Recenzia: Willow (seriál)

Legendárny čarodejník sa vracia, aby opäť čelil zlej kráľovnej Bavmorde. Prejaví sa tá, ktorú pred dávnymi rokmi zachránil, a naplní sa proroctvo?


Po mnohých a mnohých rokoch v galaxii ďaleko a ďaleko… dobre, neľakajte sa, nebudeme tu hovoriť o ďalšom Star Wars produkte, ale o jednom podarenom fantasy úlete filmového mága Georgea Lucasa. Na obrazovky sa nám vracia milovaný Willow, tentoraz v seriálovej podobe. Teda, v niečom, čo sa snaží vyzerať ako seriál, ale veľmi sa mu to nedarí. Nepredbiehajme však a poďme pekne od začiatku.

Pôvodný film z roku 1988 pravdepodobne pozná väčšina starších fanúšikov. Pre každý prípad si ho v krátkosti zrekapitulujme – nezaškodí zaspomínať si na to, čo bolo dobré. Trpaslík Willow (Warwick Davies) nájde pri vode malé dievčatko, ktoré uniklo zlej čarodejnici. Vydáva sa s dieťaťom na cestu, aby ho odniesol späť k ľuďom. Získava na svoju stranu žoldniera Madmartigena (Val Kilmer) a dostáva čarodejnú palicu, aby sa stal mágom. Spoločne prekonajú množstvo nebezpečných prekážok. Odvážny trpaslík zisťuje, že sa v skutočnosti stará o budúcu vládkyňu, ktorá má podľa proroctva poraziť zlú kráľovnú Bavmordu a nastoliť vládu dobra. Nakoniec sa im to spoločne podarí a ďalších dvadsať rokov žije svet v mieri.

Potom si niekto v štúdiu Disney+ povedal, že by bolo fajn natočiť pokračovanie, aby divák mohol uvidieť obľúbených hrdinov znovu. Nie ale ako film, lež ako seriál. Ten začína na kráľovskom hrade Tír Aslín, v ktorom vládne Sorsha (Joanne Whalley), dcéra porazenej Bavmordy a manželka hrdinu Madmartigena. Kráľovná chystá svadbu svojej dcéry Kit (Ruby Cruiz). Zásnuby sú však prekazené, pretože zlo sa opäť prebudilo a unieslo princa Airka (Dempsey Bryk). Na jeho záchranu sa vydáva partia nesúrodých hrdinov, medzi nimi aj tá, ktorá mala podľa proroctva poraziť zlo – Elora Danan (Ellie Bamber), a v neposlednom rade i čarodejník Willow.

Už z trailerov mohlo byť jasné, že seriál bude mať skvelé vizuálne spracovanie, nápadité lokácie aj zaujímavé efekty. V tomto ohľade je seriál viac ako dôstojný nástupca pôvodného filmu. Po grafickej stránke je toho málo, čo sa dá vytknúť, hoci mnohí diváci môžu mať problém s niektorými scénami, ktoré sa odohrávajú v tme či za slabšieho svetla. Plusom je aj to, že namiesto zvučky ponúka každá epizóda krátke zhrnutie predchádzajúceho deja, ba aj snahu o akúsi rozprávkovosť tým, že sa otvára kniha, aby nám ukázala nasledujúci dej. Titulková sekvencia je vynikajúco spracovaná a pridáva pár bodíkov k záverečnému hodnoteniu . Keby všetko ostatné dosahovalo rovnakú úroveň, celkový dojem mohol byť vskutku vynikajúci.

Najväčším problémom seriálu je veľmi slabý, slušne povedané nudný a miestami až príšerný scenár. Takisto aj zlá réžia, ruka v ruke so strihom. Osem dielov si podelili štyria režiséri a na každej dvojici epizód je badať veľké množstvo rozdielov a nevyváženosť. Po scenáristickej stránke ide o jedno z veľkých sklamaní posledných rokov. Zatiaľ čo v prvých častiach by ste chceli niekoľko minút škrtnúť, aby ste nezaspali, v tretej zase máte pocit, že skáčete hore dolu akosi prirýchlo. A taktiež skáčete na miesta, kde by ste si to ani v sne nepredstavovali. V ďalších dieloch zápletka pôsobí prvoplánovo a ťažko tu hľadať nejaký výraznejší nápad. Počas celej stopáže dokáže hociktorý divák nájsť viacero logických a do očí bijúcich chýb, až vyvstáva otázka, či sa tomuto niekto naozaj seriózne venoval. Príklad za všetko: Willow nepoužije mágiu na záchranu jednej postavy s odôvodením, že sa musí šetriť do záverečného súboja. Tesne pred ním sa ale zahrá na Harryho ako v bitke proti Voldemortovi. Ani Gandalf nemal väčší ohňostroj.

