ teda berieš inšpiráciu pre svoje stripy?

Na internetu. Tématy stripů jsou magoři, podvodníci nebo lidé, kteří využívají spirituality, aby se mohli cítit lepší než ostatní. A na internetu je jich habaděj. Samozřejmě mám s takovými lidmi spoustu zkušeností z reálného života, ale s nikým z nich se už dávno nebavím.


Máš nejaký zaujímavý prípad, s ktorým by si sa nám mohol pochváliť?

Před mnoha lety jsem měl zdravotní problém, se kterým jsem byl za třemi alternativními léčiteli. Jeden mi diagnostikoval rakovinu plic, jeden zlatého stafylokoka a jeden selhání čtyř vnitřních orgánů. Samozřejmě mi pak naordinovali stejnou předraženou blbost, kterou ordinují na všechno (koloidní stříbro, bioinformační kapky). Ve skutečnosti to bylo astma z alergie na potkany, které jsem choval.


Vidím, že si to veru nemal veľmi ružové. Dúfam, že terapia s Pac a Pussy ti aspoň trochu pomohla.

Kočičky nejsou ani tak terapie pro mě… Je spíš snaha ukázat ostatním lidem, že jsou obklopeni hyenami, které v nich vyvolávají strach, aby na nich vydělaly peníze. Tím myslím nejen šarlatány, ale taky všelijaké šamany, vůdce sekt a samozřejmě představitele klasických náboženství. Ani pro ten účel kolikrát nemusím vymýšlet nic složitého, stačí to říct na rovinu a absurdita a směšnost věci vyjde najevo sama.


Pre akú vekovú kategóriu by si odporučil túto ojedinelú satiru?

Dobrá otázka. Já jsem myslel, že to je pro lidi zhruba mého věku, ale na letošním Světě knihy (kam šla knížka rovnou z tiskárny) to prý četli hlavně důchodci, kteří se chtěli zasmát, a děti, které to sice nechápaly, ale smály se taky. Takže je to možná multigenerační věc.


Aká bola sociálna cesta Pac a Pussy k popularite na facebook a čo jej predchádzalo?

Pac & Pussy jsou od začátku na FB, nic tomu nepředcházelo. Až letos jsem je začal dávat i na Instagram a nedávno jsem jim založil účet na Patreonu, kde se dá za drobný poplatek vidět i nějaký ten bonusový obsah.


A aké sú zatiaľ ohlasy na knižku?

Zdá se, že spíš pozitivní. Vyšla na ní řada internetových recenzí, jedna časopisová (v Pevnosti) a jedna reportáž v České televizi. Hodnocení na knižních databázích jsou poměrně vysoká.


Sú v pláne aj dalšie knihy s Pac a Pussy?

Stripy dělám pořád, dvakrát týdně. A doufám, že mi příští rok vydají další knížku.


Chystáš aj nejaké inovácie vzhľadom na témy a takmer identické obrázky?

Téma určitě měnit nebudu. Kočičky jsou dost úzce zaměřené a působilo by divně, kdyby začaly třeba komentovat politiku nebo dělat vtipy o hokeji. Grafické úpravy (gestikulace, rekvizity) dělám pokaždé, když je to nutné. Není to často.


Ďakujeme za rozhovor.


Literárno-komiksový recenzent Peter Šufliarsky publikuje okrem portálu Fandom.sk aj na svojom blogu Šufloviny. Sám seba považuje za svojského milovníka umenia, zaujímavých nápadov a predovšetkým humoru s primeranou dávkou recesie. Pod týmto linkom nájdete články Petra Šufliarskeho na Fandom.sk.


Foto: Archív Albrechta Smutena


Súvisiaci link

Komiks: Pac a Pussy


26. decembra 2019
Peter Šufliarsky