Recenzia - Star Wars: Poslední Jediovia

Hlavou proti (temnému) múru

SWLJ-rey-luke-tuk-tuk
SWLJ-uke-knihy
SWLJ-kylo-cerveny
SWLJ-kylo-zapalovac
SWLJ-leia-pri-stole
SWLJ-lode
SWLJ-solna-planina
SWLJ-reziser-zvejkal

Rian Johnson, režisér Posledných Džedájov, hrá vo voľných chvíľach na bendžo. A bendžo, to je vám taká gitara kombinovaná s bubienkom. Možno práve to viedlo Disneyovcov, aby sa s týmto pomerne neznámym režisérom (Looper, 2012) dohodli na pokračovaní príbehov z praďalekej galaxie. Pretože Johnson ukázal, že vie brnknúť na správnu strunu aj udrieť na bubon.

Filmový svet Star Wars má svoje pravidlá. Zadefinoval ich George Lucas ešte v roku 1977 a odvtedy sa prakticky nezmenili. Ani J. J. Abrams si ich v úvode novej trilógie (Sila sa prebúdza – The Force Awakens, 2015) nedovolil ohnúť, nieto ešte nejakým spôsobom nalomiť. Čo-to skúsil samostatný Rogue One (2016), ale až teraz, s príchodom Riana Johnsona, zavial do sveta Hviezdnych vojen skutočne nový vietor – nie nepodobný príchodu Daniela Craiga do franšízy 007.

Konečne sme sa teda odchýlili od príbehu hlúpeho Jana, ktorý sa vydal do vesmíru, aby sa stal kráľom. Johnson síce zdedil po „Džejdžejovi“ hlúpeho afrotroopera, ale jeho dejovú líniu sa mu podarilo jednak úspešne upozadiť, druhak osviežiť na Star Wars netradičnou postavou, ktorú si strihol čarovný Benicio Del Toro.

Upozadený je našťastie aj pilotný latinopovstalec, ktorému ostala úloha thrillerovskej vsuvky. V najnapínavejších momentoch hlavnej línie sa totiž kamera prepla na Poea Damerona a divákom v kinosále na chvíľu povolili kardiostimulátory.

Z príbehu Finna a povstalcov nakoniec pozitívne vyčnieva iba robotko BB-8, ktorý si tentoraz strihol úlohu deus ex machina a veľmi mu to pristalo. Hlavne keď mieril hlavou proti… vlastne proti všetkému, od zlyhávajúcej elektroniky až po veliteľské kádre Prvého rádu.

Ťahákom filmu je však samozrejme línia okolo prebudenej Sily, od tajomstiev ostrova Luka Skywalkera až po jedisithské tance Kyla a Rey. Adam Driver sa ako Ben Solo vytiahol, z chlapca v maske vytvoril veľmi výraznú a nejednoznačnú postavu. Jeho interakcia s Rey (Daisy Ridley) má fakt Silu. Oboch mladých hercov dirigoval režisér veľmi pozorne, navnivoč neprišiel ani jeden pohľad, dotyk či úder svetelným mečom.

Mark Hamill sa ako Luke prepracoval do batmanovskej polohy, keď sa ako starý šomroš postavil doprostred rieky a pokúšal sa čúrať proti prúdu. Príbeh zo Skywalkerovho ostrova je drsný, špinavý a studený ako ostrov sám. Až natoľko, že sa ho režisér pokúsil odľahčiť lucasovským humorom (zvieratká) – a niekedy to tam ozaj veľmi nepasovalo.

Silové tance vrcholia monumentálnou bitkou v závere filmu, ktorú treba jednoznačne vidieť a počuť v kine. Johnsonova réžia a strih výborne zvládli načasovanie. Tempo, v akom vám do tela prúdi adrenalín, je také intenzívne, že vám nevadia ani zvukové efekty vo vzduchoprázdne. A jačiace zvieratká ako antiklimax vnímate až s úľavou – Johnson jednoznačne prekonal všetky davovo-bojové scény star wars kinematografie.

Režisérovi sa v závere podaril ešte jeden husársky kúsok – poodsekával a pouzatváral neperspektívne odbočky príbehu. Kto bol zbytočný, odišiel alebo bol odídený. Čo zavadzalo vo výhľade, zhorelo. Čo nezhorelo, vyparilo sa. A pri stole ostali len dôležité figúry, ktoré si môžu v ďalšom filme zahrať skutočne naživo – bez toho, aby boli spútané starwarsovským kánonom.

Záleží už preto iba na zatiaľ neznámom režisérovi, ako uchopí to, čo mu bravúrne rozohral Johnson. Ten sa už totiž chystá na ďalšiu trilógiu z praďalekej galaxie, ale tá (vraj) nemá byť o lukoch a starých mečoch.

Tak nech ho sprevádza Sila!


Star Wars: Poslední Jediovia
Star Wars: Episode VIII – The Last Jedi
Žáner: akčný, dobrodružný, fantasy, sci-fi
Výroba: USA, 2017, 150 min
Réžia: Rian Johnson
Scénar: Rian Johnson
Kamera: Steve Yedlin
Hudba: John Williams
Hrajú: Daisy Ridley, Adam Driver, Carrie Fisher, Mark Hamill, John Boyega, Oscar Isaac, Billie Lourd, Domhnall Gleeson, Benicio Del Toro a ďalší.


Foto © Lucasfilm/Walt Disney Pictures


18. decembra 2017
Rastislav Weber