Retro: El habitante incierto

El habitante incierto - poster

Čo ak ste sami doma a zistíte, že to nie je pravda?

Od Félixa (Andoni Gracia) sa práve odsťahovala jeho láska Vera (Mónica López). Zostáva sám v dome, ktorý má viac ako tisíc metrov štvorcových. Jemu však obrovské priestory ako architektovi vyhovujú. Raz mu na dvere zaklope záhadný muž a prosí ho, či by si od neho mohol zavolať, vraj je to dôležité. Félix mu to horko-ťažko dovolí a nechá ho na okamih samého v miestnosti s telefónom. Lenže okamih niekedy stačí. Keď sa vráti, chlap je preč. Čudné, no ľudia sú všelijakí. Lenže už v najbližších hodinách začne byť Félix presvedčený o tom, že muž nikdy neodišiel…

Španielsky hororový (?) psychotriler El habitante incierto u nás nikdy nebol oficiálne uvedený, je však veľmi zaujímavý a i z toho dôvodu vás naň chceme upozorniť prostredníctvom dnešného Retra. Venuje sa strachu prameniaceho z desivého presvedčenia, že náš domov (ktorý sme dovtedy vnímali ako jedno z najbezpečnejších miest na planéte) už nie je naším domovom. Vnikol doňho nový, cudzí, nepriateľský, zlý element. Home invasion je samostatný subžáner (napr. Oni s Liv Tylerovou alebo prvá Očista). Dnes rozoberaná snímka však nie je typickou ukážkou home invasion. Je oveľa rafinovanejšia, prepracovanejšia a komplikovanejšia. Čo je dobre (lebo je to osviežujúce) a zároveň zle (t. j. blbo sa o tom píše).

Ruku na zvonček, každý z nás, keď je sám doma, či už ide o byt alebo dom, raz za čas počuje čudné zvuky a má podivný pocit. Môže za tým byť prievan? Sadajúci si starý dom? Alebo je tam s vami šialený cudzinec, ktorý vám chce ublížiť? OK, to posledné asi nie. Ale občas sa môže stať aj to.

Okolo roku 2000 som strážil stajňu ďaleko od všetkého a všetkých. Jesenné a zimné noci boli poriadne temné, hlboké a nekonečné. Plné zvukov a tieňov. Nebolo mi všetko jedno. Vždy som ale skôr či neskôr vypátral, že za tým nie je nič hororové. Veľakrát šlo o vietor. Za bežných okolností tuctový zvuk znel o pol druhej nadránom úplne inak, ako za bieleho dňa.

Po tejto stránke je El habitante incierto bravúrny. Majstrovsky narába s predstavivosťou, hrdinovou aj našou. Čo je výplod jeho, respektíve našej fantázie? Čo z toho sa deje naozaj? Spôsobil udieranie prievan, ktorý otvoril okno, a teraz hluk vydáva okenica alebo je za tým niečo desivejšie? Ústredný dom je prekrásny a napínavé scény nepríjemné a zlovestné. Španielsky režisér Guillem Morales má zjavne talent, čo potvrdil aj svojím neskorším filmom (hispánska mrazivá pecka Los ojos de Julia z produkcie Guillerma Del Tora).

Bohužiaľ, po prvej polovici prichádza druhá a vtedy sa príbeh začne uberať nečakaným, prekvapivým smerom. Ten je síce príjemne osviežujúci, ale zároveň je to smer, ktorý nie je zďaleka taký skvelý, ako ten v prvej polovičke. Miestami sa z príbeu stáva dokonca až fraška. Zrejme zámerná a stále poriadne psycho, ale proste fraška. Až ku koncu sa film atmosférou vráti k temnote.

Z podobne ladených domových a voyeuristicko-stalkovských snímok spomeňme Chlapca s Lauren Cohan, The Pact od Nicholasa McCarthyho, Cudzinec v dome s Garym Buseym, Kým spíš od Jamuea Balaguera alebo čiastočne možno aj slávny Úkryt od Davida Finchera.

A teraz ku spoilerom.