Na prvý pohľad je jasné, aké je rozloženie postáv. Muži – až na výnimky, sú slabí, zženštilí, ženy sú silné a odhodlané na všetko. Noví hrdinovia nie sú ničím výnimoční. Pôsobia ako partia tínedžerov na výlete a k tomuto dojmu prispieva aj ich herecké umenie. Svetlom v tme je výkon charizmatického Amara Chadha-Patela v role Boormana ako náhrada za Vala Kilmera, ktorý je po ťažkej chorobe a nemohol sa tak do tohto projektu zapojiť, čo možno nakoniec ani neľutoval. Amar hereckým umením miestami zatieňuje aj fenomálneho Warvicka. Ten si ale i napriek tomu evidentne užíva návrat do ikonickej úlohy. Vzťahy medzi postavami pôsobia veľmi nevyvážene. Pri dialógoch divák často trpí, pretože miešať za každú cenu moderné výrazy do fantasy sveta nerobí dobrotu. Okrem toho, väčšina rozhovorov vám príde ako balast, namiesto toho, aby ste sa dozvedeli niečo podstatné. Je očividné, na akú vekovú skupinu je seriál zameraný. Aj medzi tínedžermi sa ale určite nájdu diváci, ktorí si pomyslia, že toto je už aj pre nich silná káva. Teda slabá.

O humor, lepšie povedané o pokusy o humor, nie je núdza. Vtipy však pôsobia ako nasilu a často sú použité vo veľmi, ale naozaj veľmi nevhodnej situácii. Kaskadérske kúsky aj šermiarske akcie vyzerajú na prvý pohľad efektne, bohužiaľ aj amatérsky až komicky. Zatočiť sa pri každom údere s mečom a odhaliť tak nepriateľovi nekrytý chrbát je zlá taktika. Toto nie je Zaklínač, kde pohyby mali predstavovať tanec s čepeľou, lebo hrdinovia boli neľudsky rýchli. Zachytiť meč naplocho, keď je úder vedený s celou silou zvrchu, a utlmiť tak náraz bez najmenšieho zachvenia, to je vrchol. A to ešte jednou rukou! Ani kostýmy diváka nenadchnú, skôr naopak. Ak by išlo iba o tie s fantasy prvkami, dalo by sa to pretrpieť, ale prítomnosť rifľových búnd môže v divákovi vyvolať dávku znechutenia.

Ani hudba veľmi neočarí, napriek tomu, že soundtracku sa chopil ostrieľaný skladateľ James Newton Howard. Snaha nahradiť pôvodnú hudbu legendárneho Jamesa Hornera nestačí a výsledok je nevýrazný. Celkový dojem kazí aj zapojenie moderných piesní. Ak by išlo o ich citlivé zakomponovanie, mohlo by priniesť do diela sviežosť, no tu je skôr na obťaž.

Treba pripustiť, že tejto počin sa zrejme zaradí do hlbokého podpriemeru a nie je možné ho úprimne odporúčať, možno iba ak pre silné povahy. V dnešnej dobe, keď dostávame fantasy filmov a seriálov v priehrštiach, je seriál Willow výrazným sklamaním a vôbec sa nedá považovať za adekvátne pokračovanie kultového filmu. Zamrzí hlavne fakt, že CGI a vizualizácia sú na skutočne vysokej úrovni. Dojem bohužiaľ znehodnocuje viacero faktorov ako nezvládnutý scenár, strih, réžia a úroveň dialógov, v neposlednom rade aj výkon hercov. Námet síce nebol úplne vyčerpaný, o ďalšej sérii sa bude isto rokovať, je však ťažké predpovedať, čo by sa muselo stať, aby prilákal nových divákov či fanúšikov filmu. Ak ale budeme dôverovať Sile, možno nás prípadné pokračovanie prekvapí v pozitívnom zmysle.

Hodnotenie: 30 %


Willow (orig.: Willow)
Výroba: Disney+, USA 2022–23, 8× 46–60min
Réžia: Stephen Woolfenden, Jamie Childs, Debs Paterson, Philippa Lowthorpe
Producent: Jonathan Kasdan
Scenár: Jonathan Kasdan, Wendy Mericle, Hannah Friedman, Julia Cooperman, Bob Dolman
Kamera: Stijn van der Veken, Will Baldy, Joel Devlin, James Friend
Hudba: James Newton Howard, Xander Rodzinski
Hrajú: Warwick Davis, Erin Kellyman, Rosabell Laurenti Sellers, Tony Revolori, Ellie Bamber, Dempsey Bryk, Ruby Cruz, Talisa Garcia, Ralph Ineson, Charlie Rawes, Amar Chadha-Patel


Súvisiaci link

Willow (James Horner)


Fantasy a sci-fi miluje od útleho detstva. Rád číta rôznorodé diela domácich i zahraničných autorov. Venuje sa aj vlastnej tvorbe. Recenzie a komentáre píše pre Fandom.sk a sci-fi.sk. Pod týmto linkom nájdete články Martina Tomčíka na Fandom.sk.


28. februára 2023
Martin *Arcey* Tomčík
Zdroj informácií