Reportáž: Svet podľa Julesa Verna

Reportáž: Svet podľa Julesa Verna pán spisovateľ
Reportáž: Svet podľa Julesa Verna - dalekohľad ku hviezdam
Reportáž: Svet podľa Julesa Verna - putovanie v balóne

Dva roky prázdnin, Deti kapitána Granta, Päť týždňov v balóne, Dom na paru, Morská obluda, Robur dobyvateľ… Tieto názvy kníh (a mnohých ďalších) spája jedno meno – Jules Verne. Jeho nositeľ je považovaný spolu s H. G. Wellsom za zakladateľa vedeckofantas­tického žánru v literatúre. Toto meno dokáže nás starších vtiahnuť do detských čias, keď sme jeho romány čítali kdekoľvek a kedykoľvek (teda aspoň ja). A keďže minulý rok uplynulo 185 rokov od narodenia tohto významného francúzskeho spisovateľa (narodil sa 8. februára 1828 na ostrove Feydeau), v Shopping Palace Zlaté Piesky sa uskutočnila výstava pod názvom Svet podľa Julesa Verna, ktorá trvala od **16. 11. do 15. 12. 2013***.


Hneď vo vstupnej hale Shopping Palace návštevníkov privítali veľké plagáty upozorňujúce na túto výstavu. A pod nimi sa nachádzala pracovňa Julesa Verna. V nej ste mohli nájsť nielen samotného spisovateľa, ale i jeho knižnicu, písací stôl, ďalekohľad a hlavne ukážky z jeho diel (samozrejme pod sklom). Ak ste si nasadili slúchadlá, ktoré boli na ľavej strane pracovne, mohli ste si vypočuť úryvky z jeho kníh.

O kúsok ďalej bola postavená zemeguľa z románu Cesta do stredu Zeme. Dalo sa vstúpiť do jej vnútra, kde ste si mohli pozrieť i filmy s náučnou tematikou. Nasledoval slon ťahajúci električku z knihy Cesta okolo sveta za 80 dní, ponorka Nautilus kapitána Nema s krakenom z diela Dvadsaťtisíc míľ pod morom.

Hovorí vám dačo názov Číňanove trampoty v Číne? Pre mňa bola táto kniha veľkou neznámou, a to môžem povedať, že som prečítal skoro všetky „verneovky“, ktoré u nás vyšli.

Z cestovania do stredu Zeme, po zemi, pod morom, som sa ocitol vo vzduchu. Začalo to vyše osemmetrovým balónom z románu Päť týždňov v balóne (pri ňom ste si mohli zahrať menšiu hru a navštíviť miesta, ktoré navštívili aj hrdinovia spomínanej knihy), potom nasledovala raketa z knihy Cesta na mesiac a záver výstavy uzatvárala loď Albatros z románu Robur – pán sveta.

Pri každom z vystavených exponátov bol uverejnený i krátky obsah a ilustrácie zo starších vydaní knihy, ku ktorej patrili. Nechýbali náučné hry, filmy nielen pre najmenších, ale i dospelých, ktorí si zaspomínali na detstvo.

Vyše 60 románov preložených do 148 jazykov po celom svete urobilo z Julesa Gabriela Verna jedného z najpreklada­nejších spisovateľov sveta. Mnohé z jeho vízií, ktoré opísal vo svojich románoch, sa neskôr stali skutočnosťou. Verím, že táto výstava nebola len spomienkou na roky v krátkych nohaviciach pre dospelých, ale že poskytla veľa inšpirácie k čítaniu tým mladším, ktorí Verneove diela zatiaľ nepoznajú. Dúfam, že výstava zavíta i do ďalších miest.


Foto: autor

Reportáž: Svet podľa Julesa Verna - zemeguľa Reportáž: Svet podľa Julesa Verna - putovanie vlakom Reportáž: Svet podľa Julesa Verna - putovanie ponorkou
Reportáž: Svet podľa Julesa Verna - plagáty Reportáž: Svet podľa Julesa Verna - kokpit Reportáž: Svet podľa Julesa Verna - letúň

10. januára 2014
Serjoža Serjožovič