Ako to teda celé bolo? Film som videl niekoľkokrát a na nete som čítal množstvo názorov na jeho zvraty. Napriek tomu stále nedokážem niektoré veci na sto percent vysvetliť, čo nie je ani tak chyba mojej nízkej inteligencie, ako skôr spôsobu, akým sú natočené. Je podvratný, zákerný a schválne nezrozumiteľný. Svoje robí i spôsob, akým sa narába s psychikou titulnej postavy. Na začiatku išlo o normálneho chlapa, ktorého rozhodil odchod milovanej ženy. No keď ste sa s niekým rozišli vy, vari ste sa nasťahovali do domu cudzieho človeka, ktorý v ňom stále býval? Asi nie, však? Každopádne! Pokúsme sa vziať to chronologicky, o­kej?

Vera sa odsťahuje od Félixa. Félix dnu pustí muža. V skutočnosti ide (to ale Félix nevie) o jeho suseda Martina, ktorý býva vo vedľajšom dome s ochrnutou manželkou. Martin ako vášnivý archeológ podľahol hobby a vo svojej pivnici našiel „niečo“. Tunel, priestor. Má podozrenie, že vedie k susedovi. Toto je trocha zahmlené, nikto sa tomu vo filme nejako extra podrobne nevenuje. Čo je škoda, lebo to má podstatný vplyv na neprehľadnosť zápletky, ale čo už, musíme sa s tým zmieriť. Martin si to ide k Félixovi overiť pod falošnou zámienkou nutnosti zatelefonovať si. Félixovi tvrdí, že telefónna búdka na ulici nefunguje, ale zjavne ide o klamstvo, keďže Félix neskôr zistí, že je funkčná. Ťažko povedať, prečo Martin Félixovi na rovinu nepovedal, že sú susedia a z takých a takých dôvodov ho zaujíma Félixova pivnica. Veď nešlo o nič strašné. Tak či tak, od nič netušiaceho Félixa dostane požadované informácie o pivnici a keď je Félix mimo izby, odíde z domu preč. Ťažko povedať, prečo sa s ním normálne nerozlúčil, no ak by to urobil, nemali by sme film. Martin sa následne od Félixa vráti domov, kde sa zavrie do svojej pivnice a pokračuje vo svojom výskume. Tam ho však zamkne jeho manželka. Prečo? Je to komplikované, ale zároveň dosť podrobne vysvetlené ženou samotnou v jednej konkrétnej dialógovej pasáži. Mala proste na to dosť dôvodov. Pred políciou a sudcom by to neobstálo, ale po psychologickej stránke áno.

Martin bol chorý a keď sa nedostal k svojej dávke, zomrel. V pivnici. Predtým sa však pokúsil dostať sa z nej von. Konkrétne prebúrať sa krompáčom k susedovi (viď. diera, ktorú po sebe zanechal). Tu však narážame na problém. Ak by ste boli Martin, vedeli by ste, že v pivnici môžete zomrieť a mali by ste po ruke krompáč, čo by ste urobili? Prebúrali by ste hrubý a silný tehlový múr alebo drevené dvere, na ktoré stačia dva letmé údery a ste vonku? Prečo Martin zvolil stenu, zostáva záhadou. Mám však jedno možné vysvetlenie – dieru v stene mohol urobiť ako prvú a keď vďaka nej zistil, že za ňou je priestor, napadlo mu ísť sa spýtať Félixa na jeho pivnicu. Potom utekal do svojej, tam ho zamkla žena, utekal pre krompáč, aby prerazil dvere, schmatol krompáč a vtom zomrel. Čiže dieru vytvoril dávno predtým, než ho v pivnici zamkla manželka. To už ako-takú logiku dáva, či nie?

Niektoré drobnosti vysvetlíme bez problémov. Kto zabuchol Félixa v jeho pivnici? Prievan – v tom čase už v stene bola diera od Martina, ktorou fúkalo. Ako však vysvetliť zvuky, ktoré Félix počul? On sám si myslel, že ich spôsobuje votrelec, ktorý s ním žije v dome. V skutočnosti ich mohol spôsobovať Martin. Ako? Tým, že sa krompáčom snažil prebúrať do Félixovej pivnice. Lenže ak akceptujeme toto vysvetlenie, potom sa opätovne vraciame k problému č. 1: prečo Martin krompáč použil na silnú stenu a nie na slabé dvere??? Odišiel z domu alebo sa v ňom ukrýval? To je otázne. Viackrát som sa nad tým hlboko zamyslel a došiel som k záveru, že (chvíľa hrobového ticha…) odišiel. Prečo teda vôbec prišiel dnu? Aby od Félixa zistil, či je súčasťou jeho domu pivnica?

Jedna z nevysvetliteľných vecí, ktoré som spomínal hore, je nález v kúpeľni. Félix v nej nájde mokrý uterák, v umývadle chlpy, použitý holiaci strojček a rozhádzanú posteľ, v ktorej niekto spal. Toto sa vysvetliť nedá, vlastne dá, ale iba Félixovou paranojou. Je možné, že sa oholil sám, zabudol na to a chlpy v umývadle pokladal za chlpy cudzej osoby? Mokrý uterák sa mu zdal? Rovnako neustlaná posteľ? Asi nie. Skrátka, toto vysvetliť neviem. Jedine, že by do domu prišla jeho bývalá, čakala naňho a keď sa nedočkala, vyspala sa v jeho posteli a ráno si dala sprchu a oholila si nohy. Inak vážne netuším. Práve ju Félix smrteľne postrelil u seba doma. Myslel si, že ide o votrelca, nevidel osobe do tváre pre tmu, napálil to do nej a zamkol ju v izbe. Tam umrela. Išla za ním preto, aby mu povedala, že s ním čaká dieťa. To je OK. Zato dosť bije do očí fakt, že tam umierala niekoľko dní, čo je dosť čudné, ale nie nereálne. V jednej chvíli Félix zo „srandy“ zavolá z búdky na ulici k sebe domov. Niekto to dvihne. V tej sekunde zdesený Félix položí a uteká domov, kde „votrelca“ postrelí. V skutočnosti postrelil svoju bývalú. To ona dvihla vyzváňajúci telefón, no jej hlas nepočul, lebo okamžite položil.

Čo sa vysvetliť nedá? Po sexe s Verou ju Félix nachytá v kuchyni, ako sa s niekým rozpráva. S kým? Telefón v ruke nedržala a ak by aj držala, tak to, čo hovorila, bolo značne podozrivé a zvláštne. Avšak žiadny telefón nemala. Čiže sa musela rozprávať s niekým v miestnosti. S Félixovým „votrelcom“? Ale veď už sme sa plus mínus zhodli na tom, že s tým nie, keďže žiadny votrelec v dome nikdy nebol. Potom s kým? Mohlo sa to Félixovi iba zdať? Čo by nemohlo. Lenže vo filme, v ktorom sa hlavnej postave môže zdať natoľko kľúčová scéna, je možné prakticky všetko, a tým pádom to nemá zmysel analyzovať. Alebo sa nerozprávala s votrelcom, ale s ešte nenarodeným dieťaťom?

Ďalším hluchým miestom je línia so susedou a jej psom. Zviera vo Félixovom dome chytí stopu, čo je ale trocha zvláštne, lebo preňho ide o v podstate cudzie územie, čiže nemá dôvod agresívne reagovať na pachy iných osôb, než je Félix. Ale kašľať na logiku. Následne susedka umiera pádom zo schodov. Sotil ju dole niekto alebo ju strhol pes? Prikláňam sa k možnosti B, keďže možnosť A (votrelca) sme vylúčili. Asi.


El habitante incierto (orig.: El habitante incierto)
Žáner: horor, triler
Výroba: Španielsko, 2004, 90 min.
Réžia: Guillem Morales
Hrajú: Andoni Gracia, Mónica López, Francesc Garrido a ďalší.


Recenzent Ivan Kučera je pod prezývkou Tron aktívny na stránkach CSFD.cz a s jeho článkami sa môžete stretnúť aj na jeho autorovom blogu. Ivana Kučeru poznáme aj ako autora knihy Obchádza nás temnota, na ktorú tu máme recenziu a môžete si ju kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link.


Všetky články rubriky Retro nájdete pod týmto linkom.


29. marca
Ivan Kučera